Președintele Consiliului Național al PSD Adrian Năstase și mai mulți lideri social-democrați care au vrut să viziteze, miercuri, șantierul Autostrăzii Transilvania au fost împiedicați de un angajat al companiei Bechtel, care le-a spus că nu au voie să intre, iar aceștia au respectat interdicția.
Adrian Năstase, însoțit de șeful Departamentului de Transport al PSD, senatorul Sorin Bota, și liderii PSD Cluj au încercat, miercuri, să viziteze șantierul Autostrăzii Transilvania pentru a vedea stadiul lucrărilor, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Ei au fost opriți, pe drumul de acces spre autostradă, în zona Gilău, de un angajat al companiei Bechtel, care le-a spus că nu pot intra pe șantier, astfel că aceștia și-au întrerupt traseul.
Adrian Năstase a susținut că interdicția a fost dispusă de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.
„Poate se construiește aici o uzină nucleară și noi nu știm. Mi se pare incalificabil. Cei care au dat instrucțiunile sunt ministrul Radu Berceanu și cei de la CNADNR, iar cei de la Bechtel nu au avut ce să facă”, le-a declarat Năstase jurnaliștilor care îl însoțeau.
Președintele Consiliului Național al PSD l-a acuzat pe ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, că a dispus interzicerea accesului delegației PSD pe șantierul Autostrăzii la instrucțiunile lui Traian Băsescu.
„Mi se pare inamical și incorect din punct de vedere politic ceea ce a făcut Berceanu, sunt convins că la instrucțiunile primului ministru Traian Băsescu”, a adăugat Năstase.
El a afirmat că nu a greșit când l-a făcut pe Băsescu premier și nu președinte, în condițiile în care șeful statului se comportă ca un prim-ministru și dispune Guvernului să ia anumite măsuri.
„În momentul în care intră la Guvern când vrea, când stabilește ce vrea, ce rost mai are Guvernul ? A stabilit pactul pentru educație și cel pentru sănătate la Cotroceni, iar acuma am auzit că vrea un pact pentru agricultură, tot la Cotroceni”, a spus Năstase.
În opinia acestuia, fișa postului (președintelui Băsescu – n.r.) și nici fișa postului premierului Emil Boc nu sunt foarte clare.
„Este inadmisibil că, la o ședință a unui minister, vine o persoană care să dea instrucțiuni, câți bani să se dea pentru proiecte. Eu credeam că primul ministru se ocupă de aceste chestiuni”, a precizat Năstase.
Adrian Năstase s-a oprit în dreptul unui indicator rutier pe care scria „Accesul interzis”, de pe drumul spre șantierul Autostrăzii Transilvania, și a afirmat că aceasta este democrația pe care o „promovează PDL”.
El a precizat că tema Autostrăzii Transilvania a fost una folosită de Traian Băsescu în 2004.
„I-am rugat pe cei de la Bechtel să ne spună dacă, după cinci ani, au făcut o investigație internă în cadrul companiei, să vadă dacă Bechtel a dat șpagă guvernului PSD de la acel moment, așa cum a afirmat Traian Băsescu în campania din 2004. Mi se pare absolut incalificabil ce se întâmplă”, a spus liderul PSD.
Acesta a adăugat că a aflat că au fost inaugurați, recent, 60 de kilometri de autostradă în Albania, realizați tot de Bechtel și partenerul turc, ca și în România, iar în cinci ani în România s-a realizat numai zece la sută din ceea ce era preconizat.
„În ritmul acesta, în 50 de ani, traseul va fi finalizat. Vedem ce a însemnat guvernarea Alianței DA timp de patru ani, care nu a reușit să ducă la finalizare un proiect important. Un an și jumătate, fostul ministru al Transporturilor, Dobre (Gheorghe Dobre – n.r.), a blocat lucrările aici, vrând să îi dovedească, probabil, lui Traian Băsescu, că acuzațiile aduse contractului erau justificate”, a subliniat Adrian Năstase.
Acesta a precizat că, din cauza întârzierilor la acest proiect, pierde România, pentru că lipsa unui coridor de la Constanța la Borș duce la pierderi din punct de vedere economic și turistic.
„Politic, nu cred că mai câștigă cineva din această poveste. După cinci ani trebuie să constatăm că la Autostrada Transilvania, care trebuia finalizată în 2012, eventual ar putea tăia panglica Radu Berceanu și primul ministru Traian Băsescu înainte de alegeri, în campania pentru prezidențiale, și numai la cei 42 de kilometri”, a spus Năstase, adăugând că, după campania pentru prezidențiale, anul viitor, probabil, se va întrerupe iar finanțarea pentru autostradă.
El a afirmat că firma Bechtel a fost prinsă la mijloc în „meciurile politice stupide” din România.
„Ei nu au ce să facă. Dacă Radu Berceanu le-a interzis să primească pe șantier o delegație care are în componență parlamentari și reprezentanții unui partener de guvernare, așa ajungem să construim aceste feude guvernamentale. Radu Berceanu s-a umplut de energie pozitivă după întâlnirea de marți cu Traian Băsescu, iar cei de la Bechtel au o situație ingrată”, a precizat președintele Consiliului Național al PSD.
Potrivit acestuia, incidentul de la Gilău „arată incapacitatea PDL de a lucra în echipă”.
„Nu au putut lucra în echipă nici cu PNL și nu lucrează în echipă nici cu PSD”, a spus Năstase.
Liderul PSD a susținut că a sunat, marți, la cabinetul ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, aflând că va fi interzisă vizita delegației PSD pe șantierul Autostrăzii Transilvania, dar nu a fost resunat pentru a se lămuri situația.
Adrian Năstase a participat la Cluj-Napoca și la o reuniune informală a departamentelor de infrastructură și dezvoltare regională ale PSD din Transilvania.
PSD a reclamat încă de marți, într-o scrisoare deschisă trimisă ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, că reprezentanților săi li s-a adus la cunoștință că le este interzisă vizitarea șantierului autostrăzii Transilvania, de această decizie fiind responsabilă CNADNR și l-a rugat pe ministru să dispună „încetarea acestui abuz”.
Vizitarea șantierului și o întâlnirea de informare asupra proiectului Bechtel ar fi trebuit să aibă loc cu ocazia ședinței Departamentului de Infrastructură și Dezvoltare Regională a PSD, programată pentru miercuri, la Cluj-Napoca, în care ar fi urmat să se discute și despre acest proiect, „pe care PSD și l-a asumat politic în anul 2004, care se derulează exclusiv din bani publici și care este ieșit din orice grafic de timp și de costuri”.
„La solicitarea noastră privind accesul în incinta șantierului (accesul la lucrări), reprezentanții BECHTEL ne-au comunicat că beneficiarul proiectului, CNADNR (Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România) le-a interzis acestora să permită reprezentanților PSD atât vizitarea șantierului, cât și o întâlnire prin care BECHTEL să informeze reprezentanții PSD cu privire la stadiul lucrărilor”, se spune în scrisoarea către ministrul Transporturilor, remisă agenției MEDIAFAX și semnată de senatorul Marius Bota, șeful Departamentului de Infrastructură și Dezvoltare Regională a PSD.
Proiectul de construcție a autostrăzii Transilvania, pe traseul Brașov – Borș, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro acordat Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autoritățile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit inițial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Potrivit unui protocol încheiat în februarie între Ministerul Transporturilor și Bechtel, compania americană s-a angajat să finalizeze în acest an 42 de kilometri din tronsonul Câmpia Turzii – Gilău și viaductul de pe tronsonul Suplacu de Barcău – Borș.
La jumătatea lunii mai, premierul Emil Boc a dat asigurări că tronsonul Câmpia Turzii – Gilău va fi finalizat până la sfârșitul anului. El a afirmat că în acest an au fost alocate 119 milioane de euro pentru autostrada Transilvania și că pentru finalizarea tronsonului respectiv există bani prevăzuți în bugetul de stat.
Ministerul Transporturilor va plăti în acest an companiei Bechtel 420 de milioane de euro, în baza protocolului încheiat între cele două părți.