Sondaj realizat la finalul anului 2021

Opțiunile școlare ale elevilor suceveni de clasa a VIII-a, pentru anul școlar 2022-2023



Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Suceava
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Suceava

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Suceava, prin Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică (CJAP) Suceava, a realizat la sfârșitul anului 2021 un sondaj referitor la opțiunile elevilor de clasa a VIII-a din județul Suceava, pentru admiterea la liceu/școala profesionala în anul școlar 2022-2023.
În municipiul Suceava, pe primele trei locuri, în funcție de opțiunea elevilor chestionați, sunt Colegiul Național „Petru Rareș”, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Colegiul Național „Ștefan cel Mare”.
Cele trei licee din municipiul Suceava sunt completate în sondaj, în funcție de voturile elevilor chestionați, de Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir”, Liceul cu Program Sportiv, Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret”, Colegiul de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, Colegiul Tehnic „Petru Mușat” Suceava, Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” Suceava, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, Colegiul Tehnic „Samuil Isopescu” Suceava, Seminarul Teologic Ortodox „Mitropolitul Dosoftei” Suceava.
Din Fălticeni, pe primul loc în preferințele elevilor de clasa a VIII-a chestionați se află Colegiul Național „Nicu Gane”, urmat de Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” și Colegiul „Vasile Lovinescu”.
De asemenea, din municipiul Rădăuți, la mare căutare este Colegiul Național „Eudoxiu Hurmuzachi”, urmat de Colegiul Tehnic (care are și învățământ profesional și tehnic) și Colegiul Tehnic „Andronic Motrescu”.
Din Vatra Dornei, Liceul Teoretic „Ion Luca” a adunat cele mai multe voturi din partea elevilor, fiind urmat de Liceul Tehnologic „Vasile Deac”. Conform sondajului, din Câmpulung Moldovenesc, Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” a fost în top pentru elevii care au completat chestionarele, fiind urmat de Colegiul Național „Dragoș Vodă”, Colegiul Silvic Bucovina (care are și învățământ profesional și tehnic) și Liceul Tehnologic Nr. 1 Câmpulung Moldovenesc. O parte dintre elevi au „bifat” ca liceu preferat Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, în timp ce alții au optat pentru Colegiul Tehnic „Lațcu Vodă” Siret. Pentru liceele tehnologice din județ opțiunile au fost, în general, destul de puține, voturile elevilor concentrându-se către colegii și licee unde se face performanță, unități de învățământ cunoscute.
Numărul elevilor nehotărâți în privința opțiunilor școlare a crescut simțitor în acest an, o posibilă explicație putând fi constrângerile generate de situația pandemică
La efectuarea sondajului, realizat în perioada octombrie-noiembrie 2021, au participat 107 unități școlare din județul Suceava și 4.324 de elevi, din care 4.285 elevi au optat pentru unități școlare din județul Suceava, după cum urmează: 3.319 elevi au optat pentru colegii și licee din județul Suceava; 651 de elevi au optat pentru învățământ profesional și tehnic, din care: 591 de elevi au optat pentru învățământul profesional și 60 de elevi au optat pentru învățământul profesional special. De asemenea, 6 elevi au optat pentru învățământ special.
Prof. consilier școlar Maria Adriana Nichitean, CJAP Suceava, ne-a spus că dintre elevii care au participat la sondaj au fost 39 de elevi care au optat pentru unități școlare – colegii și licee din alte județe; 212 elevi au fost nehotărâți, iar 97 de elevi au spus că nu doresc să continue studiile. „Analiza rezultatelor studiului din acest an, comparativ cu rezultatele studiului efectuat anul trecut (ținând cont de numărul elevilor participanți), a relevat faptul că numărul elevilor care optează pentru învățământul profesional și învățământul profesional (special) este aproximativ egal (15,5% în 2020, 15,19% în 2021). De asemenea, se constată o scădere a elevilor care optează să-și continue studiile în alte județe (1,72% în 2020 și 0,98% în 2021). Numărul elevilor nehotărâți în privința opțiunilor școlare a crescut simțitor în acest an, o posibilă explicație putând fi constrângerile generate de situația pandemică (2,26% în 2020 și 4,9% în 2021)”, a declarat consilierul școlar Maria Adriana Nichitean. Ea a menționat că rata de tranzit din învățământul gimnazial în cel liceal, conform opțiunilor exprimate anul acesta, a scăzut. 2,26% dintre elevii care au participat la sondaj au precizat că nu-și vor continua studiile, față de 1,67% din totalul respondenților de anul trecut. Numărul celor care nu doresc să-și continue studiile a rămas relativ același, scăzând numărul celor care au optat pentru unități școlare din alte județe.
Sondajul a fost realizat de prof. consilier școlar Maria Adriana Nichitean și de prof. consilier școlar Laura Nicoleta Chiticariu.



Recomandări

Primăria Liteni a inaugurat un nou corp de clădire, complet modernizat, la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

Primăria Liteni a inaugurat un nou corp de clădire, complet modernizat, la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni
Primăria Liteni a inaugurat un nou corp de clădire, complet modernizat, la Liceul Teoretic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni

Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase

Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase
Opțiunile pentru debutul anului școlar: „careu”, cu flori, invitați și slujbă religioasă sau „socializare extinsă” cu elevii în clase