Domeniul petrolier are o miză extrem de ridicată în România, iar afacerile care se derulează sunt de ordinul miliardelor de euro. Unul dintre cei mai importanți jucători în această piață este grupul Rompetrol, controlat de KazMunayGas din Kazahstan, iar o parte dintre operațiunile firmei se derulează și în județul Suceava. Este vorba atât de stațiile Rompetrol unde carburantul se vinde cu amănuntul, cât și la depozitul din Argestru-Vatra Dornei, acolo unde motorina și benzina ajung pe calea ferată, iar mai apoi sunt încărcate în autocisterne și trimise mai departe la stații din mai multe județe ale țării.
Mai multe persoane care au intrat în contact direct cu ceea ce se petrece la acest depozit dezvăluie că activitatea de acolo nu reprezintă altceva decât o mare spălare de bani, asta în condițiile în care Rompetrol a raportat pierderi atât pentru anul 2012, cât și în 2013, în valoare totală de peste 200 de milioane de dolari. Colac peste pupăză, în luna ianuarie a acestui an, Rompetrol a beneficiat și de un peșcheș din partea Guvernului României, iar o mare parte din datoriile de peste 600 de milioane de dolari ale grupului kazah, care datează din perioada guvernării Adrian Năstase, au fost șterse. Potrivit memorandumului semnat și asumat de premierul Victor Ponta, statul va încasa 200 de milioane de dolari prin răscumpărarea de către compania de stat KazMunaiGaz din Kazahstan a unui pachet de 26,69% din acțiunile Rompetrol Rafinare. Grupul din Kazahstan scapă însă de datorii de 400 de milioane de dolari.
Lista Neagră de la Rompetrol
Activitățile dubioase de la depozitul din Argestru-Vatra Dornei ale firmei Rompetrol Downstream, membră a grupului Rompetrol, au fost „developate” de mai mulți șoferi ai Transpeco Logistics&Distribution (TLD), deveniți peste noapte „oi negre”.
Șoferii suceveni ai acestei firme susțin că Lista Neagră a celor de la Rompetrol cuprinde nume din toată țară, oameni cărora de-a lungul timpului li s-a imputat lipsa diferitor cantități de carburant din cisternele cu care marfa era transportată de la depozitele din țară către stațiile de distribuție. În total, pe această listă s-ar afla peste 20 de șoferi din mai multe zone, precum Vatra Dornei, Zărnești, Craiova sau Mogoșoaia.
„Lucrez de aproximativ 10 ani în domeniul petrolier și nu am avut nici o reclamație din partea clienților celor două companii petroliere la care am efectuat transporturi de-a lungul timpului. Consider că această metodă de a fi trecuți pe acea Blacklist (n.r Listă Neagră) este una abuzivă, iar mie, cât și colegilor mei ne este îngrădit dreptul la muncă. Suntem aproape de a rămâne fără servicii, deși nu am creat nici un prejudiciu angajatorului sau beneficiarului”, a arătat unul dintre șoferii angajați la TLD.
„Dijmuiala”
Potrivit reprezentanților TLD, manevrele începeau imediat după ce garniturile de tren intrau în depozitul de la Argestru pentru a fi descărcate. „Cantitățile lipsă, precum și plusurile generate de temperatura atmosferică și densitate produs modificate se treceau în vina șoferilor Transpeco, care chipurile erau singurii vinovați de aceste lipsuri. La intrarea în depozit fiecare șofer era dijmuit de 20 de litri obligatoriu, altfel nu li se permitea accesul în depozit. Aceasta se poate verifica și de la alți șoferi care au reclamat acest lucru”, a mai arătat șoferul interzis de Rompetrol.
Aceste detalii au fost transmise și conducerii TLD, dar așa-zisa „Listă Neagră” nu a suferit nici o modificare.
Ce au observat șoferii TLD
Mecanismul pe care șoferii TLD l-au identificat la depozitele Rompetrol este destul de simplu și se rezuma la un minus de 100-120 de litri de produs pe fiecare autocisternă în parte.
„Densitatea trecută în avizul de expediție a mărfii este fictivă, diferența față de produsul real este de 5-14 unități. Identic se întâmplă și cu temperatura produsului încărcat în cisternă. Când șoferul ajunge în stație, după ce se descarcă circa 100 de litri din cisternă în rezervorul stației, se oprește livrarea sau pompa, se decuplează furtunul și se ia proba pentru a fi verificată. Aici sunt semnalate diferențele dintre densitatea trecută pe aviz și cea măsurată în stație”, a explicat șoferul firmei Transpeco.
Mai mult, există și o modalitate prin care se completează în cisternă cantitatea lipsă de 100-120 de litri. „O parte dintre angajații depozitului se folosesc de redirijarea vaporilor din instalația de recuperare vapori. Aceasta are rolul de a prelua vaporii degajați în rampa auto la încărcarea autocisternelor cu benzină. Gazele absorbite sunt răcite într-un schimbător de căldură și trimise cu pompa vacuum într-o coloană de absorbție care se condensează prin stropire cu benzină. Gazele necondensate sunt transmise înapoi în procesul tehnologic, iar lichidul petrolier este returnat în rezervorul depozitului. Practic, în cisternă este încărcat și se înregistrează prin ceas gazul necondensat și nu benzina”, a descris „procesul tehnologic” din depozitele Rompetrol unul dintre șoferii Transpeco.
28 februarie 2013, ziua în care totul s-a derulat fără lipsuri de carburant
Mai mulți dintre șoferii TLD susțin că a existat o zi când activitatea s-a derulat normal, fără imputații privind lipsa de carburant între depozit și stațiile de livrare. Acest lucru s-ar fi întâmplat pe 28 februarie 2013, zi în care la depozitul din Argestru a fost prezentă o delegație a acționariatului Rompetrol.
Pentru că se consideră nevinovați și spun că traseul lor de la depozitul Rompetrol și până la stațiile de distribuție este monitorizat prin sistem GPS, șoferii Transpeco au cerut explicații.
„Datorită faptului că am cerut explicații gestionarului în nenumărate rânduri despre diferențele care apar la densitate pe aviz față de recepția din stația de descărcare, acesta mi-a râs în față spunându-mi că așa vrea el și că bagă de seamă că știu prea multe. Ca rezultat, a doua zi, la finalizarea cursei, mi s-a comunicat că nu mai am acces în depozitele și stațiile Rompetrol, fiind trecut în Lista Neagră”, a arătat un alt șofer al companiei TLD.
Răspunsul Rompetrol, ca o nucă într-un perete
Referitor la aceste acuze extrem de grave, i-am contactat și pe reprezentanții grupului Rompetrol. Deși am explicat în adresa pe care am trimis-o companiei care sunt, în linii mari, acuzațiile aduse și am solicitat expres motivele pentru care șoferii TLD au fost interziși în depozitele și stațiile Rompetrol, răspunsul oferit a fost unul extrem de sec, care nu lămurește absolut nimic.
„Rompetrol Downstream, divizia locală de distribuție a KazMunayGas Internațional (Grupul Rompetrol), acționează strict în baza prevederilor contractului încheiat cu societatea Transpeco Logistics&Distribution, având ca obiect furnizarea de servicii de transport carburanți, contract aflat în vigoare în prezent, precum și în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile. În ceea ce privește «îngrădirea dreptului la muncă», este vorba de angajați ai Transpeco Logistics&Distribution, acestei societăți, în calitate de angajator, revenindu-i toate obligațiile referitoare la încheierea, executarea și încetarea contractelor de muncă derulate cu angajații săi”, se arată în răspunsul oferit de reprezentanții Departamentului de Comunicare și Relații Publice al grupului Rompetrol.



