Ambasadorul Cehiei în România: Aderarea la Schengen și MCV nu ar trebui interconectate



Ambasadorul Republicii Cehe în România, Jiří Šitler, afirmă că aderarea României la Schengen și Mecanismul de Cooperare și Verificare nu ar trebui „interconectate” și că „e timpul să dispară” constrângerile privind libera circulație a forței de muncă și a persoanelor din România și Bulgaria în UE.Ambasadorul Republicii Cehe în România, Jiří Šitler, a declarat, luni, după o vizită la Prefectura Mureș, că aderarea României la Spațiul Schengen și Mecanismul de Cooperare și Verificare nu ar trebui „interconectate”, „pentru că sunt două lucruri separate” și că aceasta este poziția întregii clase politice din Cehia, transmite corespondentul MEDIAFAX.”Este ceea ce am declarat întotdeauna, că toate condițiile tehnice sunt îndeplinite și asta este important, pentru că cerințele politice nu făceau parte din înțelegere. Desigur, există și celelalte procese, cum sunt Mecanismul de Cooperare și Verificare, care sunt importante de discutat, dar în opinia noastră nu ar trebui interconectate, pentru că sunt două lucruri separate. Am avut alegeri, recent, în Cehia și poziția nu s-a schimbat, toate partidele, inclusiv noul guvern, au rămas cu aceeași poziție în această privință”, a spus ambasadorul. El a apreciat totodată că „e timpul să dispară” constrângerile legate de libera circulație a forței de muncă și a persoanelor din România și Bulgaria în spațiul UE, întrebat fiind despre opoziția unor lideri europeni față de ridicarea, din 2014, a restricțiilor impuse românilor și bulgarilor pe piața UE. Ambasadorul a subliniat că libertatea circulației forței de muncă și a persoanelor este un drept fundamental în UE. „Cred că libera circulație a forței de muncă este un fundament de bază al UE, deci nu trebuie să existe tranziție deloc în această privință și cred că este timpul să dispară aceste constrângeri. În ceea ce privește Cehia și cetățenii cehi, nu este de o importanță fundamentală pentru noi, pentru că nu sunt mulți cetățeni cehi care să plece să lucreze în alte state membre, ei preferă să stea acasă. La ora actuală avem mai mulți cetățeni străini din UE în Cehia la lucru decât cetățeni cehi în alte țări ale UE, deci direcția e clară. Ca și principiu, libertatea circulației forței de muncă și a persoanelor este un drept fundamental al UE. Avem și noi mulți români care lucrează în Cehia și așa trebuie să fie”, a arătat ambasadorul.Consiliul JAI va reveni asupra subiectului aderării României și Bulgariei la Schengen atunci când vor exista condiții favorabile, declara, joi, Dailis Alfonsas Barakauskas, ministrul lituanian de Interne, a cărui țară asigură Președinția UE.”În ceea ce privește implementarea acquis-ului Schengen de către România și Bulgaria, astăzi am putut doar să evaluăm situația la zi. Consiliul a luat notă de declarația comună a României și Bulgariei și va reveni asupra acestei probleme, fără întârziere, atunci când vor exista condiții favorabile”, declara Dailis Alfonsas Barakauskas, la conferința de presă de la finalul reuniunii JAI de joi.România și Bulgaria au prezentat, joi, la Consiliul JAI, o declarație politică în care își exprimă dezamăgirea față de imposibilitatea luării unei decizii privind aderarea la Schengen și susțin că nu există niciun motiv juridic sau concret pentru o nouă amânare, potrivit unui comunicat MAE.Titus Corlățean declara că România a îndeplinit criteriile tehnice privind aderarea la Schengen, iar autoritățile de la București nu stau în genunchi, cu mâna întinsă, astfel că au transmis europenilor că așteaptă să fie anunțate când va exista consens pentru primirea în acest spațiu.”Nu se pune problema de a abandona un obiectiv legitim al României, respectiv al Bulgariei. În același timp, nici nu poți să stai în genunchi și să stai cu mâna întinsă, câtă vreme noi am îndeplinit criteriile clare, obiectivele tehnice din acquis-ul Schengen și, în același timp, plătim pentru lucruri care n-au legătură cu noi”, declara, vineri seară, la Digi24, ministrul de Externe, Titus Corlățean.În opinia sa, europenii inventează tot felul de pretexte, precum MCV, pentru a amâna primirea celor două țări în Schengen, dar în realitate este vorba de „situața socială, economică, de criza din Europa din acești ani”. Realitatea ține de faptul că „prestația, poate, a anumitor guverne față de așteptările propriilor cetățeni nu produce acele rezultate de creștere economică, de mai mult confort în societatea respectivă”, mai spunea Corlățean.