Peste 238 de milioane de lei au fost colectați din timbrul de mediu și din vechea taxă auto, de la începutul anului până la 30 aprilie, iar restituirile vechii taxe au totalizat peste 184 de milioane de lei în aceeași perioadă, potrivit datelor furnizate de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).
De la începutul anului și până la sfârșitul lunii aprilie, încasările din taxa de primă înmatriculare și din timbrul de mediu, care a înlocuit această taxă de la 15 martie, au totalizat 238.650.196 de lei.
În aceeași perioadă, restituirile de sume reprezentând vechea taxă către cei care au obținut hotărâri judecătorești definitive în acest sens au ajuns la 184.130.048 de lei.
Pentru tot anul 2013, se estimează încasări de 700 de milioane de lei din timbrul de mediu și restituiri de aproximativ 400 de milioane de lei, potrivit reprezentanților AFM. Suma care ar urma să ajungă la Fondul pentru Mediu din timbru este estimată, tot pentru anul acesta, la 365,2 milioane lei.
La 15 aprilie, președintele AFM Adrian Gearâp, declara că încasările din taxa auto și timbrul de mediu pe primul trimestru din 2013 se ridicau la 132 de milioane de lei, din care încasările din timbru erau de aproximativ 65 de milioane de lei.
În primul trimestru al acestui an, au fost înmatriculate 11.233 de autoturisme noi, cu aproape 20 la sută (19,56 la sută) mai puține decât în perioada similară a anului trecut, însă, în luna aprilie, au fost înmatriculate 5.242 de autoturisme noi, față de 4.307, în aprilie anul trecut, conform datelor disponibile pe site-ul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) a Poliției Române. Astfel, în prezent numărul autoturismelor noi înmatriculate anul acesta se ridică la 16.475, cu 9,83 la sută mai puțin decât în primele patru luni din 2012.
În schimb, a crescut numărul înamtriculărilor de mașini second hand, cu peste 50 la sută, ajungând la 70.273, în 2013, până la 30 aprilie, față de 46.622, în primele patru luni din 2012.
De la 15 martie, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formulă de calcul a condus la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro, pe principiul că mașinile vechi au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Timbrul de mediu se plătește o singură dată la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul mașinilor noi, cât și al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.