Circulația turistică în perioada sărbătorilor de iarnă va stagna la nivelul din 2009, iar încasările agențiilor vor scădea cu până la 15%, chiar dacă cererea pentru Crăciun a crescut ușor, atât pe segmentul intern cât și extern, estimează Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT).
„Se observă o ușoară creștere a cererii turistice pentru perioada Crăciunului, atât pe intern, cât și pe extern. Motivele sunt obișnuința românilor de a se deplasa cu familia de Crăciun, din ultimii ani, și tarifele mai mici practicate în această perioadă, față de Revelion”, se arată într-un comunicat al asociației.
Cele mai vândute pachete turistice pentru sărbători, prin agenții, vizează stațiuni montane (Valea Prahovei, Predeal, Poiana Brașov, Bran-Moeciu, Borșa și Arieșeni), balneare (Băile Felix, Călimănești-Căciulata, Vatra Dornei, Buziaș, Covasna, Băile Herculane, Băile Govora) și zone rurale precum Maramureș, Bucovina, Mărginimea Sibiului, Vrancea și Apuseni.
Turiștii vor mai merge în această iarnă în orașe mari (București, Brașov, Arad, Timișoara, Constanța, Oradea și Iași), pe litoral (Mamaia, Mangalia, Eforie Nord) și în Delta Dunării.
Pe extern, cele mai bine vândute pachete pentru Crăciun sunt în destinații de iarnă (Austria, Bulgaria, Franța, Italia, Elveția), orașe europene (Paris, Viena, Barcelona, Praga, Roma, Budapesta, Atena), litoral și destinații mediteraneene (Egipt, Turcia, Grecia, Malta, Tunisia, croaziere mediteraneene), precum și destinații de lux și exotice (Republica Dominicană, Laponia, Thailanda, Cuba, Brazilia, Mauritius, Maldive, Bora Bora, croaziere oceanice).
Potrivit ANAT, 2010 a fost caracterizat de oferte speciale, atât în cazul turismului intern, cât și pentru outgoing. Ediția de vară a programul „Înscrieri timpurii” a înregistrat 50.000 de turiști, cu 40% mai mult decât în 2009.
Referitor la ediția de iarnă a programului, asociația apreciază că aceasta a fost bine primită de turiști și hotelierii din stațiunile montane.
„Din cauza restricțiilor bugetare, statul nu a promovat nicio ofertă specială lansată de agenții, ANAT luând inițiativa de a demara, cu resurse proprii, o campanie de informare a turiștilor români, derulată pe mai multe canale mass-media. ANAT a solicitat Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului ca anul viitor să sprijine aceste oferte pentru a susține turismul intern, prin promovarea unor asemenea campanii desfășurate la scara națională”, se mai spune în comunicat.
Pentru segmentul extern, agențiile au promovat din iarnă campanii de early booking pentru mai multe destinații turistice.
O altă caracteristică a acestui an a fost faptul că media sejurului scăzut de la 6-7 nopți, în anii trecuți, la cinci nopți.
În 2010 a crescut numărul turiștilor străini în România prin turoperatori, pentru litoral avansul fiind de 30%. ANAT consideră că unul dintre motivele principale ale creșterii a fost introducerea pe litoral a unei curse a companiei Air Berlin, care a redeschis litoralul ca destinație românească pe piața germană.
Străinii sosiți în România au mai preferat circuitele culturale (aterizare in București, Transilvania, Maramureș, Bucovina), stațiunile balneoclimaterice, Delta Dunării, croazierele pe Dunăre, city break-uri și croaziere pe Marea Neagră.
Per total, litoralul a înregistrat o scădere de circa 10% a numărului de turiști și un declin de 25% al încasărilor, pe fondul situației economice dificile a României, generate de criză și de măsurile de austeritate adoptate de Guvern.
Hotelurile de la Marea Neagră au avut un grad de ocupare de peste 60%.
Pe outgoing, numărul turiștilor a rămas constant, însă încasările au scăzut din cauza limitării bugetelor de călătorie. Cele mai solicitate destinații au fost Bulgaria, Turcia și Grecia.
Pentru anul viitor, asociația estimează o stagnare a tarifelor și chiar o scădere de circa 10% în sezonul intermediar, respectiv perioadele 15 iunie – 15 iulie și 15 august – 1 septembrie.