Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune declararea obligațiilor de plată la bugetul general consolidat, incluse în prezent într-un singur formular, prin formulare separate, în funcție de destinația plății, respectiv bugetul de stat, cele de asigurări sociale sau alte conturi.
Începând cu 1 ianuarie 2008, plata obligațiilor cuprinse în formularul 100 (Declarație privind obligațiile de plată la bugetul general consolidat), cu excepția accizelor, se face de către toți plătitorii într-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru obligațiile datorate bugetului de stat și a unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligații de plată.
Potrivit unui proiect de ordin al președintelui ANAF pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor, contribuabilii vor avea formulare separate pentru obligații care se plătesc în contul bugetului de stat, cele care se plătesc în contul bugetelor de asigurări sociale și fondurilor speciale și pentru accize, ca grupă distinctă, care se plătesc în conturile bugetare corespunzătoare stabilite prin clasificația bugetară.
Fiecărei grupe de obligații îi va fi atașat un formular de declarație.
Astfel, obligațiile datorate la bugetul de stat se vor declara prin formularul 100, iar contribuțiile sociale se vor declara prin formularul 102 (Declarație privind obligațiile de plată la bugetele asigurărilor sociale și fondurilor speciale). Suma totală a obligațiilor declarate pe fiecare formular reprezintă suma care urmează să fie virată de contribuabil în contul unic corespunzător, se arată într-un comunicat al ANAF.
Având în vedere reglementările specifice din domeniul accizelor, impuse de armonizarea legislației naționale cu legislația comunitară, aceste obligații bugetare vor fi declarate distinct, prin „Declarația privind accizele” (formularul 103), la termenele prevăzute de Codul Fiscal.
În cazul asocierilor fără personalitate juridică, între persoane juridice sau între persoane juridice și persoane fizice plătitoare de impozit pe profit, evidențierea veniturilor și cheltuielilor distribuite asociaților, persoane juridice străine sau persoane fizice, precum și a impozitului pe profit datorat se va face prin formularul 104 (Declarație privind distribuirea între asociați a veniturilor și cheltuielilor). Datorită conținutului mare de informații, acest formular va fi depus în format electronic (dischetă).
Proiectul de ordin propus de ANAF include și modificări ale formularelor privind impozitul pe profit, accizele și impozitul la țițeiul din producția internă.
Astfel, în declarația privind impozitul pe profit (formularul 101) va fi introdus un indicator pentru declararea impozitului pe venit în cazul microîntreprinderilor care obțin într-un an câștiguri mai mari de 100.000 de euro.
Microîntreprinderile plătesc impozit pe venit, cota de impozitare fiind de 2% în acest an, și 2,5% în 2008.
În cazul în care o microîntreprindere realizează venituri mai mari decât echivalentul a 100.000 de euro în cursul anului fiscal, firma va fi obligată să plătească impozit pe profit începând cu trimestrul în care limita a fost depășită.
Sunt luate în calcul veniturile și cheltuielile realizate de la începutul anului fiscal, iar la determinarea impozitului pe profit datorat se scad plățile reprezentând impozitul pe veniturile microîntreprinderilor realizate în cursul anului fiscal.
O altă modificare propusă este eliminarea din declarația privind impozitul pe profit a indicatorului referitor la regimul special de impozitare prevăzut pentru veniturile obținute de persoanele juridice din vânzarea-cesionarea proprietăților imobiliare și titlurilor de participare.
Pentru evidențierea sumelor de recuperat, a fost introdus un rând special „Diferența de impozit pe profit de recuperat”.
La formularul „Decont privind accizele” (formularul 120), ANAF propune modificarea nomenclatorului de produse supuse accizelor, prin detalierea unor grupe de produse, redenumirea sau eliminarea unor produse (cuptoare cu microunde, aparate pentru condiționat aer, autoturisme).
În ceea ce privește „Decontul privind impozitul la țițeiul și la gazele naturale din producția internă” (130), va fi atât modificată atât denumirea formularului cât și conținutul acestuia, întrucât impozitul la gazele naturale din producția internă a fost eliminat, ca urmare a modificărilor legislative intrate în vigoare în 2007.
Începând de la 1 ianuarie 2007, producătorii de gaze naturale nu mai plătesc impozitul de 7,4 euro pe mia de metri cubi pentru cantitățile livrate, gazele fiind accizate.