ACR: Taxa auto nu va putea fi eliminată printr-un demers al cetățenilor, singura soluție este la CE



Automobil Club Român (ACR) vrea să ajungă cât mai repede în fața unei Comisii de la Bruxelles, împreună cu reprezentanți ai statului român, pentru a obține o hotărâre în acest for european care să dispună returnarea banilor celor care au plătit deja controversata taxă auto.
Președintele Comisiei juridice din ACR, Horațiu Mărgoi, a declarat, pentru MEDIAFAX, că o modificare cu caracter fiscal nu se poate face prin inițiativă populară, strângerea unui anumit număr de semnături din partea cetățenilor neputând elimina taxa auto dorită de Guvern, pentru că de pildă oamenii s-ar putea mobiliza să adune semnături pentru eliminarea TVA.
„Cunoaștem acest aspect legislativ, dar nu putem rămâne indiferenți la demersul civic la care ne împing cetățenii”, a spus acesta.
În schimb, singura modalitatea de a obține o decizie de anulare a taxei auto și despăgubirea celor care ua plătit-o deja ar putea fi obținută, potrivit lui Horațiu Mărgoi, în fața unei Comisii de la Bruxelles.
„Am găsit o soluție, împreună cu europarlamentarul Victor Boștinaru, prin care reprezentanți ai statului român și ai Automobil Club Român să fie interpelați în fața unei comisii la Bruxelles, unde în cel mai bun caz putem obține un act emis de forul european prin care statul român să fie obligat să restituie banii păgubiților pe cale necontencioasă”, a spus acesta, care a precizat că există deja hotărâri pentru Polonia și Ungaria care le sancționează prin această măsură.
În opinia lui Mărgoi, această dezbatere va avea loc în curând pentru că pe ordinea de zi a foruului european se află ridicată o problemă legată de Polonia pe aceeași temă, iar ACR speră ca discuția despre cazul României să fie iși ea intercalată.
Referitor la ordonanța de urgență propusă de Guvern, juristul o consideră „aberantă”, unele prevederi fiind discriminatorii.
„Au făcut pe genunchi ordonanța de urgență pe care o propun, absolut aberantă, ca să ia ochii celor de la Comisia Europeană, iar aceștia din urmă au suspendat procedura de infrigement, iar acum Guvernul amână și adoptarea actului normativ spunând să trebuie să înceapă consultarea cu partidele politice”, a spus Horațiu Mărgoi, care a catalogat toată situația drept o diversiune politică. „Iar între timp producătorii și distribuitorii de mașini percep în continuare taxa auto cae percep taxa care merge la bugetul de stat pentru a acoperi găurile pt care nu sunt în stare să le acopere guvernanții”, a continuat acesta.
Unele dintre inadvertențele semnalate de Horațiu Mărgoi, în actul normativ care „nu soluționează problema de fond și care nu protejează mediu”, sunt de pildă faptul că Registru Auto Român este singura instituție juridică, monopolistă, care poate să facă raportul de expertiză a gradului de uzură a mașinii, cetățeanul neputând contesta rezultatele expertizei.
În plus, ACR critică faptul că orice modificare privind mașina, luată în evidență la Direcția de înregistrare și îmatriculare a permiselor, trebuie plătită.
„Dacă mai vreau să îmi pun un scaun, trebuie să plătesc, dacă îmi schimb culoarea mașinii trebuie să plătesc, caroseria – trebuie să plătesc taxa din nou. În plus este aberant ca taxele pentru mașinile noi să fie mai mari decât pentru cele mai vechi”, a explicat acesta.
Reprezentantul ACR spune că demersurile organizației sunt susținute și de comisarul european pentru probleme de fiscalitate Lazlo Kovacs.