Blocarea sistemului naţional al cardurilor de sănătate afectează pacienţii pentru care medicamentele zilnice sunt vitale. Dintre aceştia, menţionăm pacienţii cu transplant renal şi cei cu cancer, care în aceste zile îşi primesc medicaţia doar prin bunăvoinţa farmaciilor, deoarece medicii specialişti sunt în imposibilitatea de a valida reţetele în sistemul informatic. Medicul oncolog Doina Ganea-Motan a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, că în ziua precedentă, de dimineaţă de la ora 8.00 şi până seara, la ora 20.00, a putut să elibereze doar două reţete ”celor care au avut răbdare să aştepte câteva ore”. Pacienţii a căror stare de sănătate nu a permis aşteptarea au fost reprogramaţi pentru astăzi, numai că dimineaţă sistemul era de asemenea nefuncţional.
Șeful secţiei Nefrologie din Spitalul de Urgenţă Suceava, dr. Mihai Ardeleanu, a arătat că în aceeaşi situaţie se află şi cei circa 70 de pacienţi cu transplant, care în aceste zile vin să-şi ia reţeta. ”Norocul este că aceste categorii de pacienţi sunt binecunoscuţi la farmacii, deoarece merg lună de lună. Astfel, ei primesc medicaţia, dar prin bunăvoinţa farmaciştilor, nu pentru că aşa prevede legea, cum este normal”, a subliniat medicul.
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate îşi cere scuze de la medici şi pacienţi, dar scuzele nu deblochează sistemul cardurilor de sănătate
Blocarea sistemului cardurilor de sănătate a fost anunţată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate luni, la ora 10.00, pe site-ul instituţiei. Ieri, un alt comunicat postat pe site-ul CNAS a anunţat că în conformitate cu datele Direcţiei Generale Tehnologia Informaţiei din cadrul CNAS, în cursul zilei de marţi, 11 octombrie 2016, la nivelul întregii ţări au putut fi raportate şi validate circa 50% din serviciile medicale efectuate, în medie, în cursul unei zile normale de lucru.
”CNAS cere scuze tuturor celor afectaţi de situaţia fortuită şi menţionează că depune toate eforturile pentru readucerea sistemului cardului naţional de sănătate, în cel mai scurt timp posibil, în parametri normali de funcţionare. Totodată, instituţia va comunica în timp util furnizorilor de servicii medicale care sunt soluţiile de raportare şi validare a serviciilor efectuate, în cazul în care situaţia actuală se prelungeşte, astfel încât activitatea lor să nu fie perturbată, iar pacienţii asiguraţi să nu aibă de suferit”, se arată în comunicat.
Pacienţii au, însă, de suferit, iar medicii de familie şi cei din spitale şi policlinici, precum şi farmaciştii nu mai ştiu cum să facă faţă valului de nemulţumiri care se îndreaptă împotriva lor, deşi şi ei sunt la fel de afectaţi ca şi cei pe care îi deservesc.