Agențiile de turism încearcă timid să intre pe noi piețe, precum țările africane, statele din fostul bloc sovietic sau Muntenegru, dar se bazează ca în fiecare din ultimii ani pe Grecia, Bulgaria și Turcia, care conduc în topul preferințelor turiștilor români.
„Destinațiile în țări arabe precum Tunisia, Egipt sau Maroc sunt «căzute» încă, iar Austria, ca destinație de schi, se vinde puțin prin agenții, întrucât majoritatea românilor își fac rezervare pe internet. Cred că pentru Paralela 45, zona Paralia din Grecia nu va mai fi o destinație de interes”, a declarat agenției MEDIAFAX Alin Burcea, proprietarul agenției Paralela 45.
El spune că printre noutățile pe care le promovează în acest an se numără SUA, pentru care agenția a pregătit un pachet de cinci programe („Coasta de Est”, „Coasta de Vest”, „Sudul American”, „SUA-Canada” și „Grand Tour”) și circuite în „Africa neagră” care, potrivit lui Burcea, nu au mai fost prezente până acum pe piață.
„Dorim, de asemenea, să revitalizăm destinațiile din fostul bloc sovietic, precum Armenia, Uzbekistan sau Mongolia. În general, fiecare destinație nouă va avea programate 2-3 grupuri. Credem că trebuie să venim cu circuite noi pe piață și cu oferte cât mai interesante”, a mai spus Burcea.
Cu toate acestea, în topul Paralela 45 conduce stațiunea turcă Antalya, cu 8.000 de turiști trimiși anul trecut, Creta și Rhodos (Grecia), cu 6.000 de turiști, dar și stațiuni din Bulgaria, Spania și Franța.
Marius Berca, directorul de marketing al agenției Christian Tour, spune că va continua să promoveze în 2012 aceleași oferte ca anul trecut, respectiv Grecia, Turcia, Bulgaria și Muntenegru, iar noutatea acestui an este Mallorca.
Anul trecut, aproximativ 90.000 de turiști au mers în vacanță prin intermediul agenției (cu avionul, autocarul și individual), iar în topul preferințelor au fost Grecia, Turcia și Bulgaria, urmate de circuite în Europa, pentru care cererea a fost cu 50% mai mare față de 2010. Locul 5 a fost ocupat de Muntenegru.
„Dinamica vânzărilor noastre a stagnat sau nu a fost spectaculoasă pentru destinații precum Egipt, Cuba, Mexic, Republica Dominicana sau Maldive. În schimb, preconizăm că vom crește semnificativ numărul de turiști pentru nordul Greciei, insulele Creta și Thassos, Bulgaria, Spania și Ungaria”, a afirmat Marius Usturoiu, directorul general al agenției de turism Mareea.
El a adăugat că există câteva oferte pe care Mareea le-a promovat în ultimii ani, însă nu au făcut parte din protofoliul propriu, dar începând cu acest an vor fi vândute ca pachete proprii. Printre acestea se numără stațiunea Antalya din Turcia și insula grecească Rhodos
„Targetul nostru în acest prim an de operare directă, cu chartere pe noile destinații, este de 3.000 de turiști pentru Antalya și 800 pentru Rhodos”, a spus Usturoiu.
Mareea a trimis anul trecut circa 20.000 de turiști în Grecia, 2.200 în Bulgaria, 1.200 în circuite culturale în Europa, 1.000 în Spania și 800 în Turcia.
Dragoș Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines, care de anul trecut a devenit reprezentantul în România al grupului german TUI, spune că destinațile externe principale cerute și oferite clienților au fost anul trecut Turcia, Bulgaria, Grecia, Spania și Austria.
„Nu au fost în ultimii ani modificări spectaculoase în topul ofertelor. Este de asteptat ca fluxul către Spania să crească pe măsura ce mai multe chartere vor fi oferite către noi desținații, cum ar fi insulele Canare. Altfel se pune problema la touroperatorul Nova Travel, parte a grupului nostru de firme. Dacă pâna acum Nova s-a concentrat pe destinațiile România și Bulgaria, adăugând anul trecut, pentru prima dată, Croația și Austria, incidentele apărute în 2011 pe piață în legătură cu incapacitatea de plată a unor turoperatori pe destinația Turcia au făcut ca împreuna cu colegii de la TUI să luăm hotărârea ca în acest an să oferim pe piața românească primul charter marca TUI spre Turcia, cu plecare din București”, a afirmat Anastasiu.
Oferta agenției Perfect Tour s-a îmbogățit în acest an cu câteva circuite noi, printre care Olimpiada de la Londra și Campionatul European de Fotbal din Ucraina si Polonia.
„Continuam sa promovăm ofertele Disneyland Paris, Perfect Tour fiind singurul turoperator român partener Disneyland Paris. Charterele pe Laponia de Crăciun vor rămâne în continuare un produs foarte atractiv pentru familiile cu copii. Destinațiile exotice, croazierele și citybreak-urile în capitalele Europei vor fi capetele de afiș pentru clienții noștri în 2012, la care se adaugă charterele din vară în destinațiile mediteraneene”, a spus Sorin Văduvoiu, directorul executiv al agenției.
În topul Perfect Tour conduce Disneyland Paris, urmat de Antalya, Paris, Nisipurile de Aur (Bulgaria) și Londra.
„Probabil că Disneyland va rămâne cea mai vândută destinație și în acest an, urmată tot de Antalya. Probabil că Viena și Praga au șanse mari să revina în top 5”, a adăugat Văduvoiu.
Agențiile românești de turism nu au renunțat definitiv nici măcar la destinațiile din Africa de Nord, cum ar fi Egiptul și Tunisia, afectate de tulburările din timpul „primăverii arabe”, spune Marius Cârlan, directorul agenției Europa Travel.
Agenția promovează și oferte noi în acest an, din categoria low-budget, care continuă să fie cea mai căutată de către turiști, respectiv Kefalonia și Skiathos (Grecia), dar și Muntenegru, cu stațiunile Budva și Ulcinj.
Mircea Vladu, directorul general al agenției Prestige Tours, achiziționată anul trecut de fondul spaniol de investiții GED, spune la rândul lui că și în acest an va miza pe Turcia, Grecia, Spania și Dubai, pentru care charterele au fost pline în proporție de 70-80% sau chiar 100% anul trecut.
„Față de 2011, anul acesta vom avea și o oferă nouă, Almeria, cel mai estic oraș din provincia spaniolă Andaluzia. Sperăm ca 2.000-3.000 de turiști meargă acolo prin intermediul agenției noastre”, a adăugat Vladu.
În concluzie, cele mai multe noutăți în acest an provin tot din vechile destinații, Bulgaria, Grecia, Turcia sau Spania, pe care agențiile încearcă să le consolideze cu chartere în stațiuni pe care turiștii români le cunosc mai puțin.
Liviu Iancu, liviu.iancu@mediafax.ro