La Muzeul de Istorie Suceava s-a deschis marți, circumscriindu-se amplului program de manifestări cu genericul „Paștele în Bucovina” (program care vizează multietnicitatea și multiculturalitatea spațiului bucovinean), expoziția de pictură și grafică a artistei plastice Alma Redlinger.
Sinteza unui stil inconfundabil cu care artista s-a impus în arta plastică românească
Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România din anul 1951, Alma Redlinger, care l-a avut ca profesor pe M.H. Maxy, expune în premieră la Suceava o selecție din lucrările prezentate în această primăvară la Sala Dalles din capitală, înregistrându-și astfel în palmares cea de-a 23-a expoziție personală din cariera artistică.
Ampla desfășurare vizuală, care etalează 56 de lucrări de pictură și 22 de grafică (se cuvine să precizăm faptul că dacă artista a avut o expoziție de grafică la Iași, cu pictură este prezentă pentru prima dată în arealul moldav), lucrări executate în ultimii zece ani, constituie sinteza unui stil inconfundabil cu care artista s-a impus în arta plastică românească.
„Culoare și dinamism”
Expoziția Almei Redlinger de la Muzeul Bucovinei este, așa cum a spus la vernisaj prof. Sorin Golda, președintele Comunității Evreilor din Suceava, cea de-a treia contribuție din domeniul artelor vizuale a etnicilor evrei, succedând expozițiilor cu lucrări semnate de Victor Brauner și Iosif Iser.
O expoziție care aduce pe simeze „foarte multă culoare și dinamism”, așa cum a remarcat directorul general adjunct al muzeului sucevean, dr. Ion Mareș, o desfășurare cromatică vitalizantă, cu lucrări „care ne dau forță și vigoare”, cum a accentuat vicepreședintele Consiliului Județean Suceava Vasile Ilie, tablouri care „ne însuflețesc să mergem înainte cu mai multă speranță”.
„Un exemplu că lucrurile mari și de forță se exprimă simplu”
Arta Almei Redlinger, care poartă amprenta avangardei, poate constitui, după cum a spus cu reverență criticul de artă Valentin Ciucă, „un exemplu că lucrurile mari și de forță se exprimă simplu”. În lucrările cu o riguroasă construcție „sesizăm ritmuri în geometrii variabile”, care „ne provoacă să intrăm în dialog”. Sunt lucrări „ferme, cu o construcție virilă”, cu o laborioasă „orchestrație a formelor și volumelor”, cu un „desen elegant și convingător”.
Dar dacă, așa cum a subliniat Valentin Ciucă, „desenul se poate învăța, culoarea vine din profunzime”, din interiorul artistului, din labirintul afectiv al ființei.
Lucrări realizate în singurătatea roditoare a atelierului
Tablourile Almei Redlinger, realizate cu o sinceritate senină, secvențe de atelier, naturi statice, portrete ale membrilor familiei sau ale prietenilor, personaje în diverse ipostaze, lucrări realizate în singurătatea roditoare a atelierului, recompun minuțios atmosfera unor cadre în care obiectele, mici repere ale cotidianului, configurează adevărate poeme vizuale.
Obiectele din sticlă, așa cum observă Valentin Ciucă, „permit luminii să amplifice armonia întregului ansamblu”, iar culorile, așezate în forme bine gândite, sunt ca niște „vitralii dintr-un castel princiar”.
„Să trăiți, că trebuiți!”
Criticul de artă ieșean a apreciat-o pe artista octogenară, „care-și transcende vârsta prin capacitate spirituală”, prin pofta și energia cu care lucrează, ca fiind una dintre „marele doamne ale artei contemporane românești” și i-a adresat urarea, specifică Moldovei, „Să trăiți, că trebuiți!”.
Alma Redlinger, care a venit împreună cu soțul și cu cele două fiice ale lor, a mulțumit tuturor pentru participare și cu seninătatea dezarmantă care o caracterizează i-a spus exegetului care i-a conturat cu exactitate portretul interior: „M-ați ghicit!”.
Darului vizual cu coregrafii cromatice rafinate oferit de Alma Redlinger îi putem contrapune doar cadoul sincer și fragil al admirației noastre.