Deficiențe de comunicare

Scandalul plății serului antibotulinic la Spitalul de Urgență Suceava, elucidat cu documente



Formularul de comandă pentru serul antibotulinic către Unifarm SA Comanda către SC Unifarm SA
Formularul de comandă pentru serul antibotulinic către Unifarm SA Comanda către SC Unifarm SA

Spitalul de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava are toate documentele care atestă că în data de 30 aprilie a.c. a comandat, către Compania Națională Unifarm SA, trei flacoane de ser antibotulinic, la o valoare cu TVA de 52.073,28 lei, necesar unui pacient în vârstă de 71 de an, diagnosticat cu botulism. Comanda spitalului are numărul 5571, cu mențiunea ”F.F. Urgent!!!”. Prețul a fost stabilit în baza ofertei pe care Unifarm a făcut-o, cu nr. 5529/ 30 aprilie 2015 (13151/ 30.04.2015). În nota de comandă către Unifarm, termenul de livrare este specificat a fi de 48 de ore de la data acceptării comenzii, iar termenul de plată de 60 de zile calendaristice de la emiterea facturii. Tot la condiții comerciale se mai precizează că ”prin semnarea și ștampilarea comenzii, produsele, cantitățile, prețurile și condițiile de plată se consideră acceptate de către achizitor”.
În seara zilei de 30 aprilie a.c., trei flacoane de ser antibotulinic au ajuns la Spitalul de Urgență Suceava, trimise de compania Unifarm, iar medicii infecționiști care s-au ocupat de pacientul de 71 de ani bolnav de botulism i-au administrat bolnavului medicamentul.
După minivacanța de 1 mai, când personalul de la departamentul administrativ al Spitalului de Urgență Suceava a revenit la lucru, s-a constatat că serul antibotulinic trimis de Unifarm a fost în afara comenzii făcute de spital, motiv pentru care conducerea spitalului a notificat compania prin adresa nr. 3611 din 4.05.2015 să mențină în așteptare comanda pentru cele trei doze de ser antibotulinic, ”urmând a vă comunica în urma întrunirii Comisiei Medicale care va evalua starea pacientului în zilele următoare decizia de a achiziționa respectivele doze”.
De atunci, Suceava nu a mai făcut nici o notificare către Unifarm, dar la sfârșitul săptămânii trecute, conducerea spitalului s-a trezit acuzată de directorul companiei farmaceutice că minte în legătură cu achiziția serului antibotulinic.
”Noi am comandat serul, cu comandă fermă, dar Unifarm a trimis serul pur și simplu, în afara comenzii. Nu știm cum, deoarece între instituții publice nu se fac donații”, ne-a declarat, ieri, managerul spitalului, Vasile Rîmbu.
În ceea ce privește prețul, acesta este cel din oferta companiei, astfel că este greu de înțeles de ce directorul Unifarm, Adrian Ionel, are enigme în privința sumei.
De ce Spitalului de Urgență i s-a cerut comandă, dacă serul era gratuit și exista în stoc la Unifarm?
Până la scandalul serului antibotulinic de la Suceava, de care un pacient internat aici a avut nevoie pentru a i se salva viața și spitalul a trebuit să-l caute la toate clinicile din țară până când Unifarm a spus că îl trimite, spitalele județene și municipale trebuiau să-și achiziționeze singure acest produs. Când cazul de la Suceava a ajuns până la ministrul Sănătății, Nicolae Bănicioiu, problema s-a rezolvat în câteva ore, dar nu se găsise un vinovat pentru apariția unor astfel de situații.
Până la această oră, încă nu se știe în baza a ce compania Unifarm a trimis serul antibotulinic la Suceava și nici de ce a mai fost necesară comanda solicitată spitalului în regim de urgență, dacă produsul era de fapt gratuit, cu obligația Unifarm de a-l furniza în cel mai scurt timp posibil.
Managerul Rîmbu ne-a declarat că vaccinurile și serurile sunt cumpărate de spital doar în caz de urgență, ”fără nici o problemă”, ”dar nu ne permitem să ținem în stoc astfel de produse”. ”Unifarm nu are de ce spune că spitalul din Suceava prezintă un risc pentru că noi suntem cu plățile la zi, atât la ei, cât și la ceilalți furnizori”, a mai spus managerul Vasile Rîmbu.
Reamintim că, vineri, directorul Unifarm, Adrian Ionel, a declarat că a donat serul antibotulinic spitalului din Suceava și că nu înțelege de unde a apărut suma de 10.000 de euro pe care acesta ar fi trebuit să o plătească pentru ser. Serul a fost necesar la sfârșitul lunii aprilie, când un bărbat din Mălini a fost transferat de la Spitalul Municipal din Fălticeni la Spitalul de Urgență Suceava, suspect de botulism, după ce a mâncat o conservă de pește preparată în casă. La Suceava diagnosticul a fost confirmat.
Conducerea Spitalului de Urgență Suceava a anunțat atunci că a făcut o solicitare pentru un tratament complet după confirmarea bolii și că a încercat achizițonarea serului antibotulinic din sistemul electronic de achiziții, dar nu exista nici o firmă autorizată care să comercializeze acest ser. După ce cazul a fost intens mediatizat, Unifarm a trimis serul salvator. Ulterior compania a anunțat că de fapt a trimis gratuit un set încă din prima zi în care a fost anunțat cazul, iar după câteva zile, în 30 aprilie, tot gratuit, un al doilea set. Încă nu a dat nimeni nici o explicație de ce a fost nevoie de telefoane la ministrul Sănătății, dacă soluția era atât de simplă și fără bani.
Botulismul este o boală extrem de gravă, care poate duce la moartea pacientului, dacă nu se intervine la timp.


Scandalul plății serului antibotulinic la Spitalul de Urgență Suceava, elucidat cu documente
Scandalul plății serului antibotulinic la Spitalul de Urgență Suceava, elucidat cu documente
Scandalul plății serului antibotulinic la Spitalul de Urgență Suceava, elucidat cu documente
Scandalul plății serului antibotulinic la Spitalul de Urgență Suceava, elucidat cu documente
Formularul de comandă pentru serul antibotulinic către Unifarm SA Comanda către SC Unifarm SA
Formularul de comandă pentru serul antibotulinic către Unifarm SA Comanda către SC Unifarm SA


Recomandări

Percepția unora dintre pacienții internați la Spitalul Clinic din Suceava: cu șpagă ar fi beneficiat de mai multă atenție din partea cadrelor medicale

Percepția unora dintre pacienții internați la Spitalul Clinic din Suceava: cu șpagă ar fi beneficiat de mai multă atenție din partea cadrelor medicale

Șoldan anunță că încă două secții ale Spitalului Clinic Județean de Urgență din Suceava au devenit secții clinice universitare

Președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, și rectorul Universității Suceava, Mihai Dimian
Președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, și rectorul Universității Suceava, Mihai Dimian

Șoldan anunță că încă două secții ale Spitalului Clinic Județean de Urgență din Suceava au devenit secții clinice universitare

Președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan și rectorul Universității Suceava, Mihai Dimian
Președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan și rectorul Universității Suceava, Mihai Dimian