Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Anca Boagiu, a declarat, vineri, că autostrada Cernavodă-Constanța va fi recepționată anul viitor, însă șoferii vor putea circula pe acest tronson încă din acest an, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Ce e cert este că eforturile pe care le facem în acest moment este ca să putem să circulăm la vară, nu să recepționăm, subliniez, să circulăm către mare, atât pe autostradă, cât și pe calea ferată, și să demonstrăm că atunci când vrei, poți să împingi niște lucruri care văd că atârnă de ani de zile. Constructorii își asumă pe termene intermediare deocamdată finalizarea pe tronsoane, între 30 iunie și 30 septembrie, deci e perioada în care ei vor da în exploatare tronsoanele de autostradă. Vor construi și fundația la celelalte benzi, dar bineînțeles că nu vor avea timp să toarne asfalt. Nu vor putea să facă minuni în șase luni cât nu s-au făcut în șase ani. Recepționată va fi la anul, cu siguranță”, a declarat, la Constanța, Anca Boagiu.
Ea a precizat că există multe cauze pentru care au fost întârziate lucrările, printre care problema exproprierilor, rezolvată în prezent, dar și cea a descărcărilor arheologice.
„Când am venit în acest minister am aflat că autostrada va fi terminată anul acesta. Eu am fost moderată și am spus că va fi dată în exploatare, ceea ce se va întâmpla, dar există foarte multe cauze pentru care lucrările au fost întârziate. Noi suntem bucuroși, ca minister, că am reușit să eliminăm obstacole gen regimul exproprierilor, dar rămân în continuare probleme legate de partea de descărcări arheologice, pe care prefer să nu o comentez, dar nu sunt atât de convinsă că descărcarea arheologică în sine este o problemă. Cred că sunt alte probleme, motiv pentru care am dat dispoziție colegilor mei de la companie să angajeze arheologi ca să mergem în paralel și să putem să ne facem treaba, oricât de mare ar fi presiunea”, a mai spus ministrul Transporturilor.
De asemenea, Anca Boagiu a afirmat că până în vara acestui an vor fi finalizate lucrările la calea ferată București – Constanța.
„Pentru calea ferată, termenul este la vară, la sfârșitul lunii iunie, dacă nu mă înșel. Și pe calea ferată am purtat o discuție pentru că în paralel sunt foarte multe proiecte, sunt și podurile dunărene, care intră în această perioadă în reparații și atunci trebuie armonizate perioadele de lucru între cei de la căi ferate și cei de la drumuri astfel încât să nu se încurce unii pe alții”, a explicat ministrul Transporturilor.
Tot vineri, premierul Emil Boc a declarat că guvernul se confruntă cu o serie de probleme la construcția Autostrăzii București-Constanța, legate de siturile arheologice pe tronsonul Cernavodă-Constanța, și caută soluțiile tehnice pentru rezolvarea acestora, intenția fiind ca lucrările să fie încheiate în acest an.
„Avem două probleme tehnice pe traseul Cernavodă-Constanța legate de siturile arheologice și căutăm soluția tehnică”, a spus Boc.
În urmă cu o lună, surse participante la ședința de guvern au declarat agenției MEDIAFAX că miniștrii Transporturilor și Culturii s-au contrat în Guvern pe tema Autostrăzii Cernavodă-Constanța, Boagiu acuzând că proiectul este întârziat deoarece Cultura nu a efectuat descărcări arheologice, iar Kelemen demonstrând că și-a făcut treaba, dar Transporturile nu au prevăzut bani în acest sens.
Discuția a avut loc într-o ședință a Guvernului, unde ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a reclamat că lucrările la Autostrada Cernavodă-Constanța sunt întârziate, deoarece Ministerul Culturii nu a efectuat descărcările arheologice pe tronsonul Medgidia-Constanța.
Ministrul Culturii, Kelemen Hunor, a replicat însă că ministerul are doar atribuții de avizare a dosarelor întocmite de arheologi, documentația fiind trimisă ulterior spre Comisia Națională de Arheologie.
Din cele 67 de situri arheologice aflate pe traseu doar 25 au fost descărcate, în condițiile în care în luna iunie sectoarele ar trebui deschise circulației.
Proiectul a fost împărțit în trei loturi – Cernavodă-Medgidia (20 kilometri), Medgidia-Constanța (aproximativ 32 de kilometri) și varianta de ocolire Constanța la profil de autostradă (21,8 kilometri).
Lucrările au fost realizate pe o distanță de 5,7 kilometri, între kilometrii 165 și 170+75, potrivit datelor Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) transmise MEDIAFAX.