Proiectul Erasmus+ „Lume nouă, viață nouă”, care se derulează la Școala Gimnazială „Petru Comarnescu” din Gura Humorului, în perioada 2014-2016, a oferit cadrelor didactice implicate oportunitatea de a învăța și experimenta lucruri noi pe care le pot aplica în activitatea didactică. În acest sens s-a desfășurat și proiectul de mobilitate din Cipru, care a avut ca obiectiv principal motivarea elevilor talentați la matematică și îmbunătățirea performanțelor acestora prin noi metode de comunicare. Cursul de didactica matematicii,„Le-MATH: Learning Mathematics through new communication factors”, a avut loc în perioada 17-23 noiembrie 2015 la Constantinos The Great Hotel, din localitatea Protaras.
În loc să învețe, mulți elevi preferă să își petreacă timpul uitându-se la televizor, jucându-se pe calculator sau pe telefonul mobil, socializând pe diverse rețele on-line. O modalitate de a-i atrage înapoi spre școală este și aceea de a utiliza în predarea/învățarea matematicii (și nu numai) a unor metode netradiționale precum jocurile, teatrul sau competiții similare concursului X-Factor. Scopul acestui curs a fost dezvoltarea metodologiei de predare și învățare a matematicii prin utilizarea a două mijloace principale ce pot fi folosite de profesori:MATHeatre: „Predarea-Învățatea matematicii prin activități de teatru matematic” și MATH-Factor: „Predarea-învațarea matematicii prin intermediul activităților comunicative” .
Ideea nu este de a schimba modul de predare al profesorilor, ci doar de a deschide o portiță asupra modului în care se poate integra teatrul matematic/concursurile gen MathFactor, din când în când, în înțelegerea de către elevi a conținuturilor matematice/conceptelor. În acest fel, se poate crea o dinamică în interiorul claselor unde fiecare elev poate face schimb de idei, poate oferi conținuturi, poate asculta, având plăcerea de a lucra împreună. Scopul unor asemenea activități nu este de a fi desfășurate continuu de-a lungul anului, ci o dată în cadrul unor activități școlare sau extrașcolare (Școala Altfel), când nu suntem restricționați de programa școlară.
Avantajele utilizării acestor mijloace sunt îmbunătățirea performanțelor academice ale elevilor și creșterea motivației pentru studiul matematicii. Dar poate cel mai important câștig este faptul că îi pregătește pentru viață prin dezvoltarea creativității, îmbunătățirea încrederii în sine și a competenței de a vorbi/prezenta un concept (nu neapărat matematic)/idee în public.
Cursul a reprezentat o oportunitate de a cunoaște diverse mijloace didactice ce sunt utilizate în predarea matematicii în alte sisteme de învățământ. Întâlnirea cu profesori care predau matematica în alte țări europene (Letonia, Lituania, Cehia și Italia) a fost un bun prilej de a face schimb de idei și bune practici în vederea creșterii interesului elevilor pentru studiul acestei discipline.
Profesor Emanuela Aluculesei
Școala Gimnazială ”Petru Comarnescu” Gura Humorului