Semnificația oului de Învierea Domnului



Oul, ca aliment ritual de consfințire a sărbătorii, a apărut încă de la începutul creștinismului. Înainte de a fi aliment, acesta este simbol al perfecțiunii, al fecundității și al belșugului, un microunivers care este sursa de miracole. Acestor atribute li se adăugă simbolistica, deloc întâmplătoare, a culorilor: roșul, culoarea vieții și a regalității, galbenul, culoare solară, verdele, simbolizând renaștere și speranță, și albastrul, semnul credinței, informează Rompres. Cea mai răspândită credință este că Mironosițele au adus ouă ca prinoase la picioarele Lui, iar acestea s-au înroșit de la sângele jertfirii. O altă tradiție plasează minunea înroșirii ouălor în momentul în care Maica Domnului, fugind din calea oamenilor lui Irod, a început să arunce cu pietre peste umăr, iar acestea s-au transformat în ouă colorate. Soldații s-au oprit să le adune și au uitat de porunca împăratului. Vopsirea ouălor este o tradiție răspândită la toate popoarele. Conform tradiției, nu toate ouăle trebuie împodobite cu forme și figuri, ci doar acelea care se păstrează în casă pentru a aduce noroc și belșug și a o apăra de rele: acestea sunt ouăle ‘muncite’, fie policrome, realizate prin vopsiri succesive și o îmbinare a modelelor, de unde și denumirea de ‘impestritate’, fie cele roșii cu ornamente aplicate cu ceară albă sau prin scrijelirea vopselei. Ouăle monocrome, aproape întotdeauna roșii, se numesc în Bucovina ‘merișoare’. Ele se vopseau în trecut doar cu substanțe vegetale și erau destinate prinoaselor pentru morți. Alfabetul simbolic folosit în încondeierea ouălor de Paști are adânci semnificații creștine. ‘Brâul Maicii Domnului’, ‘Crucea Paștilor’, ‘ochiul’ și ‘porumbelul’, simboluri ale Duhului Sfânt, „mâna’, care semnifică binecuvântarea dumnezeiască, ‘scara’, simbol al ascensiunii la ceruri, ‘pestele’, încifrare a numelui lui Iisus, și ‘carja’, emblema Păstorului sufletelor rătăcite, sunt doar câteva dintre motivele ce împodobesc oul tradițional de Paști. Ouăle împodobite se duc la biserică pentru a fi sfințite, iar după slujba Învierii, mai întâi vârstnicii și apoi tinerii ciocnesc ouă rostind formulele de confirmare a credinței ‘Hristos a înviat!’, ‘Adevarat a înviat!’.
(Sursă: Basilica.ro)



Recomandări

„Dați-le voi să mănânce!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a VIII-a după Rusalii

„Dați-le voi să mănânce!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a VIII-a după Rusalii
„Dați-le voi să mănânce!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a VIII-a după Rusalii

Cockteil… cu amor, umor și poezie. Pălăriile tovarășului Emil Bobu

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt

Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt
Mănăstirea Domnească Sfântul Procopie de la Bădeuți – ctitorie a Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt