„Licuricii”, grupa mare de preșcolari de la Grădinița cu Program Normal „Luminița” Siret, coordonată de profesoara Mirela Popoiu, a realizat mai multe activități, la care s-a pus accent pe strategii noi de predare. Copiii au explorat simțul vizual, realizând creații la masa luminoasă, au investigat simțul auditiv folosind „instrumente muzicale” neconvenționale: pietre, pet-uri umplute cu semințe, pahare cu picior, cutii de diverse structuri și mărimi, simțul tactil prin modelarea spumei, iar cel gustativ și olfactiv prin elemente de activitate casnică.
În cadrul cercului pedagogic desfășurat vineri, 28 noiembrie, organizat de profesoara Vasala Erastov, la Grădinița „Luminița”, la care au participat 33 de educatoare din zona Siret, profesoara Adriana Costiuc a prezentat rezultate spectaculoase pe care le-au realizat preșcolarii ca urmare a abordării demersului didactic conform modelelor de bune practici europene: metode participativ-active de învățare prin descoperire, o altă amenajare a spațiului educațional, precum și mijloace de învățământ adecvate unui învățământ activ.
Învățare prin descoperire
„Activitățile de investigare la masa luminoasă, experimentul derulat la nisip și apă, instrumentele de «cercetare»– microscop, lupe, eprubete de la centrul «Știință», activitățile de le atelierul de creație au antrenat copiii într-un demers propriu de învățare prin descoperire, respectând ritmul și stilul de învățare ale fiecărui preșcolar”, după cum ne-a spus Vasala Erastov.
Activitatea de cerc pedagogic, atât prin suportul teoretic, cât și prin activitățile pe ateliere care au implicat educatoarele în experimentarea și aplicarea tehnicilor, metodelor și strategiilor complexe utilizate în învățarea experiențială în grădiniță, a reprezentat, după cum au spus participanții, „un schimb util de experiență prin care s-au diseminat modele relevante de bune practici ale participantelor. Beneficiile acestui tip de activități se răsfrâng în mod vizibil asupra preșcolarilor ca urmare a valorificării oportunităților pentru personalul din grădinițe de a veni în contact cu idei noi și exemple de bune practici la nivel european”.
Noi strategii educaționale
În perioada noiembrie 2012 – octombrie 2013 s-au derulat două ediții ale proiectului „Dezvoltarea resurselor umane în învățământul preșcolar” – POSDRU, prin care numeroase cadre didactice din șase județe din România, inclusiv județul Suceava, din învățământul preprimar, au urmat cursul de formare „Grădinița și comunitatea – pentru o pedagogie a relațiilor”. Dintre ideile noi și exemplele de bune practici la nivel european ale educației timpurii abordate la curs s-a desprins filosofia pedagogică dezvoltată la Reggio Emilia – Italia – o experiență de succes în care educația reprezintă „componenta strategică și creatoare a propriei idei de comunitate și de viitor al comunității”.
„Pentru anul școlar 2013-2014, corpul didactic al învățământului preșcolar și-a propus diseminarea informațiilor și a competențelor dobândite prin curs și experimentarea aplicării noilor strategii educaționale la specificul învățământului românesc. Astfel, în cadrul activităților de formare continuă, la Grădinița cu Program Normal «Luminița»Siret s-au proiectat demersuri pedagogice prin care să fie implementate unele componente ale practicilor moderne care vizează modificările la nivelul curriculumului național”, a completat profesoara Vasala Erastov.
Educație
Activități și practici moderne, la Grădinița „Luminița” Siret
