La Muzeul Obiceiurilor Populare din Bucovina din Gura Humorului s-a deschis vineri expoziția personală de pictură cu genericul „A treia dimensiune a visului”, a artistei plastice Oana – Cristina Bedrulea.
Un eveniment care subliniază continuitatea în creația plastică humoreană
Expoziția, care prezintă publicului un grupaj de lucrări realizate în tehnică mixtă, acryl și ulei pe pânză, având ca nucleu șase tablouri care alcătuiesc în ansamblu lucrarea de licență a tinerei artiste (prezentată cu titlul care constituie genericul acestei desfășurări vizuale), are semnificația unui eveniment care subliniază continuitatea în creația plastică humoreană.
Așa a fost să fie, ca în acest an în care humorenii s-au despărțit de pictorul Corneliu Tincu, al cărui zbor colorat s-a întrerupt la puțin timp după trecerea pragului vârstei septuagenare, fosta sa elevă, Oana – Cristina Bedrulea, să obțină licența la Universitatea de Arte din Iași. O împlinire personală în drumul pe care și l-a ales, dar totodată o împlinire care transcende fruntariile existențiale, cu rezonanțe în lumea de dincolo, întrucât împlinește și dorința profesorului care a inițiat-o în pictură.
Urmând provocările imaginației sale laborioase, a pășit pe o cale de maximă libertate de expresie
Oana – Cristina Bedrulea, despre care spuneam că este „discipolul eretic” al profesorului Corneliu Tincu, pentru că, după ce și-a însușit conceptul de viață și artă al maestrului său a avut puterea să se desprindă artistic și, urmând provocările imaginației sale laborioase, a pășit pe o cale de maximă libertate de expresie plastică, își marchează cu această expoziție o nouă etapă a carierei artistice.
Perseverentă și ambițioasă, atentă cu fiecare treaptă a evoluției sale (încă de la expoziția de debut, din anul 2007, când era elevă în clasa a XI-a, și-a marcat apăsat pasul de început în carieră) Oana – Cristina Bedrulea își construiește parcursul artistic cu minuțiozitate, punctându-l cu manifestări expoziționale care se înscriu ca elaborate provocări vizuale.
Creația începe cu gândul, iar visul este o etapă a idealului
Piesele care alcătuiesc lucrarea de licență, circumscrise genericului „A treia dimensiune a visului”, radiografiază universul oniric pe care Sigmund Freud, părintele psihanalizei, l-a descifrat elaborând teoria interpretării viselor (prin care a deranjat somnul umanității), analiză care constituie via regia (calea regală) către inconștient.
Celor două dimensiuni ale visului, cea manifestă (narațiunea, succesiunea imaginilor) și cea ascunsă (care corespunde sensului, mesajului transmis de imagini) Oana – Cristina Bedrulea le adaugă o a treia și anume cea a creației. Visătorul, „un abulic al imaginației creatoare”, așa cum îl definește Theodule Ribot, își mobilizează gândirea în sens creator. Creația începe cu gândul, iar visul este o etapă a idealului.
Resuscită experimentele psychedelice prin combinații cromatice capabile să emită o energie subliminală
Lucrării de licență realizată în două registre, diurn și nocturn, cu piesa de deschidere autoportretizantă care aduce în atenție jaloanele hiperrealismului anilor ’60 (curentul în care pictura rivaliza cu arta fotografică), i se alătură (în rezonanță cu titlul) câteva lucrări care glisează între pop art și expresionismul abstract.
Preocupată de subtile combinații cromatice, Oana – Cristina Bedrulea resuscită experimentele artei psychedelice prin care albastrul (culoarea care dematerializează formele, cea mai imaterială și mai adâncă dintre culori și totodată cea mai rece și cea mai pură exceptând vidul neutru al albului), se combină cu verdele (culoarea învăluitoare cu valoare mediatoare între cald și rece, culoarea germinației și putrefacției deopotrivă, culoarea tainei), în doze capabile să creeze și să emită o energie subliminală.
„Visele oamenilor sunt aripi cu care aceștia zboară spre cer”
Celor trei dimensiuni ale visului Oanei – Cristina Bedrulea, cantautorul Daniel Iancu le-a adăugat, la finalul vernisajului, o dimensiune muzicală, prin interpretarea unei piese de muzică folk.
„Visele oamenilor – spunea cineva – sunt aripi cu care aceștia zboară spre cer”.
Oana – Cristina Bedrulea, care și-a deschis aripile și și-a început zborul odată cu expoziția de debut, continuă să zboare către idealurile sale.