Alimentele reprezintă peste 68% din cumpărăturile românilor în hiper și supermarketuri, locuitorii din Timiș alocând o pondere mult mai mare acestor produse, de 70,4%, în timp ce Sibiul se află la polul opus, cu 63,8%, potrivit unui studiu realizat de RetailZoom în cele mai mari zece județe.
Studiul a analizat vânzările rețelelor de retail Carrefour, cora, Mega Image, Penny Market, Metro Profi, Billa și Inmedio din județele Bacău, Timiș, Sibiu, Ilfov, Iași, Brașov, Prahova, Cluj, Constanța și din București în primele nouă luni ale anului.
La nivel național, în perioada analizată, media ponderii deținute de alimente în coșul de cumpărături al românilor a fost de 68,6%, a tutunului de 9%, a produselor nealimentare (haine, jucării, cărți, electronice și electrocasnice, articole pentru casă, etc) de 11% și a produselor pentru bebeluși, pentru îngrijirea casei și cosmetice de 11,3%.
În prima parte a clasamentului, cu ponderi peste medie la alimente se regăsesc locuitorii din Bacău (68,2%), București (68,3%), Brașov (68,3%) și Prahova (68,9%).
La polul opus, locuitorilor din județul Sibiu li se alătură cei din Iași, în coșul cărora alimentele reprezintă 65,2%, clujenii cu 65,5%, locuitorii din Ilfov, cu 67,1%, și cei din Constanța, cu 67,8%.
Sibienii dețin locul fruntaș la categoria tutun, care are o pondere de 13,9% în cumpărături, mai mult decât produsele nealimentare sau cele de îngrijjire a casei și cosmetice. Sibiul este urmat în acest clasament de Ilfov – 11,5%, Prahova – 10,5%, Timiș -10,1%, Constanța – 10%, Bacău – 9,7% și Cluj – 9,8%.
Locuitorii din Brașov sunt cei care alocă cei mai puțini bani pentru produsele din tutun, respectiv 7%. De asemenea, tutunul are o pondere sub 9% și în coșul de cumpărături al populației din Iași – 7,3% și București – 8,9%.
Produsele nealimentare au cea mai mare pondere în coșul locuitorilor județului Iași – 15,4%, dar și în cel al populației din Cluj – 13,3%, Brașov – 13%, Sibiu – 11,9%, Constanța – 11,8% și București – 11%.
Locuitorii din Prahova alocă cel mai mic buget pentru produsele nealimentare, de 9,8%, ponderi sub medie înregistrându-se și în Bacău – 10,9% și Timiș – 10,8%.
Pentru produsele pentru bebeluși, de îngrijire a casei și cosmetice, locuitorii din Iași alocă 12% din coșul de cumpărături, fiind urmați de cei din Capitală – 11,9%, Brașov – 11,7%, Bacău – 11,5% și Cluj – 11,4%.
La polul opus se află locuitorii județului Timiș, în coșul cărora produsele de pe acest segment dețin o pondere de doar 9%. Ponderi sub media la această categorie se înregistrează în Prahova – 10,8%, Sibiu – 10,5%, Constanța – 10,5% și Ilfov – 10,1%.
De asemenea, compania analizează mai detaliat obiceiurile de cumpărare a alimentelor în patru dintre cele mai importante orașe din România, respectiv București, Brașov, Cluj-Napoca și Iași.
Astfel, în Capitală 18,8% din cumpărături sunt reprezentate de legume și fructe, 14,1% de lactate, 14% de carne, 13,8% de băuturi răcoritoare, 12,5% de alimente proaspete, 9,8% de băuturi alcoolice, 9,8% dulciuri și 3,1% produse congelate.
Coșul locuitorilor din Brașov cuprinde 21% legume și fructe, 12,5% lactate, 14,8% carne, 13,1% băuturi răcoritoare, 10,1% alimente proaspete, 11,9% băuturi alcoolice, 7.8% dulciuri și 3% produse congelate.
Pentru clujeni, coșul de cumpărături este format în proporție de 20,4% de legume și fructe, 14% lactate, 12,5% carne, 13,5% băuturi răcoritoare, 10,6% alimente proaspete, 11,9% băuturi alcoolice, 8,2% dulciuri și 3% produse congelate.
În Iași, legumele și fructele reprezintă 22,2% din cumpărături, lactatele 9,7%, carnea 12,8%, băuturile răcoritoare 12,8%, alimentele proaspete 11,8%, băuturile alcoolice 12,6%, dulciurile 7,9% și produsele congelate 3,7%.
RetailZoom este o companie multinațională de cercetări de marketing prezentă în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est, Orientul Mijlociu și Africa. În România este prezentă de doi ani și realizează retail audit și analize de preț și promovare pentru 270 categorii.