Direcția Generală de Asistență Socială (DGASPC) Suceava a primit 30 de apeluri la numărul de urgență 119, în primele săptămâni de la lansarea acestui serviciu. 119 este numărul unic gratuit pentru copii destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare, neglijare a copilului. Coordonator 119, Rodica Ilisei, șef serviciu Centrul de Servicii Multifuncționale de Tip Rezidențial/TC, ne-a spus că principalele tipuri de situații semnalate au fost legate de sărăcie, abuz fizic și emoțional, conflict conjugal (la care asistă minori), șantaj, violență verbală, neînțelegeri în cazul custodiei comune în urma divorțului. În 7 cazuri sesizate la numărul de urgență 119, a fost nevoie de intervenție imediată, astfel că un echipaj al echipei mobile din cadrul Protecției Copilului și un echipaj de poliție au ajuns în localitățile în care se aflau copii în situație de risc.
O minoră în vârstă de 16 ani a apelat 119 în urma unui conflict cu părinții
Șef de serviciu Rodica Ilisei ne-a mai spus că 6 cazuri semnalate la 119 au dus la verificarea, monitorizarea și consilierea copiilor abuzați. Trei apeluri au fost direcționate către alte servicii din cadrul DGASPC Suceava, copiii fiind în evidența acestora, două apeluri nu au făcut obiectul 119, iar în cazul a 12 apeluri apelantul nu a vorbit sau a apelat greșit. Rodica Ilisei ne-a dat și două exemple de persoane care au apelat numărul de urgență 119. Este vorba de o minoră în vârstă de 16 ani, care a apelat 119 în urma unui conflict cu părinții. Adolescenta a fost reapelată de operatorul 119 și a beneficiat de consiliere și îndrumare. În prezent, cazul minorei este monitorizat de specialiștii din cadrul echipei mobile. Adolescenta este inclusă într-un program de consiliere, alături de membrii familiei. „În urma unui apel, am fost sesizați că M. G. ar fi agresată de concubin, iar la actele de agresiune asistă un minor. În urma deplasării la fața locului a echipei mobile, însoțită de echipajul de poliție, nu s-au constatat cele sesizate. Cazul este în monitorizarea și consilierea echipei mobile și a Serviciului public de asistență socială (SPAS) de pe raza de domiciliu”, ne-a relatat Rodica Ilisei, coordonatorul numărului unic gratuit 119, la care răspund 24 din 24 de ore specialiști în protecția copilului, care au fost instruiți să deosebească situațiile în care copiii sunt în pericol iminent. Operatorii pot cere ajutor echipelor mobile din teren, care să intervină. La numărul de urgență 119 poate să sune „un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenței de orice tip, fizică sau emoțională, psihică, dar și o altă persoană care are cunoștință despre o astfel de situație, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat. De asemenea, pot fi luate în considerare și apeluri de la persoane care cunosc și nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situație dificilă, într-o situație vulnerabilă”.
Peste 9.200 de apeluri la 119, la nivel național
La nivel național, în primele săptămâni de la lansarea numărul de urgență 119 – „Telefonul Copilului”, pe 5 ianuarie 2022, conform Agerpres, au fost înregistrate peste 9.200 de apeluri la 119, dintre care circa 6.000 au fost de verificare a funcționalității numărului. De asemenea, 1.804 cazuri la nivelul întregii țări sunt în lucru. În aceste situații se derulează anchete sociale, monitorizări, servicii de consiliere și intervenție. „A fost nevoie de intervenția de urgență a echipelor mobile ale direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului în 81 de situații. 1.706 situații de risc la adresa copiilor au fost soluționate prin consiliere, referire către servicii de specialitate, mediere sau intervenție în regim de urgență. De asemenea, în aceeași perioadă operatorii call-center din cadrul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului au efectuat 3.813 reapelări și transferuri către specialiști pentru consiliere ori echipe mobile pentru rezolvarea situațiilor sesizate”, conform sursei citate. Scopul acestui număr unic la nivel național este de a depista și interveni cu specialiști din domeniul protecției copilului, în timp real, în situațiile în care integritatea fizică și psihică a copiilor este în pericol.
30 de apeluri la numărul de urgență 119 primite de Protecția Copilului Suceava, în primele săptămâni de la lansare
