Spovedania este esențială pentru orice creștin, botezat în numele Preasfintei Treimi. Prin Botez omul primește un veșmânt de lumină necreată, un înger păzitor și un loc în rai, și mai ales este înfiat de Dumnezeu, devine cetățean al cerului și casnic al lui Dumnezeu, fiu al lui Dumnezeu după har.
Pe măsură ce omul înaintează în viață, această haină luminoasă a vieții se întunecă din cauza păcatelor, se pătează de fărădelegi și trebuie spălată mereu, în mod ritmic și conștient, prin Botezul lacrimilor, adică prin Sfânta Taină a Spovedaniei. Ea este indispensabilă pentru creșterea noastră în Hristos, așa cum este necesară curățenia casei, spălarea trupului sau igiena. Spovedania este așadar curățirea sufletului de păcate în fața lui Dumnezeu care iartă păcatele și în prezența preotului duhovnic care dă prin Duhul Sfânt sfaturile și tratamentul duhovnicesc care trebuie urmat în fiecare caz în parte.
Mii de oameni care se declară creștini nu înțeleg de ce viața lor este plină de suferință, de întuneric și de moarte. Însă de cele mai multe ori este din vina păcatelor care sufocă viața noastră și instaurează dependența de rău și de înstrăinare de Dumnezeu. Lipsa de spovedanie echivalează cu rarefierea aerului spiritual, cu asfixierea noastră duhovnicească, ca sămânța între spini, și cu moartea spirituală.
De cele mai multe ori, oamenii care nu s-au spovedit niciodată, sau doar în copilărie, la porunca părinților, au o frică și o rușine de spovedanie și caută tot felul de justificări pentru a evita curățenia generală din sufletul și viața lor. Rușinea de preot nu trebuie însă să fie mai mare decât rușinea pe care o vom avea în fața întregii umanități și în fața îngerilor, când se vor da pe față păcatele noastre și vom fi aruncați în focul cel veșnic. Preotul este și el un om cu siguranță păcătos, și are și el nevoie de duhovnic, și oricum a auzit de multe ori tot felul de păcate, și poate discerne gravitatea, stăruința lor, obișnuința de a păcătui, păcatul cronic sau ocazional, însoțit de pocăință sau de indiferență etc.
Nimeni nu simte plăcere să spună tainele întunecate ale sufletului său lui Dumnezeu. Dar El oricum le cunoaște și ne-a văzut când le-am săvârșit, așa că rușinea de Dumnezeu trebuia să lucreze atunci când am făcut păcatul, nu când ne spălăm definitiv de el. Pocăința trebuie însoțită de lacrimi de regret, de hotărârea de a nu mai păcătui, de refuzul păcatului, de conștiința friabilității și slăbiciunilor noastre. Este un moment de ardere interioară a spinilor păcatelor noastre, de cauterizare a răului din noi. Spovedania este o operație dureroasă, dacă e onestă și totală, prin care se extirpează din noi izvoarele răului, ocaziile, prejudecățile, complexele și catalizatorii păcatului. În acest moment de chirurgie duhovnicească, Dumnezeu transformă în neființă păcatele noastre, le șterge din memoria Sa infinită, prin iubire și ne dăruiește puterea Duhului Sfânt de a nu le mai repeta. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea despre spovedanie: “Dacă noi ne amintim de păcatele noastre, Dumnezeu le va uita, iar dacă noi le vom uita, Dumnezeu și le va aminti”.
Iată câteva dintre sfaturile pe care este bine să le urmăm atunci când mergem la spovedanie, mai ales dacă este Prima Spovedanie, sau una după multă vreme.
1. Vorbește cu Părintele duhovnic. O discuție în prealabil, înainte de Spovedanie, este în măsură să alunge temerile, prejudecățile și părerile despre o asemenea Sfântă Taină. O discuție liberă și degajată înseamnă și o pregătire mentală pentru mărturisirea păcatelor. Duhovnicul îți poate spune ce rugăciuni să spui înainte de Spovedanie, unde găsești un ghid de spovedanie etc.
2. Citește rugăciunile pentru Spovedanie. Mărturisirea este un exercițiu spiritual complex, care merge la rădăcinile căderilor noastre spirituale. Ce altă cale mai bună pentru reconcilierea noastră cu Dumnezeu poate fi decât rugăciunea? Ea aduce și o sensibilitate și o atenție sporită pentru momentul mărturisirii, o simțire a efectelor răului în viața noastră, un dor de Dumnezeu și de curăție și o plângere interioară în care păcatele sunt respinse din suflet și apare hotărârea de a nu mai păcătui. Dumnezeu poate ierta orice păcat dacă ne spovedim sincer și dacă urmăm tratamentul prescris de Doctor.
3. Meditează asupra păcatelor tale. O perioadă de bilanț interior, de gândire retrospectivă și anticipativă asupra vieții noastre, amintirea vieții de păcat și hotărârea de a abandona vechea viață, un clasament interior al căderilor noastre, de la păcatele mici până la cele omorâtoare de suflet, sunt necesare înainte de vorbirea cu Dumnezeu. Inima ușurată de rugăciune simte mai acut nevoia de pocăință. La acest stadiu se află surogatul de spovedanie din confesiunile protestante, în care vorbirea cu Dumnezeu este anulată și rămâne doar o introspecție mentală, inutilă din punct de vedere haric. Unii oameni se ghidează cu Decalogul, alții cer ca duhovnicul să le pună întrebări. Cel mai indicat este însă un Ghid de spovedanie, unde putem găsi toate păcatele posibile.
4. Să ai o inimă plină de regret. Apropierea de scaunul Spovedaniei înseamnă un pas spre Dumnezeu. Lepădarea de păcate și de patimi trebuie făcută însă cu străpungerea inimii, cu regret pentru răul pe care l-ai săvârșit, cu dorința de a vindeca rănile din sufletul tău, care-L întristează pe Hristos. Modelul de pocăință este vameșul din parabola Mântuitorului. Așadar, smerenia, pocăința, privirea înspre pământ, realismul pentru neputința sufletului tău, conștiința păcătuirii, dar și speranța iertării, dorul după virtute, făgăduința de a păstra lumina în suflet, toate acestea sunt necesare pentru o spovedanie sinceră. Vindecarea de păcat înseamnă lepădarea lui dar și o perpetuă atenție pentru a nu cădea din nou în același întuneric. Părintele duhovnic trebuie să audă ce este putred și rău, nu ceea ce este bun. Spovedania nu este povestea vieții noastre, ci examenul de extirpare a păcatului și a răului din sufletul nostru.
5. Fii concis. În timpul spovedaniei, toate păcatele trebuie descrise pe scurt, fără a apela la circumstanțe și amintiri colaterale, sau în amănunte particulare. Părintele duhovnic poate pune întrebări pentru a vedea gravitatea păcatului. Totuși mărturisirea nu trebuie să fie prea generală, pentru a permite duhovnicului să vadă amplitudinea și înrădăcinarea omului în păcat, sau dimpotrivă.
6. Fii clar. Nu încerca să eufemizezi sau să spui unui păcat altfel decât se numește el. Expresii de genul “am fost ispitit”, “am căzut” etc., nu înseamnă nimic în iconomia examenului și a iertării.
7. Spovedește-te complet. Este important să spui toate păcatele, fără a ascunde ceva. Scopul spovedaniei nu este de a arăta bine la chestionar, ci de a scăpa de păcate și de a afla adevărul despre noi. Este inutil să mergi la doctor fără să-i spui și să-i arăți ce te doare, ci altceva. A ascunde adevăratele simptome este echivalent cu perpetuarea bolii și cu agravarea ei. A omite un păcat înseamnă că spovedania este incompletă.
8. Primește canonul cu credincioșie și împlinește-l. Epitimia sau canonul nu este nicidecum o pedeapsă pentru păcat, ci un medicament care alinează durerea și vindecă rănile interioare ale sufletului. De obicei canonul trebuie să fie proporțional cu păcatul: rugăciuni, milostenie, metanii, post etc. Canonul poate fi și oprirea temporară de la Sfânta Împărtășanie, dacă gravitatea păcatelor o cere. Canonul este o realitate flexibilă, care depinde de la caz la caz, și este destinat accentuării atenției penitentului la adevărata viață duhovnicească.
9. Spovedania este un nou început. Păcatele mărturisite sunt iertate de Dumnezeu, dar rănile pe care le-au cauzat sufletului rămân în suflet. Ele trebuie vindecate prin rugăciune și canon, dar și printr-o prezență ritmică și atentă la scaunul de spovedanie, pentru a eradica rădăcinile și prilejurile de păcatuire. A trata păcatul fără a lua în considerare izvorul lui este echivalent cu a trata efectele, fără a înlătura cauza bolii. Spovedania nu este un sfârșit, ci un început de viață nouă. Pocăința (“metanoia”) înseamnă “schimbarea minții”, a modului de viață și a felului de a simți, în colaborare strânsă cu harul lui Dumnezeu.
10. Spovedania este o realitate care trebuie repetată frecvent. Pentru a curăța sistematic sufletul și pentru a crește spiritual, omul are nevoie de Spovedanie, cum are nevoie de spălarea trupului. Odată cu abandonarea vechilor păcate, omul devine mai atent și la nuanțele întunecate ale vieții, spovedește nu numai faptele rele, ci gândurile, intențiile, ideile, care ar putea aduce întuneric în viața sa. Așa că un om cu o viață spirituală avansată, odată cu smerenia, întărește și aprofundează spovedania, ca întâlnire cu Dumnezeu și ca bilanț interior al sufletului până la judecata lui Dumnezeu.
(Sursa: Doxologia.ro)