Acoperirea statutului de polițist trebuie restrânsă, pentru că noțiunea a ajuns să cuprindă și angajați care nu îndeplinesc atribuții de poliție, iar recrutarea candidaților pentru școlile de poliție va fi făcută din surse mixte, inclusiv de pe piața muncii, potrivit unui proiect de strategie.
Proiectul de strategie privind managementul carierei polițistului 2011-2014 prevede ca obiective majore instituirea unui sistem de management care să asigure o bună gestionare, evaluare și stimulare a resurselor umane, precum și îmbunătățirea calității resurselor umane printr-o recrutare mai eficientă, potrivit documentului postat pe site-ul Ministerului Administrației și Internelor (MAI).
Ministerul urmărește îmbunătățirea sistemului de încadrare a polițiștilor, menționând că, în prima sa formă, Statutul polițistului de aplica doar angajaților din Poliția Română (IGPR), Poliția de Frontieră (PFR), Direcția Generală de Evidență Informatizată a Persoanei, Oficiul Național pentru Refugiați, Direcția Generală de Informații și Protecție Internă (DGIPI), unitățile de învățământ și structurile corespondente ale Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza”.
În urma demilitarizării unor structuri ale MAI, noțiunea de „polițist” a ajuns însă să cuprindă și categorii de personal care nu desfășoară, în mod tradițional, activități de poliție, ori care nu-și găsesc corespondent în cadrul polițiilor europene.
Astfel, MAI propune identificarea tuturor serviciilor care nu pot fi externalizate către furnizori de pe piața liberă, dar nici nu presupun atribuții directe de poliție, și furnizarea lor prin angajați care nu au statutul de polițist. Totodată, se prevede că acoperirea statutului de polițist trebuie restrânsă.
Din această perspectivă se impune stabilirea structurilor și a posturilor care vor beneficia de statutul special. Pe de altă parte, persoanele care au obținut statutul de polițist în condițiile Legii 360/2002 privind Statutul polițistului și care sunt încadrate în structurile sau serviciile care se doresc a fi externalizate, vor trebui să beneficieze de menținerea statutului de polițist până la părăsirea sistemului (pensionări, transferuri etc.), se arată în document.
Strategia prevede ca recrutarea candidaților pentru instituțiile de învățământ superior ale MAI să se facă din surse mixte, anume din școli de agenți, din licee civile sau de pe piața muncii. Ciclul de recrutare și selecție va trebui să fie un proces permanent, iar angajații selectați vor trebui evaluați periodic. Recrutarea trebuie să aibă în vedere acoperirea necesarului pe termen lung, iar angajarea privește acoperirea necesităților imediate.
Totodată, proiectul menționează, ca modalitate de îmbunătățire a nivelului de performanță al polițiștilor, intensificarea procesului de delegare și descentralizare a atribuțiilor MAI către Poliția Locală, concomitent cu asumarea responsabilităților ce decurg din acest lucru de către autoritățile publice locale. După etapa de descentralizare a responsabilităților către Poliția Locală, se impune organizarea sistemului de poliție central, în scopul asigurării ordinii și siguranței publice, orientat spre îndeplinirea indicatorilor de performanță și spre atingerea rezultatelor propuse. În acest sens, un accent mare se va pune pe fișa de post unitară, care să cuprindă indicatorii de performanță generali, ce urmează să fie definiți în funcție de obiectivele individuale ale postului.
MAI definește și categoriile de drepturi ce decurg din îndeplinirea funcției de polițist, respectiv drepturi generale (salariu, gradații, sporuri, concedii, pensie), drepturi profesionale (armament, recompense, avansări în grad, promovarea în funcție, locuință de intervenție/serviciu/socială/protocol, bilete de odihnă, decontarea cheltuielilor de transport, etc.) și drepturi compensatorii (drepturi pentru familia polițistului, asigurarea despăgubirilor de viață, sănătate și bunuri, asistența juridică, protecția împotriva amenințărilor, violențelor, etc.).
De asemenea, prin noua strategie se are în vedere și clarificarea contextului în care uniforma și însemnele polițistului pot fi afișate, precum și clarificarea condițiilor în care acesta are acces la armamentul din dotare, prin reconsiderarea condițiilor.
În ceea ce privește avansarea în grad, aceasta trebuie să urmeze evaluarea și să țină cont de vechime. Ea trebuie să fie acordată pe bază de merit, nu poate avea loc cu derogări și nici înainte de îndeplinirea perioadei minime (excepție făcând meritele și faptele excepționale), potrivit proiectului de strategie.
Pentru îmbunătățirea capacității de predicție pe termen scurt și mediu, se impune realizarea unei aplicații electronice care să prezică, informeze privind posturile disponibile și în care să se poată face o selecție. Fiecare manager va putea să posteze în această aplicație, sursa primară de selecție fiind absolvenții unităților de învățământ ale MAI.
Proiectul strategiei este supus dezbaterii publice pe site-ul MAI până în 23 septembrie.