Distrugeri mari

A provocat pagube de 18.000 de lei CFR, după ce a furat contragreutăți pe care le-a vândut cu 170 de lei



Ofițerii de la Serviciul Județean al Poliției Transporturi Suceava au reușit zilele trecute să finalizeze ancheta în cazul celui mai grav furt de infrastructură feroviară din ultimii ani de la nivelul județului. În aprilie 2011, în apropiere de stația Verești, pe magistrala 500, spre București, au fost furate 16 contragreutăți care țin întins firul de contact de deasupra liniei ferate. Efectul a fost dezastruos: linia de înaltă tensiune s-a lăsat în jos, iar la primul tren care a trecut pantograful locomotivei s-a rupt. Hoțul, acum în vârstă de 19 ani, a vândut apoi contragreutățile la un centru de colectare a fierului vechi, pentru 170 de lei. Prin distrugerile de la locomotivă și la rețeaua de înaltă tensiune acesta a creat însă un prejudiciu de aproximativ 18.000 de lei, fără a mai fi calculate întârzierile și deserviciile aduse sutelor de călători din cele trei trenuri care au avut întârzieri, de la câteva zeci de minute și până la trei ore.
Suspectul a declarat că nu a realizat cât de importante sunt acele contragreutăți
Pe 11 aprilie 2011, trenul IC 553 București Nord-Suceava trebuia să ajungă la Suceava în jurul orei 23.40. La Verești, pantograful locomotivei însă s-a rupt. Mai bine de trei ore traficul feroviar a fost complet paralizat. Anchetatorii de la Serviciul Județean al Poliției Transporturi Suceava aveau să descopere în scurt timp că au fost furate 16 contragreutăți din fontă.
În urma probatoriului administrat, polițiștii au avut la vremea respectivă un suspect, însă acesta nu a fost de găsit o bună perioadă, fiind plecat de la domiciliu. În cele din urmă polițiștii au reușit să dea de autor și să-l audieze în mai multe rânduri.
S-a stabilit că imediat după comiterea furtului, suspectul, Florin Ioanesei, din satul Hancea, comuna Verești, a dus contragreutățile la un centru de fier vechi, ajutat de către unchiul său. Tânărul a recunoscut în cele din urmă comiterea furtului și a declarat că nu a realizat cât de importante sunt acele contragreutăți.
Furt calificat și distrugere
Polițiștii de la „Transporturi Feroviare” au finalizat acum cercetările și au trimis dosarul către procurori, cu propunere de trimitere în judecată a tânărului în vârstă de 19 ani. El a fost pus sub acuzare pentru infracțiunile de furt calificat și distrugere și degradare a căii ferate, faptă prevăzută de Legea 289/2005, lege specială pentru combaterea fenomenului infracțional în domeniul transportului de cale ferată.
Dosarul va ajunge în instanță și autorul va fi probabil și condamnat, însă recuperarea prejudiciului va fi o problemă destul de delicată, de multe ori autorii furturilor de acest gen neavând nici un bun important pe numele lor.
Suceava, ferită deocamdată de multe furturi de infrastructură feroviară
Comisarul-șef Florin Catană, șeful Serviciului Județean al Poliției Transporturi Suceava, a explicat că la nivel de județ s-a mai înregistrat un singur furt de contragreutăți ale firului de contact, anul trecut, în zona Vatra Dornei. Și în acest caz autorii au fost depistați.
„Din fericire, față de alte zone din țară, nu am avut foarte des astfel de furturi, care să provoace pagube mari și să pună în pericol siguranța circulației feroviare. După cum a rezultat din ancheta de la Verești, furtul a creat un prejudiciu incomparabil mai mare decât valoarea bunurilor sustrase în sine”, a explicatcomisarul-șef, care a precizat că se fac eforturi mari pentru prevenirea furturilor de pe calea ferată, inclusiv pe liniile secundare care momentan sunt închise.
Într-un alt caz de furt, luna trecută, polițiștii au depistat trei indivizi din Șcheia, un bărbat de 47 de ani și fiii săi, unul de 24 de ani și unul de 19 ani, care au sustras peste 60 de parazăpezi de protecție a căii ferate, pe sectorul Suceava Vest – Stroiești.