Abuz

A venit cu ambulanța la spital, pentru un banal consult stomatologic



Cazurile în care ambulanța este tratată ca un fel de serviciu de taximetrie, la care apelează și cei cu probleme minore, care se pot deplasa pe propriile lor picioare sau cu mijloace proprii, au devenit tot mai frecvente în ultima perioadă. Ultimul caz care i-a revoltat pe medicii suceveni a fost înregistrat marți seară, când un bărbat de 29 ani, din cartierul Ițcani, a chemat Salvarea pentru a-l aduce la Spitalul Județean de Urgență la un banal control stomatologic.
În data de 14 septembrie, Toader S. a fost victima unei agresiuni, incident în urma căruia și-a pierdut doi dinți. Medicul dentist de la Spitalul Suceava, care l-a examinat la acea vreme, i-a suturat gingia și i-a spus să revină ulterior pentru scoaterea firelor. Toader S. a hotărât să vină la consultație marți, 5 octombrie, dar nu oricum, ci cu ambulanța. El a solicitat o autosanitară sub motivația că are febră, lucru care ulterior nu s-a confirmat.
„Au chemat ambulanța pentru a-i duce la Oncologie, la cura de citostatice”
Responsabilii Serviciului Județean de Ambulanță Suceava spun că abuzurile sunt frecvente, însă legislația nu permite amendarea celor care le comit și nici nu îi poate obliga la plata mașinii chemate în absența unei urgențe reale.
„Sunt tot felul de situații când ne tratează ca pe o stație de taximetrie. Am avut cazuri când au chemat ambulanța pentru a-i duce la Oncologie, la cura de citostatice. Au zis că sunt plătitori la Sănătate și au dreptul”, arată directorul medical al SJA, dr. Mihaela Abălașei, adăugând că în timp ce autosanitarele sunt puse aiurea pe drumuri, în altă parte un caz grav se poate pierde așteptând sosirea Salvării.
Creșterea numărului de solicitări nejustificate a provocat o reacție și din partea Direcției de Sănătate Publică Suceava, care, prin vocea purtătorului de cuvânt, Adrian Popescu, a solicitat populației să nu abuzeze de apelul unic de urgență 112 și să sune „cu responsabilitate”, numai în caz de urgențe, pentru a „nu bloca serviciul”.
„Rugăm persoanele care solicită ambulanța să o facă responsabil”
„Rugăm persoanele care solicită ambulanța să o facă responsabil și doar în situațiile când e necesară. Să nu blocheze acest serviciu pentru că, în altă parte, poate că există cineva care chiar are o urgență. Există rețeaua de asistență primară, chiar dacă se lucrează pe bază de programări. Există și serviciul de consultații la domiciliu din cadrul Serviciului Județean de Ambulanță, dar această apelare trebuie făcută cu responsabilitate”, a spus Adrian Popescu.
Un alt caz clar de abuz de ambulanță a fost al unei pensionare de 66 ani, din Burdujeni, care, timp de trei ani, a sunat de câteva ori pe zi la 112, anunțând că se simte rău. În fiecare zi, pacienta solicita echipaje care să se deplaseze la domiciliul ei pentru a-i monitoriza tensiunea, testa glicemia, administra medicația și avea preferințe legate de cadrele medicale care trebuiau să vină.