Lucrările de modernizare capitală de pe DN 18, care leagă Suceava de Maramureș, tranzitând județul nostru prin comunele Ciocănești și Cârlibaba, sunt foarte aproape de a fi finalizate, ambele tronsoane fiind programate a fi recepționate în perioada imediat următoare.
Având în vedere această situație, imaginile surprinse de un sucevean zilele trecute pe acest drum șochează (imaginile respective sunt atașate pe site la acest material). Între porțiunea de intrare în județ dinspre Maramureș și Cârlibaba, unde se turnaseră integral straturile de asfalt, inclusiv ultimul, cel de uzură, s-au făcut decapări. Sunt mai multe porțiuni importante, de câteva sute de metri, unde asfaltul a fost ras, pentru a fi returnat. Imediat, firesc, șoferii care au circulat pe acest drum s-au întrebat cum este posibil ca un asfalt nou-nouț să fie stricat de constructor, pentru a fi înlocuit. Oamenii se întreabă revoltați cât va ține acest drum, dacă au apărut probleme când lucrarea nu este încă nici măcar finalizată.
Corecții de asfalt, înainte de recepție
Din informațiile pe care le avem, constructorul și proiectantul au luat decizia de decapare în urma unei inspecții făcute în teren. Pe respectivele porțiuni s-a constatat că stratul de uzură nu este la normele dorite, astfel că s-a preferat această variantă, cu cheltuieli în plus pentru constructor, pentru ca drumul să fie la standardele dorite la recepție.
Aparent, este revoltător ca un asfalt abia pus să fie decapat, însă cei care lucrează în domeniu spun că astfel de intervenții de corecție sunt frecvente până la finalizarea lucrării.
Am încercat să-l contactăm telefonic și pe managerul de proiect al șantierului, Vasile Strâmbeanu, care coordonează lucrările, pentru un punct de vedere, însă nu am reușit. Oricum, așteptăm și în continuare un punct de vedere de la constructor, firma Autotehnorom și asociații.
Un drum național al rușinii
Zonele pe care s-au făcut decapări fac parte din lotul III al DN 18 (adică de la limita cu Maramureșul, din Pasul Prislop, și până la Valea Stânei, comuna Cârlibaba), unde lucrările sunt cele mai înaintate. Teoretic, aici mai erau de realizat doar marcaje rutiere și de montat indicatoare, plus ceva parapete. Acest lot ar urma să fie recepționat în câteva zile.
Al doilea lot din județul Suceava – IV (de la Valea Stânei și până la intersecția cu Iacobeni, prin Ciocănești) este și el în mare parte realizat, însă mai sunt ceva lucrări. Pe acest lot termenul asumat este finele lunii august a acestui an.
Reprezentanții constructorilor au precizat că termenele rămân cele asumate, deși din cauza vremii instabile și a ploilor dese din ultimele luni nu s-a putut lucra la capacitatea maximă.
Pe ambele tronsoane ale DN 18 lucrează un consorțiu format din trei firme (SC Autotehnorom SRL, SC Opr Asfalt SRL și SC Rutier-Conex XXI SRL).
DN 18 este cunoscut de mulți ani de zile ca unul dintre cele mai proaste drumuri naționale din țară. Ciocănești și Cârlibaba au pierdut foarte mult în ultimii ani, din punct de vedere economic, din cauza stării drumului.
Drumul trebuia modernizat încă din 2011, însă lucrările au tot fost amânate, chiar dacă s-a făcut licitație și a existat o firmă câștigătoare. Lucrările au început serios abia din luna mai 2017.
Per ansamblu, acum, DN 18 se prezintă foarte bine. Cel mai important este însă ca lucrările de acum să fie și de calitate, pentru ca drumul aflat într-o zonă sensibilă, de munte, la altitudine destul de ridicată, să reziste cât mai mult.