Cheltuielile cu alimentele și băuturile continuă să dețină, în România, o pondere relativ mare, de circa 40% din bugetul familial, ceea ce ar putea determina o scădere a cererii de bunuri de larg consum, în condiții de criză, potrivit companiei de cercetare GfK România. „Deși unele păreri vehiculate în piață în ultima vreme estimează că românii nu vor reduce consumul de bunuri de larg consum, ci vor tăia din alte categorii de cheltuieli, nu cred că este bine să ne bazăm prea mult pe această ipoteză, pentru că ponderea ocupată de cheltuielile cu mâncarea și băutura în bugetul familei din România continuă să fie ridicată, de aproximativ 40%”, a afirmat, într-un comunicat, managing director-ul GfK România, Andi Dumitrescu.
Potrivit GfK România, românii au cumpărat bunuri mai scumpe în prima parte a anului trecut, ca urmare a inflației, însă la acea dată efectele crizei pe piața de bunuri de larg consum nu erau încă simțite pe piața locală.
Un comportament asemănător identifică și un studiu realizat de GfK la nivel european în cazul polonezilor și rușilor, care au optat să cumpere volume mai mari și produse mai scumpe, în condițiile creșterii inflației.
În schimb, consumatorii din Europa de Vest au redus anul trecut consumul și s-au orientat spre produse mai ieftine, ca urmare a creșterii prețurilor, conform studiului GfK despre comportamentul cumpărătorilor în timpul crizei.
Astfel, în Marea Britanie, țară care a cunoscut cea mai mare rată a inflației la alimente, de 9,3%, consumatorii nu au absorbit în totalitate creșterea prețurilor și au cheltuit doar cu 6,3% mai mult pentru astfel de produse. În schimb, volumul produselor cumpărate a crescut cu 1%, iar britanicii au trecut la mărci mai ieftine.
„Consumatorii din Marea Britanie, confruntați cu prețuri mai mari, și-au menținut nivelul consumului, dar cumpărând produse mai ieftine. La fel au reacționat și italienii și nemții, care au preferat să cumpere în continuare, dar au ales produse cu preț mai mic. În Franța și Olanda, consumul a fost redus, totodată trecându-se și la produse mai ieftine”, se mai arată în comunicat.
Studiul a fost realizat în perioada octombrie-noiembrie 2008 și a inclus, pentru comparație, două categorii de țări din Europa, pe de o parte, Franța, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, iar pe de altă parte, țări precum Polonia și Rusia.
GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piață la nivel mondial, cu peste 10.000 de angajați și colaboratori, operând în circa 115 țări. Filiala din România a fost înființată în 1992.