Artistul plastic sucevean Constantin Severin, care s-a reîntors sâmbătă, încununat de succes, de la expoziția pe care a prezentat-o în Sala „Atrium” de la Institutul Bancar Român din București cu prilejul desfășurării Forumului pentru Inovare Socială Dunăre-Marea Neagră, organizat de Fundația Eurolink-House of Europe, sub Înaltul Patronaj al Președinției Uniunii Europene, cu amabilul sprijin al Ambasadei Austriei la București, a venit acasă cu cea mai prețioasă podoabă care circumscrie experiența sa de artist vizual.
Este vorba de albumul „Constantin Severin – Painting – Digital art – Photography – Installations”, realizat la Editura „Tipo Moldova” Iași, cu eticheta editorială a colecției „Arte plastice”, un album de lux bilingv (engleză/română) care cuprinde o selecție de imagini și texte reprezentative pentru artistul vizual sucevean, părintele fondator, teoreticianul și promotorul expresionismului arhetipal, concept/curent al artei contemporane care se situează în avangarda Mileniului III.
Imaginea virată în alt spectru cromatic a celei mai recente și mai bizare lucrări – „Ianus”
Albumul, pentru realizarea căruia Constantin Severin și-a găsit partenerul ideal de editare (Aurel Ștefanachi, directorul Editurii „Tipo Moldova” Iași) are un concept grafic care captează din start, coperta I a albumului reproducând imaginea virată în alt spectru cromatic, suprapusă pe un profil arhetipal, a celei mai recente și mai bizare lucrări a artistului sucevean, „Ianus”, o pictură bifrons (cu două fețe) care calchiază și transpune în manieră proprie lucrarea „Doamna cu hermina”, unul din cele patru portrete feminine pictate de Leonardo da Vinci.
Coperta IV reproduce lucrarea-stindard a ciclului „Copiii lui Gauguin”, intitulată „Iată expresionismul arhetipal”, care o prezintă pe extrem de originala artistă mexicană Frida Kahlo (a cărei operă picturală este plasată la confluența dintre simbolism, realism, suprarealism și expresionism) ținând în mână o figurină ancestrală din lut, imagine sugestivă cu potențial maxim de declanșare a interesului privitorului pentru conceptul/curentul artistic situat, așa cum spune Constantin Severin, „între cele două paradigme majore ale artei contemporane, figurativul și abstractul”.
Un veritabil pașaport internațional pentru expresionismul arhetipal
Realizat cu rigoare conceptuală, informațională și analitică, albumul, cu cele două registre, text și imagine, cuprinde secțiunile Pictură-Artă digitală-Fotografie-Instalații, cu prezentarea iconică a ciclurilor „Text și Timp”, „Copiii lui Gauguin”, „Suceava mea arhetipală” și „Imperiul sacru”. Răsfoindu-l, plonjăm în aventura imaginii pe care ne-o propune Constantin Severin, un artist novator care s-a ghidat după propria lui busolă și a devenit un performer vizual.
Albumul (peste 280 de pagini, hârtie cretată), care va fi lansat joi, 30 mai, la ora 14.00, la Biblioteca Bucovinei „I.G. Sbiera” din municipiul Suceava, cu prilejul vernisajului expoziției de fotografie „Austrian Dream” (prezentată săptămâna trecută la Institutul Bancar Român din București, odată cu expoziția de pictură „Ianus”, în care a fost expusă, în premieră, o instalație bifrons) este un veritabil pașaport internațional pentru expresionismul arhetipal, dar totodată și o carte de identitate pentru Suceava, un remarcabil produs cultural care n-ar trebui să lipsească din bagajul de protocol cu care ne prezentăm pe oricare meridian al lumii.