Probele orale ale bacalaureatului din 2010 au loc în ianuarie și aprilie, potrivit noii metodologii de organizare și desfășurare a examenului național, publicat, miercuri, pe site-ul Ministerul Educației, Cercetării și Inovării.
Ministerul Educației, Cercetării și Inovării a finalizat, miercuri și a publicat pe site-ul instituției, ordinele ministeriale privind aprobarea calendarului și metodologiei de organizare și desfășurare a bacalaureatului 2010.
Conform Ordonanței de Urgență din septembrie, examenul național de bacalaureat are, începând cu anul școlar 2009-2010, o nouă structură care presupune susținerea a două tipuri de probe: evaluări orale și practice pe parcursul anului școlar și evaluări scrise după încheierea anului școlar. În decursul unui an școlar se organizează două sesiuni ale bacalaureatului.
Prima sesiune începe cu înscrierea elevilor în intervalul 14 – 18 decembrie 2009. Probele orale în intervalul 11-13 ianuarie 2010, evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A), 13-15 ianuarie 2010, evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (proba B), 18 – 29 ianuarie 2010, evaluarea competențelor digitale (proba D) și 19 – 22 aprilie 2010, evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă modernă (proba C).
Probele scrise, organizate după încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a prevăzută pentru data de 11 iunie 2010, încep în 28 iunie 2010 cu Limba și literatura română – proba E-a), 29 iunie 2010 – Limba și literatura maternă – proba E-b), 30 iunie 2010 – proba obligatorie a profilului – proba E-c) și 1 iulie 2010 – proba la alegere a profilului și specializării – proba E-d).
Prima afișare a rezultatelor va avea loc în 3 iulie 2010 (până la ora 16.00) și va fi urmată de depunerea contestațiilor în aceeași zi, în intervalul orar 16.00 –
20.00.
Soluționarea contestațiilor se va face în perioada 5-6 iulie 2010, iar afișarea rezultatelor finale în ziua de 7 iulie 2010. Sesiunea de toamnă se va desfășura între 23 august și 8 septembrie 2010, înscrierile fiind stabilite pentru săptămâna 5-9 iulie 2010.
La proba de evaluare a competenței lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată pe parcursul învățământului liceal, elevii pot alege oricare
limbă modernă studiată în liceu, indiferent dacă a fost studiată drept limba 1, limba a 2-a sau limba a 3-a de studiu, dacă a fost studiată în regim normal,
intensiv, bilingv ori dacă a fost disciplină obligatorie sau opțională.
Evaluarea competenței lingvistice într-o limbă de circulație internațională se face prin trei tipuri de probe, după cum urmează: probă scrisă, cu durata de 90 minute, probă orală, cu durata de 10-15 minute și probă de înțelegere a unui text audiat, cu durata de 20 de minute.
Subiectele pentru probele de evaluare a competenței lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată în liceu sunt elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar, astfel încât să permită stabilirea, pentru fiecare candidat, a nivelului corespunzător Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi.
Subiectele pentru proba de evaluare a competențelor digitale se stabilesc de CNCEIP, în conformitate cu programa de bacalaureat, elaborată pe baza programei școlare a disciplinei „Tehnologia Informației și a Comunicațiilor”, studiată în trunchiul comun, la toate filierele, profilurile și specializările, pe parcursul claselor a IX-a și a X-a.
Tot CNCEIP va stabili printr-o procedură elaborată în concordanță cu standardele europene și publicată pe Internet până la data de 31 octombrie 2009,
durata probei de evaluare a competențelor digitale, respectiv modalitatea de desfășurare și evaluare a probei. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de
competență, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu.
Rezultatul obținut de fiecare candidat la proba de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competență corespunzător grilei aprobate la nivel național.
Nivelul de competență lingvistică de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă se stabilește de comun acord de către cei doi profesori examinatori, în conformitate cu descriptorii din programele de bacalaureat și cu grila cuprinsă în procedurile elaborate și transmise de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar.
Nivelul de competență lingvistică de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă a candidatului se înscrie într-un borderou, care este semnat de cei doi examinatori. Aceeași procedură se aplică și în cadrul probelor de evaluare a competențelor într-o limbă străină și a celor digitale
sau cu precizarea că, în cazul ultimei probe, în funcție de punctajul obținut, se va stabili nivelul de competență digitală a candidatului, după cum urmează: 0-25 puncte – utilizator începător, 26-50 puncte – utilizator de nivel mediu, 51-74 puncte – utilizator avansat, 75-100 puncte – utilizator experimentat.
Absolvenților clasei a XII-a/ XIII-a, care au susținut aceste probe, li se eliberează certificate care atestă nivelul de competență lingvistică, respectiv
nivelul de competență digitală. Acestea vor fi însoțite de suplimente descriptive ale certificatului de competență care conțin descrierea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, respectiv în limba maternă ale candidatului și se vor completa în conformitate cu nivelul acordat candidatului. Eliberarea certificatelor nu este condiționată de promovarea probelor scrise.
Elevii care promovează, pe parcursul învățământului preuniversitar, examene cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine sau pentru certificarea competențelor digitale, au dreptul la recunoașterea și echivalarea rezultatelor obținute la aceste examene, la cerere.
Toate aceste evaluări se organizează și se desfășoară la nivelul unității de învățământ, pe parcursul clasei terminale de liceu, în fața unei comisii prezidate
de directorul unității de învățământ și numite prin decizie a inspectorului școlar general.
Probele scrise prin care sunt cuantificate competențele formate pe durata învățământului liceal se susțin după încheierea anului școlar, în fața unei comisii
formate de inspectoratul școlar județean.
Probele scrise sunt la limba și literatura română (E-a): comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările; – probă scrisă la limba și literatura maternă (E-b): comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile și specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităților naționale; o probă scrisă, diferențiată în funcție de filieră, profil și specializare (E-c): matematică – pentru profilul real din filiera teoretică, pentru toate profilurile din filiera tehnologică, pentru profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională, respectiv istorie, pentru profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională ( cu excepția celor menționate mai sus), o probă scrisă la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul și specializarea urmate (E-d), pentru una dintre disciplinele cuprinse în următoarele două grupe: fizică, chimie, biologie sau informatică (pentru profilul real din filiera teoretică, pentru profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și pentru profilul militar din filiera vocațională) sau geografie, filosofie, logică și argumentare, economie, psihologie și, după caz, sociologie (pentru profilul umanist din filiera teoretică, pentru profilul servicii din filiera tehnologică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui militar).
Pentru candidații proveniți din promoțiile anterioare, se face asimilarea specializării absolvite cu una dintre specializările/calificările profesionale în vigoare pentru promoția curentă.
Potrivit actului, sunt considerați promovați elevii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții, respectiv au susținut probele prevăzute în interiorul anului școlar, au susținut toate probele scrise și au obținut cel puțin nota 5 la fiecare dintre acestea, iar media aritmetică, formată din două zecimale exacte, a notelor obținute la probele scrise este cel puțin 6.
În cazul nepromovării examenului, pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele la evaluările susținute in decursul anului școlar, respectiv rezultatele la probele scrise la care s-a obținut cel puțin nota 5.
Recunoașterea unor probe promovate într-una din sesiunile organizate din anul 2003 până în 2009 este condiționată de solicitarea scrisă de recunoaștere a probelor promovate, în momentul înscrierii pentru una dintre sesiunile anului 2010.
Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar va posta pe internet doar structura subiectelor pentru probele examenului de bacalaureat, precum și precizările metodologice referitoare la cerințe și la modalitățile de evaluare ale acestora la data de 31 octombrie 2009.





