Răspuns oficial

Acuzați că nu au anunțat Salvamontul despre turiștii blocați pe Rarău, reprezentanții 112 își recunosc greșeala



“Cazul este regretabil și va fi prelucrat la nivelul tuturor centrelor de preluare apeluri de urgență”, se precizează în comunicatul STS”
“Cazul este regretabil și va fi prelucrat la nivelul tuturor centrelor de preluare apeluri de urgență”, se precizează în comunicatul STS”

Acuzați că nu au anunțat Salvamontul despre cei 11 turiști blocați la mijlocul săptămânii trecute în Cheile Moara Dracului, pe Rărău, deși există un protocol de colaborare în acest sens, reprezentanții 112 au răspuns sesizării „Monitorului de Suceava” printr-un comunicat oficial în care își recunosc greșeala și cataloghează incidentul drept un „caz regretabil”, dând asigurări că vor lua măsuri pentru ca astfel de situații să nu se mai repete.
Înainte de a vă reda integral răspunsul oficial primit de la Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), care implementează în România serviciul unic de preluare a apelurilor de urgență – 112, vă reamintim că, miercuri seară (11 august a.c.), în jurul orei 20:45, la dispeceratul 112 Suceava s-a primit un apel telefonic prin care se anunța faptul că 11 persoane din județele Iași, Vaslui și Botoșani, dintre care șapte copii, cu vârste cuprinse între 11 și 13 ani, au rămas blocați pe traseul montan Valea Caselor –Moara Dracilor.
Grupul făcea parte dintr-o tabără organizată în zona Valea Caselor și se afla într-o excursie pe masivul Rarău.
La întoarcere, membrii grupului au încercat să abordeze traseul prin Cheile Moara Dracului, fără să țină cont că a plouat torențial și apele de pe versanți afectează traseul respectiv.
Nivelul apei în chei a crescut brusc cu circa 40 de centimetri, stânca a devenit extrem de alunecoasă și grupul a rămas blocat, fără posibilitatea de a înainta sau de a se deplasa înapoi.
Salvamontiștii suceveni, prin vocea șefului lor Voicu Raia, au acuzat faptul că ei au aflat despre cei 11 turiști blocați de la pompieri și jandarmi, care le-au cerut sprijinul, și nu de la dispeceratul 112, așa cum este prevăzut într-un protocol de colaborare încheiat între reprezentanții serviciului unic de preluare a apelurilor de urgență și Dispeceratul Național Salvamont.
„Noi am intervenit numai pentru că ne-au anunțat cei de la ISU și jandarmii și nu puteam lăsa oameni în pericol pe munte. Nu e prima oară când se întâmplă și sperăm să nu se ajungă la vreo situație dramatică înainte să priceapă cineva la 112 că forțele de intervenție trebuie să se ocupe de treaba lor, nu să joace telefonul fără fir unele cu altele în situații în care fiecare minut contează”, declara pentru „Monitorul de Suceava” șeful Serviciului Public Salvamont Suceava, Voicu Raia.
Echipaje ale Salvamontului, Inspectoratului pentru Situații de Urgență și Jandarmeriei Suceava au reușit să salveze cei 11 turiști și să-i aducă în siguranță și nevătămați la baza traseului.
Operatoarea 112 care a preluat apelul se afla „într-o situație confuză”

„În data de 11.08.2010, la Centrul de Primire Apeluri de Urgență 112 Suceava, ora 20:42, a fost recepționat apelul unui cetățean, aflat pe Muntele Rarău, în zona Cheile Moara Dracului, care a cerut sfaturi în ceea ce privește posibilitatea de traversare a unei văi de către un grup format din șapte copii și patru adulți, menționând că, din cauza creșterii nivelului apei, aceștia nu mai pot coborî în tabăra de pe versant.
Din interviul realizat inițial cu apelantul, operatoarea 112 STS nu a identificat o urgență conform indexului de evenimente, apreciind că este vorba despre o simplă consultație. Deși aflată într-o situație confuză, aceasta a considerat că trebuie anunțate agențiile de intervenție și a transferat apelul la dispeceratele locale de urgență ale poliției, jandarmeriei și pompierilor, realizând o convorbire în conferință între acestea și cetățeanul apelant, după care s-a retras din apel (conform procedurii).
Din acest moment, rolul coordonator în tratarea evenimentului a fost asumat de către dispecerul poliției locale. Acesta a cerut interlocutorului să îl pună în legătură cu conducătorul grupului pentru mai multe informații referitoare la situația de fapt și a solicitat dispecerilor jandarmeriei și pompierilor să ia parte la intervenție, menționând că va trimite și un echipaj de poliție din Câmpulung Moldovenesc.
Anunțarea Salvamontului local a fost făcută de una dintre aceste agenții de intervenție care gestionau cazul și considerăm astfel că procedura a fost îndeplinită, întrucât, datorită modului unitar de tratare a evenimentelor în cadrul Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență, fiecare agenție de intervenție poate solicita sprijinul unei alte entități.
Totuși, în urma analizei înregistrărilor audio, apreciem că operatoarea 112 STS ar fi trebuit să alerteze în același timp și Dispeceratul Național Salvamont, chiar nedispunând de informații suficiente pentru a realiza automat acest lucru. În opinia noastră, cazul este regretabil și va fi preluat la nivelul tuturor centrelor de preluare apeluri de urgență pentru ca astfel de situații să fie pe viitor abordate cu mai mult discernământ.
În încheiere, dorim să vă asigurăm că instituția noastră este preocupată continuu să asigure cetățenilor nivelul calitativ cerut de standardele europene în ceea ce privește preluarea și tratarea apelurilor la numărul de urgență 112”, este textul comunicatului oficial remis de STS, comunicat semnat de șeful Sectorului Relații Publice, colonel Maxim Dobrinoiu