Cronica plastică

Aida Șuster Boțan, sau imersia în universul oniric



Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan

La Galeria de Artă „Taras Șevcenko”, de la sediul Uniunii Ucrainenilor din România – Filiala Suceava, s-a deschis joi, în aceeași zi în care în Capitală a fost inaugurată expoziția bilaterală româno-ucraineană „De la București la Kiev, o călătorie filatelică” dedicată aniversării a 20 de ani de relații diplomatice dintre România și Ucraina, expoziția de pictură și grafică a artistei plastice botoșănene Aida Șuster Boțan.
Compoziții suprarealiste și un grupaj de portrete care vizează stările psihice
Aida Șuster Boțan, instructor ergoterapeut la Spitalul de Psihiatrie din Botoșani, etalează în expoziția cu genericul „Stări” o succesiune de compoziții suprarealiste cărora le alătură un grupaj de portrete care vizează stările psihice.
Prezentată în luna februarie la Galeriile de Artă „Ștefan Luchian” din municipiul Botoșani, expoziția a ajuns acum la Suceava la invitația prof. Ioan Bodnar, președintele UUR – Filiala Suceava.
Evenimentul, care a readus în atenția publicului sucevean Galeria „Taras Șevcenko”, spațiu deschis manifestărilor expoziționale dedicate, cu precădere, multiculturalității și colaborării interetnice, s-a desfășurat în prezența oficialităților județene (subprefectul Angela Zarojanu, vicepreședintele Consiliului Județean Suceava Vasile Ilie), a reprezentantului Consulatului General al Ucrainei la Suceava (viceconsul Volodymyr Palesika) și a unui public care, deși restrâns, a reunit membri ai minorităților etnice din perimetrul bucovinean (prof. Sorin Golda, președintele Comunității Evreilor din Suceava, pictorii Iosif Csukat și Iulian Dziubinski).
O Balanță cu nume de prințesă etiopiană, care a evoluat de la joacă la vis
Autoarea lucrărilor, o Balanță cu nume de prințesă etiopiană (Aida, din drama romantică pe muzica lui Giuseppe Verdi), care până la vârsta de 30 de ani nu s-a preocupat de pictură, dar care a avut nevoie de o supapă pentru a-și descărca tensiunile acumulate în activitatea de zi cu zi, a început să picteze, așa cum a mărturisit ea, „în joacă”, instruindu-se mai întâi ca autodidact și urmând apoi cursurile Școlii Populare de Artă din Botoșani.
Atrasă de maniera suprarealistă, am putea spune că Aida Șuster Boțan a evoluat de la joacă la vis, dacă ne gândim că atunci când pictorii s-au alăturat acestui curent artistic de avangardă care proclama o nelimitată libertate de expresie (curent care a apărut inițial în literatură) și-au propus să transpună ilogicul visului în reprezentările vizuale.
O reflecție asupra stărilor psihice resorbite de fizionomiile unor identități tulburate
Vizând zona situată la granița dintre lumea exterioară și lumea interioară, cea care sondează adâncurile subconștientului, lucrările Aidei Șuster Boțan (compoziții care absorb endorfinic privirea) deschid ferestre spre teritorii virgine, încă neexplorate, care se circumscriu registrului straniu al aproximării inexprimabilului.
Coordonator al programului ArtTerapie aplicat în cadrul Spitalului de Psihiatrie din Botoșani, Aida Șuster Boțan ne oferă odată cu imersia în universul oniric suprarealist o reflecție asupra stărilor psihice resorbite de fizionomiile unor identități tulburate.
„Jupânul” Roman Istrati a remarcat în cea mai mare parte a lucrărilor prezența mâinii, în diverse și metamorfotice ipostaze, iar prof. Sorin Golda s-a arătat impresionat de portretele clinice desenate.
„O expoziție sub semnul visului”
„O expoziție sub semnul visului”, cum a spus subprefectul Angela Zarojanu, expoziție care, așa cum a subliniat vicepreședintele CJ Suceava Vasile Ilie (care a remarcat că există „multă materie cenușie” înglobată în fiecare imagine picturală) constituie un semn ce se adaugă altor inițiative care accentuează faptul că „se dorește o apropiere mai mare între Suceava și Botoșani, pentru că împreună putem da un semnal mai puternic în Moldova”.
Un vernisaj la care, galant, prof. Ovidiu Milici i-a oferit Aidei Șuster Boțan un buchet de lalele, iar inspectorul principal din cadrul Prefecturii Suceava Alexandru Flandorfer a apreciat cu sinceritate discursul vizual suprarealist al artistei.
Vernisaj care s-a încheiat cu un mini-recital de muzică folk, susținut de liceana Daniela Bejenariu, de la Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava.


Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Artista plastică Aida Șuster Boțan
Artista plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan
Cronica plastică Aida Șuster Boțan


Recomandări