Liceenii cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani cred că un lider trebuie să fie comunicativ, responsabil, ambițios și încrezător, să aibă spirit de echipă și răbdare, rezultă dinr-o cercetare realizată în cadrul programului național de educație în leadership pentru liceeni Leadership Autentic.
Cercetarea „99 de caracteristici ale unui lider”, realizată de Fundația Leaders pe baza unui exercițiu din cadrul programului educațional Leadership Autentic, arată care sunt principalele trăsături comune ale celor considerați de liceenii între 14 și 18 ani a fi modele de urmat.
„Fără a avea o listă predefinită de caracteristici, cei 251 de elevi participanți în cercetare au fost rugați să aleagă, fiecare, câte trei trăsături fără de care o persoană nu poate fi considerată lider. În consecință, suprapunerile de percepție, repetările de termeni și celelalte congruențe în personificare sunt spontane, și nu induse. Programul s-a realizat atât în mediul urban, cât și în mediul rural, în 13 localități, printre care se numără Constanța, Buzău, Cluj-Napoca, Vedea, Brașov, Adjud, Moinești”, se arată într-un comunicat remis agenției MEDIAFAX.
Având la dispoziție 753 de opțiuni, elevii au folosit doar 99 de caracteristici pentru a defini un lider, ceea ce înseamnă, potrivit realizatorilor cercetării, că 87 la sută dintre adolescenții participanți la program împărtășesc aceeași reprezentare a unei persoane considerate lider.
„Liderul, în viziunea adolescenților, este, în primul rând, comunicativ (30 la sută), responsabil, ambițios și încrezător (28 la sută). Următoarele două caracteristici nominalizate sunt spiritul de echipă și răbdarea. Aceste caracteristici au fost alese spontan și au la bază mecanisme de selecție puternic înrădăcinate în sistemul de valori și convingeri”, se mai arată în comunicat.
Programul Leadership Autentic, în cadrul căruia a fost realizată cercetarea, este o amplă inițiativă educațională și se desfășoară în instituții de învățământ din mediul urban și rural.