Administrațiile publice locale funcționează deficitar



Peste 60 la sută dintre administrațiile publice locale nu răspund solicitărilor de acces la informații de interes public și taxează cetățenii pentru solicitarea de informații de interes public, potrivit unui studiu al Asociației pentru Implementarea Democrației, prezentat, marți, la București.
Cercetarea, prezentată în cadrul conferinței „Dezvoltarea locală durabilă și transparența administrației publice” a fost realizată în perioada ianuarie 2007 – martie 2008 la nivelul a 260 de administrații publice locale, 90 de municipii și 170 de orașe.
Potrivit AID, 62 la sută din administrațiile publice locale evaluate nu respectă prevederile Legii 544/2001 și doar 38 la sută au respectat prevederile legale, dând curs solicitării asociației privind numărul cererilor primite în baza Legii liberului acces la informațiile de interes public în perioada ianuarie 2006 – octombrie 2007.
Inițiatorii studiului au constatat o creștere a numărului de solicitări în baza liberului acces la informațiile de interes public în anul 2007 (ianuarie – octombrie), comparativ cu anul 2006. Astfel, anul trecut au fost înregistrate 2.934 de cereri, comparativ cu 2.417 cu un an înainte.
Opt administrații publice locale, din comunități locale de dimensiuni mici, nu au primit nicio solicitare scrisă de acces la informațiile de interes public în anul 2006. Anul trecut, doar patru administrații publice locale au fost în această situație: Vânju Mare din județul Mehedinți, Băilești din județul Dolj, Măcin – Tulcea și Dărmănești – Bacău.
O altă problemă semnalată de AID se referă la faptul că fiecare administrație publică locală are posibilitatea de a cere solicitantului de informații de interes public, achitarea costului aferent pentru fotocopierea documentelor de interes public solicitate. Astfel, 57 la sută din primăriile monitorizate au dat curs solicitării de acces la informațiile privind costurile percepute pentru fotocopierea documentelor solicitate, iar în perioada ianuarie 2006 – octombrie 2007, 62 la sută dintre autoritățile locale au solicitat plata aferentă costurilor de fotocopiere.
Potrivit reprezentanților AID, un document de interes public conținând 50 pagini A4, poate fi obținut gratuit, dacă este solicitat la Primăria municipiului Târgoviște, contra sumei de 300 de lei, dacă solicitarea se face la Primăria orașului Oravița sau pentru suma de 1.100 de lei dacă aceeași solicitare este adresată Primăriei municipiul Caracal.
„Sistemul de achiziții publice este un punct nevralgic. Dacă la nivel guvernamental proiectele mari au un mecanism bine definit, la nivelul autorităților locale mecanismul de achiziții publice nu este satisfăcător. Sunt diferențe foarte mari între prețurile plătite pentru aceleași servicii, de aceeași calitate”, a susținut ministrul de Interne Cristian David, prezent la conferința de presă în care a fost făcut public studiul AID.
O altă problemă, semnalată de AID, se referă la aplicarea prevederilor Legii 52/2003 privind Transparența Decizională în Administrația Publică, principalul instrument legal de promovare a implicării cetățenilor în procesul de elaborare a actelor normative, în procesul de luare a deciziilor și de îmbunătățire a transparenței și responsabilizării instituțiilor publice locale sau naționale.
„Se constată o slabă implicare a organizațiilor neguvernamentale în aplicarea legislației în domeniul transparenței decizionale (doar 24 de ONG-uri au solicitat organizarea dezbaterilor publice). Acest fapt se datorează dezvoltării insuficiente a capacității organizațiilor locale de a monitoriza și responsabiliza administrația publică locală și lipsei resurselor de realizare a acestui tip de activități”, potrivit cercetării.
Cu toate acestea, ambasadorul Marii Britanii la București, Robin Barnett, prezent la conferința „Dezvoltarea locală durabilă și transparența administrației publice”, a precizat că în țara sa administrația locală este monitorizată de societatea civilă și mass-media și s-a declarat mulțumit de faptul că acest model este preluat acum și în România.
Pe de altă parte, ministrul de Interne, Cristian David, a declarat că parteneriatul nu este înțeles de mulți reprezentanți din administrația locală, această noțiune fiind mai mult teoretizată și prea puțin aplicată.
Reprezentanții AID au mai spus că administrațiile publice locale din comunitățile mici și medii sunt mai active în aplicarea transparenței decizionale prin organizarea de dezbateri publice și au constatat o scădere a numărului de dezbateri publice privind bugetele locale în anul 2008 (59), comparativ cu 90 în anul 2007.În ceea ce privește luarea de măsuri împotriva funcționarilor publici care nu au asigurat accesul la informațiile de interes public sau transparența decizională, 40 la sută din cele 260 de primării evaluate au dat curs acestei solicitări, însă la nivelul nici unei primării nu au fost aplicate sancțiuni, deși studiul a demonstrat că există o un nivel slab de aplicare a legislației în aceste două domenii.
„În doar șase administrații publice locale au fost înregistrate cazuri de corupție și anume: unul în Arad, unul la Suceava, unul la Galați, unul la Bârlad, unul la Giurgiu și trei în Bacău”, se mai arată în studiu.
Totodată, AID susține că majoritatea Administrațiilor Publice Locale folosesc cel mai des, ca procedură de achiziție publică, cererea de ofertă.
Astfel, în cazul produselor au fost înregistrate 377 de achiziții publice realizate în acest fel, în cazul lucrărilor, au fost înregistrate 520 de achiziții publice, iar în cazul serviciilor, au fost înregistrate 367 de achiziții publice.
În ceea ce privește utilizarea licitației deschise, în cazul produselor, au fost înregistrate 46 de achiziții publice, în cazul lucrărilor, 83 de achiziții publice, iar în cazul serviciilor – 44.
În urma analizei utilizării negocierii fără publicarea unui anunț de participare ca procedură de achiziție publică, s-a constatat că, în cazul produselor, au fost patru astfel de achiziții publice, în cazul lucrărilor 19 achiziții, iar în cazul serviciilor opt achiziții.
Utilizarea negocierii și publicarea unui anunț de participare ca procedură de achiziție publică nu a fost utilizată în cazul produselor și a serviciilor, iar în cazul lucrărilor, au fost făcute trei achiziții publice.
În ceea ce privește procedura dialogului competitiv, aceasta nu a fost utilizată de niciuna dintre administrațiile publice locale evaluate.
De asemenea, studiul AID a mai stabilit că în domeniul achizițiilor publice la nivelul administrației publice locale, se remarca numărul mare al contractelor de achiziții publice acordate aceluiași contractant.
„Este vorba de un climat competițional limitat la nivel local, ceea ce poate fi o premisă pentru a ajunge la firmele cu abonament la primării, dar pot fi și relații de interes care trebuie desfăcute”, a precizat ministrul de Interne.
Reeferitor la aplicarea Legii 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități non-profit de interes general, se constată că doar 24 la sută din administrațiile monitorizate aplică această lege.