Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului a început procedurile de selecție și repartizare a cadrelor didactice care doresc să participe la programul privind predarea cursului de Limbă, cultură și civilizație românească (LCCR) în unități de învățământ din state membre ale Uniunii Europene.
Începând cu anul școlar 2008/2009, pe lângă Spania și Italia, cursul va fi predat și în Belgia (pentru comunitatea franceză).
Conform calendarului stabilit de MECT, în Belgia, depunerea dosarelor la Ambasada României de la Bruxelles are loc în perioada 9-15 iunie. Evaluarea dosarelor este programată în 16 și 17 iunie, iar afișarea rezultatelor evaluării dosarelor, în 17 iunie.
Candidații vor susține interviuri cu comisia de examinare în zilele de 18 și 19 iunie, iar rezultatele selecției vor fi comunicate în 19 iunie. Repartizareacadrelor didactice admise va avea loc în data de 20 iunie, în funcție de opțiunile fiecărui candidat.
Pentru Italia, calendarul are următoarea configurație: depunerea dosarelor (Ambasada României de la Roma), 7- 13 iulie, evaluarea dosarelor, 14-15 iulie, afișarea rezultatelor evaluării dosarelor, 15 iulie, interviul, 16- 17 iulie, afișarea rezultatelor selecției pe 18 iulie, respectiv repartizarea cadrelor didactice, pe 19 iulie.
În Spania, selecția și recrutarea se va desfășura astfel: depunerea dosarelor, 23- 29 iunie (Ambasada României la Madrid), evaluarea dosarelor, 30 iunie-1 iulie,afișarea rezultatelor evaluării dosarelor, 1 iulie, interviul, 2-3 iulie, afișarea rezultatelor selecției, 4 iulie și repartizarea pe 6 iulie. Dosarele complete sedepun la sediile Ambasadelor României în țările partenere, conform calendarului.
Rezultatele evaluării dosarului, ale interviului, precum și rezultatele finale ale concursului se afișează pe pagina web a Ministerului Educației, Cercetării șiTineretului, www.edu.ro.
Conform metodologiei de organizare a proiectului privind predarea cursului de Limbă, cultură și civilizație românească, personalul didactic care a predat cursul în anul școlar 2007-2008 și care dorește continuarea activității și în anul școlar 2008-2009, va fi încadrat cu prioritate.
În acest caz, selecția se realizează în baza următoarelor criterii: fișa de evaluare elaborată de MECT și semnată de comisia de evaluare, calificativul minim „bine” și depunerea unei cereri tip de continuare a activității.
Candidații care îndeplinesc condițiile menționate sunt declarați admiși. Repartizarea se va realiza în ordinea descrescătoare a punctajului din fișa deevaluare, în prima etapă a ședinței publice.
Pentru restul personalului, selecția are două etape: evaluarea dosarului și interviul. Vor fi evaluate doar dosarele complete și depuse în termenele stabilite prin calendar. În acest sens, este obligatorie atașarea unor copii legalizate după cartea de rezidență sau permisul de ședere în țara pentru care un candidat aplică. Numărul maxim de puncte ce poate fi obținut este 100.
Evaluarea dosarului constă în acordarea unui punctaj (maximum 40 de puncte), care se constituie parte a punctajului final. Diferența de 60 de puncte se acordă în urma interviului, a doua etapă a selecției. În cadrul acestui interviu vor fi verificate cunoașterea proiectului LCCR, competențele de comunicare în limba țării pentru care optează candidatul, prezentarea unui proiect didactic pe o temă aleasă din curriculumul cursului LCCR și prezentarea unui proiect cu tema „Promovarea limbii, culturii și civilizației românești în țări ale Uniunii Europene” sau a unui proiect de deschidere interculturală pentru unități școlare din țara pentru care optează. Fiecare probă a interviului este obligatorie și eliminatorie.
Candidații declarați admiși, în ordinea descrescătoare a punctajului, vor alege, în a doua etapă a ședinței publice, unitățile școlare în care vor preda.
Persoanele declarate admise și care au optat pentru un număr de ore sunt numite prin ordin al ministrului Educației, Cercetării și Tineretului. Institutul Limbii Române va încheia cu acestea un contract de colaborare, în care sunt stipulate drepturile și obligațiile părților.
Începând din anul școlar 2007 – 2008, proiectul a fost implementat în Spania în comunitățile Madrid, Castilla la Mancha și Catalunya unde sunt implicate 22 de cadre didactice și aproximativ 1.500 de elevi, înscriși în 113 grupe pentru care sunt predate, în medie. în fiecare lună, 972 de ore de limbă, cultură șicivilizație românească. La cursuri sunt înscriși și elevi de altă origine decât română (spanioli, ucraineni, marocani, moldoveni) reprezentând aproximativ 3 la sută din totalul elevilor înscriși.
În Italia, în regiunile Lazio, Piemonte și Veneto, sunt implicate cinci cadre didactice și aproximativ 400 elevi, înscriși în 22 de grupe. În medie sunt predate, în fiecare lună, 198 de ore de limbă, cultură și civilizație românească.
Ministerul Educației va extinde cursul în cât mai multe instituții de învățământ publice din statele Uniunii Europene. Belgia este primul, urmând ca acesta să fieimplementat și în Portugalia și Cipru.
Obiectivele cursului sunt păstrarea identității culturale și de limbă pentru copiii de naționalitate română și promovarea acesteia în rândul familiei europene.