Colegiul Tehnic „Petru Mușat” Suceava va implementa, în anul școlar 2020-2021, proiectul intitulat „Trouver sa voie… Oser l’Europe !”, un proiect de finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+, în parteneriat cu Liceul „Ambroise Paré”, care este coordonatorul proiectului. Pe baza priorităților programului european – lupta împotriva abandonului școlar și a problemelor întâmpinate de elevii defavorizați în orientarea școlarăși inserția pe piața muncii, au fost stabilite obiectivele prioritare ale proiectului:înțelegerea diferitelor căi de orientare școlară și inserție pe piața muncii, inspirându-se din experiența partenerilor europeni;construirea parcursului de orientare școlară și inserție pe piața muncii ca vector al succesului, inclusiv cel școlar.Cele două obiective specifice ale proiectului sunt dezvoltarea competențelor civice și culturale pe baza unui viitor parcurs european și dezvoltarea competențelor lingvistice specifice schimburilor culturale, esențiale și bogate, cu atât mai mult în rândul elevilor cu nevoi speciale.
Patru etape
Proiectul va avea patru etape. O etapă este selecția candidaților: 10 elevi români și 10 elevi francezi, beneficiari direcți ai mobilităților, precum și a elevilor participanți la activităților desfășurate pe plan local. Aceasta a fost planificată pentru lunile septembrie și octombrie 2020. O altă etapă, după cum ne-a spus coordonatorul de proiect prof. Daniela-Cornelia Sandu, ar fi reprezentată de evenimentele comune de formare a profesorilorpe termen scurt, care vor viza schimburi de bune practici, găsirea posibilelor căi educaționale în sprijinul tranziției elevilor de la școală la viața activă și integrare,precum: consilierea profesională, dezvoltarea personală, dezvoltarea de parteneriate între unitățile de învățământ și potențiali angajatori. Acestea se vor derula în cadrul a două mobilități de 3 zile și vor implica 4 profesori din Franța și 4 profesori din România, în decursul lunilor noiembrie 2020, respectiv martie 2021.
În luna decembrie 2020 vor avea loc ateliere de sprijinpentru mobilitate: de integrare profesională, lingvistice și culturale, precum și evenimentul comun de schimb la distanță, antreprenoriat – orientare în Franța și România, interculturalitate și cetățenie europeană.
„O altă etapă a proiectului constă în schimburile de grupuri de elevi pe termen scurt din lunile februarie 2021, respectiv mai 2021, vor avea ca temă căi diferite de integrare profesională și consiliere școlară în Europa. Acestea se vor desfășura în cadrul a două mobilități de 5 zile, 10 elevi franceziși 10 elevi români,însoțiți de câte 2 profesori, deplasându-se în țara parteneră din cadrul proiectului”, a declarat prof. Daniela-Cornelia Sandu.
Rezultate. Așteptări
Activitățile propuse în cadrul acestui proiect vor cuprinde schimburi de bune practici ale profesorilor în legătură cu orientarea și inserția elevilor cu nevoi speciale sau provenind din medii defavorizate, activități de educație profesională și lingvistică, intervenția partenerilor locali (asociații) privinddimensiunea antreprenorială a orientării și integrării, aspecte privind stagiile de practică la agenții economici din țara parteneră (în binom franco-român), parteneriate cu universități, activități culturale. Rezultatele așteptate pentru elevii participanți sunt cunoașterea pașilor necesari pentru orientarea către o carieră de succes, dezvoltarea abilităților interpersonale și a competențelor specifice care să le permită fie accesul pe piața muncii, fie continuarea studiilor, consolidarea competențelor lingvistice, sociale și culturale, în contextul inserției profesionale. Rezultatul final al proiectului îl va constitui redactarea unui raport sub formă de broșură, editat și virtual, luând în considerare parcursuri diferite, deschizând noi perspective legate de temă.Astfel, este avută în vedere diseminarea pe scară largă a proiectului. Depunerea proiectului pe platforma Etwinning constituie, de asemenea, un apel pentru viitorii posibili parteneri, anunță inițiatorii proiectului.