Inițiativă

Sucevenii au scris pe mașini distruse în accidente mortale scrisori către Guvern prin care solicită autostradă



Ștefan Mandachi a organizat un nou protest pentru construcția de autostrăzi în Moldova
Ștefan Mandachi a organizat un nou protest pentru construcția de autostrăzi în Moldova

Peste 1000 de persoane au participat vineri, de Ziua Unirii Principatelor Române, la un nou protest organizat de omul de afaceri sucevean Ștefan Mandachi pentru a solicita construcția de autostrăzi către Suceava, dar și în zona Moldovei. Prezența numeroasă a sucevenilor la protestul de vineri l-a surprins inclusiv pe Ștefan Mandachi, care a spus că nu se aștepta ca un număr atât de mare de persoane să vină la primul metru de autostradă din Moldova, construit de el la ieșire din Suceava spre Cumpărătura, tot ca protest față de lipsa de șosele rapide în această zonă a țării. După ce i-a salutat pe toți cei veniți la protest, Mandachi a dezvelit o bornă kilometrică înaltă de 4,2 metri, construită atât pentru a face mai vizibil pentru autoritățile centrale de la București singurul metru de autostradă din Moldova, dar și pentru a fi folosită ca o cutie poștală de toți cei care vor să scrie Guvernului scrisori prin care solicită autostradă la Suceava, dar și rezolvarea oricărei alte probleme. Cu același prilej, în aceeași locație, a fost inaugurat și „Muzeul primului metru de autostradă” din Suceava și din Moldova, în care, pe lângă metrul de autostradă construit de Ștefan Mandachi, sunt expuse și mașini distruse în accidente mortale, în care și-au pierdut viața mai multe persoane. Muzeul mai include și un panou cu „#ȘîEu” și cu imagini și informații despre construcția primului metru de autostradă, despre protestul organizat în luna martie 2019, precum și cu articole din presa internațională legate de acest protest.
După inaugurarea bornei cu înălțimea de 4,2 metri și a muzeului, Ștefan Mandachi a făcut un apel către toți cei prezenți să scrie scrisori prin care să își exprime orice nemulțumire pe care o au.
Mașinile contorsionate în urma accidentelor, folosite ca masă de scris
O imagine impresionantă de la protestul de vineri a fost cea a sucevenilor care au răspuns apelului făcut de Ștefan Mandachi și au început să scrie scrisori către guvernanți, prin care solicitau autostrăzi spre Suceava sau în Moldova ori prin care își exprimau diverse nemulțumiri. Și pentru că pe terenul pe care a fost construit metrul de autostradă nu era nici o masă, mulți dintre cei prezenți au folosit ca suport mașinile contorsionate în numeroase accidente în care și-au pierdut viața oameni. „Simt nevoia să mă exteriorizez și voi pune această scrisoare la borna respectivă. Este o inițiativă interesantă. Și este nevoie de astfel de inițiative. Totuși să se vadă că oamenii sunt sensibili și nu sunt inerți. Poate va stimula pe cineva să demareze odată aceste proiecte. Nu se vede nimic. Acele veșnice studii care se reiau și nimic nu se mai face”, a spus unul dintre sucevenii prezenți la protestul de vineri.
Ștefan Mandachi: „Am construit această bornă de 4,2 metri în speranța că cei de la București o să ne vadă mai ușor”
Înainte de a dezveli borna, acoperită cu Tricolorul României, Ștefan Mandachi a spus că a făcut acest apel către suceveni, și nu numai, deoarece vrea ca Suceava să fie mai vizibilă pentru autoritățile centrale atunci când vine vorba despre construcția de autostrăzi. „Am redactat o scrisoare către Guvernul României prin care am solicitat un răspuns cu privire la autostrăzile din Moldova, deoarece nu îmi pot redacta planul de afaceri în calitatea mea de antreprenor. Fiind antreprenor, trebuie să redactez un plan de afaceri după care să îmi ghidez investițiile, prioritățile. De la Suceava la București, pe autostradă, faci între trei și patru ore. De la Suceava la București, pe drumurile pe care le avem acum, facem în jur de 7 – 8 ore. Diferența de 5 ore unde o contabilizăm? Trebuie să o prindem undeva pe acel plan de afaceri la pierderi. Pe lângă faptul că avem pierderi de natură morală, traumatice, pentru că se întâmplă tot felul de accidente. Nu am primit nici un răspuns, așa că m-am gândit că cei de la București nu ne văd. Și ca să ne facem mai vizibili, am făcut o bornă a autostrăzii, care are 4,2 metri, în speranța că cei de la București o să ne vadă mai ușor. Este un simbol al neputinței întregii clase politice”, a spus Mandachi. El a adăugat că, din nefericire, în România s-a schimbat prefixul la numărul de morți în accidente rutiere. „Eram cu șase în față, acum, în 2019, erau 70.901 de persoane decedate pe drumurile din România. Și avem 581.823 de răniți. Deci suntem echivalentul orașului Bistrița sau Alba Iulia la cetățeni decedați din 1990 și până astăzi. În 2019 au decedat 1.988 de persoane din România. Drumul de aici, E 85, este drumul morții. De la Crăciun până la Anul Nou au murit 34 de oameni”, a atras atenția Ștefan Mandachi. El a ținut să evidențieze și faptul că în Moldova nu se construiesc autostrăzi, în timp ce în China, cu 70 de milioane de euro a fost construită o autostradă pe deasupra mării, la un cost între 3 și 3,5 milioane de euro/kilometru.
Sucevenii au scandat „Vrem kilometri, nu vrem metri”
Ștefan Mandachi a spus că „pentru a nu fi ipocriți”, pe borna care face mai vizibil metrul de autostradă a fost scris un mesaj în care se evidențiază și faptul că lipsa autostrăzilor nu este singurul motiv pentru care au murit atâtea persoane în accidente rutiere. „Toate guvernele de până azi ne-au adus pe primul loc în Europa în ceea ce privește numărul de morți în accidente rutiere. Însă nu doar clasa politică este vinovată pentru că suntem pe primul loc la capitolul decese pe șosele. Nu doar lipsa de autostrăzi, drumuri, căi ferate ne ucide. Pe străzi se moare masiv și din cauza nesimțirii, aroganței, inconștienței, vitezomaniei, alcoolului, telefoanelor. În concret, lipsa unui sistem educațional performant a cauzat lipsa de autostrăzi”, scrie pe borna inaugurată de Mandachi, acesta completând că „deci clasa politică a generat lipsa unui sistem educațional și iată-ne în situația în care suntem, să protestăm constant pentru un lucru normal”.
Omul de afaceri sucevean a fost primul care a pus în cutia poștală din borna kilometrică scrisoarea sa adresată Guvernului. El a făcut un apel către toți cei care doresc să folosească această cutie pentru a pune scrisori cu nemulțumirile pe care le au, conținutul scrisorilor urmând să fie postate apoi pe Facebook.
În final, toți cei prezenți au scandat „Moldova vrea autostrăzi”, „Vrem autostradă” „Ne-am săturat de scuze” sau „Vrem kilometri, nu vrem metri”.
Sute de mii de vizualizări ale filmului postat pe contul de Facebook „Monitorul de Suceava”
Protestul organizat de Ștefan Mandachi a fost urmărit cu interes și în mediul online. În timpul protestului, peste 2.000 de persoane au urmărit în direct transmisiunea făcută pe contul de Facebook al ziarului „Monitorul de Suceava”. Reporterii noștri care au efectuat transmisiunea au surprins cele mai importante momente ale protestului de vineri, câteva mii de persoane din țară și din străinătate fiind conectate în timp real la cele întâmplate la primul metru de autostradă din Suceava.
Mai mult, până duminică seara, filmul postat pe contul de Facebook „Monitorul de Suceava” a avut impact la peste 505.000 de persoane, și peste 300.000 de vizualizări, aproape 138.000 de interacțiuni, aproximativ 1.400 de distribuiri și peste 660 de comentarii.


Ștefan Mandachi a inaugurat cea mai mare bornă kilometrică la primul metru de autostradă din Suceava și Moldova
Ștefan Mandachi a inaugurat cea mai mare bornă kilometrică la primul metru de autostradă din Suceava și Moldova
Muzeul primului metru de autostradă a fost inaugurat de Ștefan Mandachi
Muzeul primului metru de autostradă a fost inaugurat de Ștefan Mandachi
Ștefan Mandachi a organizat un nou protest pentru construcția de autostrăzi în Moldova
Ștefan Mandachi a organizat un nou protest pentru construcția de autostrăzi în Moldova


Recomandări

Președintele CJ Suceava și 92 de primari suceveni, din PSD, PNL și USR, au transmis o scrisoare deschisă premierului și Guvernului

Gheorghe Șoldan dă asigurări că sucevenii vor circula pe autostrada A7 de la Suceava la București până la finalul anului 2028

Gheorghe Șoldan dă asigurări că sucevenii vor circula pe autostrada A7 de la Suceava la București până la finalul anului 2028
Gheorghe Șoldan dă asigurări că sucevenii vor circula pe autostrada A7 de la Suceava la București până la finalul anului 2028