Ajutor, vine Crăciunul!



Ajutor, vine Crăciunul!
Ajutor, vine Crăciunul!

Dincolo de colinde, zăpada albă și moale căzând ușor peste case, mirosul de scorțișoară și de cozonac cald, pentru cei mai mulți Sărbătorile de Iarnă sunt un mare stres, de această părere fiind nu mai puțin de șapte italieni din zece.
Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat de Riza Psicosomatica, care a analizat obiceiurile a peste 1000 de „macaronari” cu vârste între 20 și 65 de ani. Munca de căutare a cadoului perfect, felicitările de trimis, teama de a uita pe cineva și frica de faptul că banii nu vor fi suficienți îi înnebunesc pe italienii încă din săptămânile care precedă Crăciunul, transformând ceea ce ar fi trebuit să fie o perioadă de bucurie și liniște într-un adevărat coșmar plin de temeri și angoase. Stresul de Crăciun îi lovește atât pe bărbați, cât și pe femei, mai ales segmentul de vârstă între 40 și 50 de ani, 34 la sută dintre respondenții fiind afectați de aceste simptome. Nu mai puțin de 67 la sută dintre „peninsulari” se stresează în această perioadă. Ma mult chiar. Mulți dintre ei încep să simtă primele simptome ale stresului încă de la apariția primelor reclame publicitare la televizor și în ziare, alții imediat ce încep să apară decorațiunile de Crăciun pe străzi și în magazine, în timp ce cei mai „răbdători” așteaptă săptămâna înainte de Nașterea Domnului să începe să se streseze.
Alegerea cadourilor dă bătăi de cap italienilor
Stresul crește mai ales în anumite condiții: discuțiile și certurile cu partenerul pentru alegerea cadoului potrivit pentru unul altul, turul de forță prin magazine, interminabilele cozi la centrele comerciale, imposibilitatea de a se hotărî între așa numitele oferte speciale, traficul aglomerat. Și dacă toate astea nu sunt suficiente, să mai adăugăm și teama de a nu alege un cadou nepotrivit pentru proprii copiii sau pentru persoanele dragi în general, de a cheltui și ultimul bănuț din buzunar pentru a-i mulțumi pe toți, de a uita pe cineva care în schimb ne sună la ușă cu cadoul de rigoare, de a face o figură proastă și de a nu părea suficienți de generoși. În ceea ce privește cel mai dificil cadou de ales, pe primul loc, cum era de așteptat, se află cadoul pentru propriul partener , „sarcină” grea pentru 32 la sută dintre respondenți, urmat de cel pentru soacră, 25 la sută, și cel pentru copii, 16 la sută. Pachețelul pentru mama îi „pune pe jar” pe doar 13 la sută dintre italieni, în timp ce cadoul pentru șef este dificil de ales pentru nouă la sută dintre italieni.
Tipologii comportamentale în fața stresului
Specialiștii au identificat patru tipologii de comportament în ceea ce privește stresul cadoului… În această privință, se poate vorbi de un așa numit „cumpărător reprimat”, care este o victimă a cumpărăturilor frenetice. Reprezentantul acestei categorii cumpără cantități exagerate de cadouri, poate și pentru oameni pe care nu îi vede de ani buni. Spiritul Crăciunului scoate la inveală „consumatorul” din el, care în restul anului stă cu „capul băgat la cutie”. O a doua tipologie este cea „esteticienilor”, care au nevoie de o oră pentru a alege cadourile pentru tot neamul și 15 zile pentru a-l decora în pachețele cu fel de fel de desene, decorațiuni și felicitări. În realitate, acesta este un mod de a crea impresie, de cele mai multe ori conținutul fiind banal și dezamăgitor. Cumpărătorii care lasă totul pe ultimul moment formează a treia tipologie comportamentală. Reprezentanții acestei tipologii își fac ultimele cadouri în ajunul Crăciunului, care se transformă pentru ei într-o zi de coșmar. Cuprinși de teamă și panică, cumpără orice obiect le cade în mână, epuizându-și în câteva minute al 13-lea salariu. Și în fine, cea de-a patra categorie, este cea a persoanelor atente la cel mai mic detaliu, pentru care Crăciunul, mai mult decât o sărbătoare, devine o sarcină de serviciu. Reprezentantul acestei tipologii își începe cumpărăturile cu o lună înainte, „luând la picior” toate magazine de la periferie și până în centru, cu o listă cu numele persoanelor ce vor primi cadouri și bineînțeles bugetul la dispoziție pentru fiecare.
(Click News)