„Ai competențe, ai parte!”, un bilanț al activităților educative desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava



„Ai competențe, ai parte!”, un bilanț al activităților educative, desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava
„Ai competențe, ai parte!”, un bilanț al activităților educative, desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava

La Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava, Sala Auditorium, s-a desfășurat recent evenimentul „Ai competențe, ai parte!”, un bilanț anual al activităților educative, desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava, domeniul Educație permanentă și activități extrașcolare, coordonat de inspector școlar prof. Tatiana Vîntur.
Agenda evenimentului a cuprins:

  • Repere strategice–Inspector școlar general prof. Gabriela Mihai, reprezentanți ai parteneriatului educațional
  • „Ai competențe, ai parte” – inspector școlar prof. Tatiana Vîntur
  • Coordonatorii de proiecte și programe educative – diagnoză, prognoză, instrumente
  • Educație permanentă și activități extrașcolare – bune practici
  • Anul școlar 2019-2020 – priorități și perspective.

„Armoniile muzicale” au deschis activitatea de bilanț cu intonarea Imnului național, interpretat de tinerii și profesorii talentați de la Colegiul de Artă „C. Porumbescu” Suceava, coordonați de director adjunct prof. Elena Istrate.
„Partea cea mai bună a viitorului este că vine în fiecare zi.” (Abraham Lincoln)
O nouă paradigmă în educație presupune dezvoltarea, pe de o parte, a competențelor cheie care au la bază pilonii „a ști”, „a face”, „a fi” și „a conviețui”, iar pe de altă parte, un set de abilități necesare pentru secolul XXI: abilități de lider, rezolvarea problemelor, luarea deciziilor, spirit antreprenorial, inteligență emoțională. Societatea contemporană, aflată într-o dinamică permanentă, impune schimbări asupra modului de organizare și funcționare a pieței muncii în viitor care reclamă profesii STEM, adaptarea pentru sisteme inteligente, conectare globală sau virtual collaboration. Odată cu schimbările din societate din ultimele decenii s-a pus și problema unei schimbări de paradigmă în zona educației, mutându-se accentul de pe transmiterea cunoștințelor pe formarea de competențe. (Tatiana Vîntur)
Reperele strategice la nivel mondial au scos în evidență Strategia dezvoltării durabile (2030) ce vizează Educația de Calitate (capitolul IV), cu accent pe infrastructură, educația formală, educația pentru dezvoltare durabilă și pe tot parcursul vieții, măsuri pentru diminuarea părăsirii timpurii a școlii și de diminuare a abandonului școlar – ținte strategice propuse și de I.Ș.J. Suceava pentru perioadele următoare.
„Modalitățile de acțiune vizează modernizarea infrastructurii în domeniul educației și formării profesionale, învățarea permanentă și pe tot parcursul vieții prin intermediul programelor educaționale extrașcolare și extra-curriculare: educația pentru sănătate, educația civică, cultural-artistică, științifică, ecologică și educația prin sport”, a spus inspector școlar general prof. Gabriela Mihai.
Activitatea de bilanț a cuprins aspecte referitoare la domeniile activității educative: coordonarea activității educative, consiliere și orientare, monitorizare, consiliere, îndrumare și control a activității, programe și proiecte din calendarele activităților educative CAEN, CAERI, CAEJ, parteneriatul educațional, noile educații – proiecte, prevenție și intervenție, calendarul evenimentelor educative, formarea continuă, activități extrașcolare și de timp liber.
Cei 210 coordonatori de proiecte și programe educative școlare și extrașcolare din județ, 4944 de profesori diriginți, 85 cadre didactice din palatul și cluburile copiilor au îmbunătățit abilități, deprinderi, atitudini celor peste 100 000 de elevi consolidând competențe și abilități de viață în cadrul activităților școlare și extrașcolare.
Bune practici:

  • Consiliere și dezvoltare personală, Școala Gimnazială Siminicea, prof. Hasna Viorica Lăcrămioara, director prof. Miron Cristina – portofoliul personal de învățare (clasa a V-a);
  • Spații creative de învățare– Școala Gimnazială „Regina Elisabeta” Rădăuți, director prof. Marcela Țugulea;
  • Școli prietenoase, școli colorate – Școala Gimnazială Bucșoaia, director prof. Simona Elena Covrig;
  • Consiliile elevilor – reprezentanți ai elevilor – președinte CJE Suceava, elev Rafael Barac Bologa;
  • Călătorie către succes – un elev de 10 – Catinca Dobroghii, Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava;
  • Parteneriatul Școală – Familie – Conferința „comunicarea părinte-copil, dincolo de cuvinte – Nicoleta Bogoș, Asociația Părinților Școala Gimnazială „B. Vodă” C-lung Moldovenesc;
  • Dialogul proiectelor educative- coordonator Tatiana Vîntur;
  • Noile educații – educația pentru mediu: EcoȘcoala, ZeroWaste, Patrula de Reciclare; Tineri în pădurile Europei;
  • Noile educații – educația juridică, educația globală, educația financiară;
  • Prevenirea traficului de persoane, lansarea proiectului județean „Măști și chipuri”, comisar Liliana Orza, ANITP Suceava;
  • Prevenirea consumului de droguri, impactul proiectelor de prevenire antidrog, lansarea proiectului județean „Decizii la vârsta indeciziei”, coordonator Elena Țârdea, CPECA Suceava;
  • Ora de net – folosirea utilă, creativă și în siguranță a internetului – proiect al organizației „Salvați Copiii”;
  • Stop Bulliyng – proiect al Institutului Bucovina, președinte Vasile Gafiuc;
  • „Voluntariat în spiritul cercetășiei belgiene” – parteneriat cu Asociația de Ajutor Mutual ADAM Moldovița, beneficiind de sprijinul organizației Bouworde VZW, director prof. Daniela Ceredeev, Liceul Tehnologic „Vasile Cocea” Moldovița;
  • SuperTeach și Merito – director prof. Daniela Ceredeev, Liceul Tehnologic „Vasile Cocea” Moldovița;
  • Extrașcoală – oferte educaționale din palatul și cluburile copiilor: director prof. Biatrice Choleva – Palatul Copiilor Suceava; director prof. Vasile Moroșan – Clubul Copiilor Vatra Dornei; director prof. Ioan Catargiu – Clubul Copiilor C-lung Moldovenesc; director prof. Maria Macarov – Clubul Copiilor G. Humorului; director prof. Marcel Porof – Clubul Copiilor Fălticeni; director prof. Dumitru Pomohaci – Clubul Copiilor Rădăuți;
  • Școala altfel – activități de succes – prof. Elena Solonaru, Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului.

A fost și un „Restart la zâmbete” oferit de grupul de pantomimă „SMIME” a Colegiului „Andronic Motrescu” Rădăuți, coordonați de prof. Anca Donisan.
Suceava de trupa de teatru ”π” (Pi) a liceenilor de la Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava, ghidați de profesioniștii Teatrului „Matei Vișniec” Suceava și atent motivați de prof. dr. Carmen Bocăneț au oferit participanților o „Pastilă de teatru” – momente sensibile, duioase sau pline de umor și …rapp.
Diplome „FnonF” au răsplătit efortul și dăruirea unor activități de calitate din anul școlar precedent. Diplomele au vorbit despre muncă, efort, pasiune, implicare, creativitate, dezvoltare personală și profesională, despre Educație.
Maraton… în educație
„«Ai competențe, ai parte!» a fost tema consfătuirii anuale a coordonatorilor de programe și proiecte educative (CPPE) din județul Suceava. În fapt, un maraton de (și pentru!) educație FnonF, cu peste 250 de participanți – consilieri educativi, profesori metodiști pentru educație permanentă, directori, oficialități și parteneri ai IȘJ Suceava.
Și spun «maraton» pentru că timp de 4 ore comunicările metodologice, recomandările și propunerile ce vizează consilierea și dezvoltarea personală a elevilor, prezentările de proiecte și programe educative de succes ale anului școlar 2018-2019, premiile, distincțiile, rezultatele obținute de copii și tineri suceveni la concursurile cuprinse în CAEN, CAER, CAEJ ca și propunerile de proiecte pentru anul școlar ce tocmai a început s-au înșiruit firesc și motivant și aproape nestăvilit, într-o autentică și emoționantă pledoarie pentru educație permanentă și pentru învățare pe tot parcursul vieții.”, a spus directorul Liceului Tehnologic „Vasile Cocea” Moldovița, prof. Daniela Ceredeev. Succes în anul școlar 2019-2020 și…competențe pentru viitor!
Tatiana Vîntur – inspector școlar IȘJ Suceava


„Ai competențe, ai parte!”, un bilanț al activităților educative, desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava
„Ai competențe, ai parte!”, un bilanț al activităților educative, desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava
„Ai competențe, ai parte!”, un bilanț al activităților educative, desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava
„Ai competențe, ai parte!”, un bilanț al activităților educative, desfășurate în anul școlar 2018-2019, în județul Suceava


Recomandări

Școala de vară „Culorile sufletului”, o săptămână dedicată artei și educației la Seminarul Teologic Ortodox Suceava

Școala de vară „Culorile sufletului”, o săptămână dedicată artei și educației la Seminarul Teologic Ortodox Suceava
Școala de vară „Culorile sufletului”, o săptămână dedicată artei și educației la Seminarul Teologic Ortodox Suceava

Cele mai bune rezultate din ultimul deceniu, la bacalaureat și olimpiade, pentru Colegiul „Hurmuzachi” Rădăuți

Cele mai bune rezultate din ultimul deceniu, la bacalaureat și olimpiade, pentru Colegiul „Hurmuzachi” Rădăuți
Cele mai bune rezultate din ultimul deceniu, la bacalaureat și olimpiade, pentru Colegiul „Hurmuzachi” Rădăuți

„Excursie de o Zi – Descoperă, Învață, Explorează!” Copiii din Vulturești pornesc într-o aventură educativă în județul Suceava