Un sucevean a fost tras pe sfoară de escrocii care au invadat internetul. Bărbatul a văzut o reclamă pe rețeaua de socializare tiktok în care se făcea promovare la camere de supraveghere. Cum oferta i s-a părut bună a decis să cumpere o astfel de cameră. Din păcate, nu a verificat dacă este o sursă sigură, așa încât în momentul în care a primit pachetul a avut o mare surpriză. În locul camerei de supraveghere a primit două becuri. Au fost cele mai scumpe becuri pe care le-a cumpărat vreodată și pentru care a achitat în total suma de 315 lei, atât cât ar fi trebuit să îl coste camera dorită și comandată.
”A fost greșeala mea pentru că nu am verificat cum trebuie informațiile care circulau pe rețelele de socializare. Mi s-a părut mie ceva suspect în momentul în care a sosit pachetul și cam ușor pentru o cameră de supraveghere, iar când l-am deschis mi-am dat seama că am căzut victimă escrocilor”, a precizat suceveanul.
Acesta a ținut legătura cu presupusul magazin doar prin e-mailuri, adrese care cel mai probabil sunt folosite doar pentru acest gen de activități. Iată cum sună un răspuns trimis suceveanului de așa-zisa firmă care vindea camere de supraveghere, trimis de pe adresa euship@didisae.com:
”Stimate domnule/doamnă.
Vă mulțumim că ați cumpărat de pe site-ul nostru.
Ne pare rău că v-am făcut să așteptați. Transportul a ajuns la locația dvs. Curierul vă va contacta în termen de 2-3 zile și vă va livra coletul. Dacă există vreo problemă, vă rugăm să contactați următoarele e-mailuri.
Să aveți o viață minunată!
Vă rugăm să rețineți!
Această adresă de e-mail nu este utilizată pentru a răspunde la e-mailuri. Dacă aveți întrebări, vă rugăm să contactați departamentul corespunzător de mai jos:
※Întrebări legate de logistică, stare comandă după comandă, vă rugăm să ne contactați: online@hotsalestores.com
※Întrebări legate de modificarea/anularea/rambursarea comenzii, vă rugăm să ne contactați: support@wilinshop.com
※Întrebări legate de calitate/retur/schimb produs după primirea acestuia, vă rugăm să ne contactați: customer_service@wilinshop.com”.
Firește, pe aceste adrese de mail nu a mai răspuns nimeni, astfel încât suceveanul a rămas cu becurile pentru care a plătit 315 lei.
Ce recomandă polițiștii pentru a evita astfel de situații
Reprezentanții IPJ Suceava spun că numărul înșelăciunilor de acest fel a crescut semnificativ în ultima perioadă. Ca urmare, au venit cu o serie de recomandări pentru a fi evitate astfel de situații neplăcute.
”Înainte de a face achiziții online, verificați cu atenție sursa de comercializare. Cumpărați bunuri din surse sigure, folosind site-uri de comerț online pe care le cunoașteți sau pe care le-ați mai folosit și verificați recenziile comerciantului, înainte de a achiziționa produsul. De asemenea, păstrați întotdeauna documentele referitoare la plățile pe care le-ați efectuat online. Totodată, cumpărătorii pot primi pe e-mail mesaje care par a fi trimise de societăți sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime”, spun reprezentanții IPJ Suceava.
Aceștia le cer oamenilor să dea dovadă de mare atenție la e-mail-urile care conțin link/link-uri. În conținutul e-mail-urilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).
”Evitați să transmiteți prin telefon sau alte dispozitive informații referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum și date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria și numărul cărții de identitate.
Evitaţi operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conține greșeli gramaticale.
În momentul în care cumpărați bunuri de la persoane fizice, cereți documentele de proveniență ale acestora (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanție emis de producător.
Pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu, salvați sau tipăriți comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării”, mai recomandă polițiștii suceveni.