Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a arătat, în cadrul unei conferințe de presă, că o îngrijorează diferențele mari între notele inițiale și notele după soluționarea contestațiilor de la bacalaureat, menționând totodată că și numărul foarte mare de note modificate reprezintă un „semnal de alarmă”.
Aceasta a făcut o serie de propuneri pentru ca aceste situații să nu se mai producă pe viitor, susținând și sancționarea profesorilor care au notat greșit elevii, cel mai des în defavoarea acestora.
Andronescu a menționat că profesorii care au greșit nu ar trebui să mai participe la corectarea tezelor în următorii ani pentru că ”trebuie să fim exigenți, când este vorba de soarta copiilor, nu ne putem juca în felul acesta”.
De asemenea, Andronescu a vorbit și despre o modificare a structurii subiectelor de la bacalaureatul, readucând în discuție introducerea testelor de tip grilă, subiect ce a iscat un scandal uriaș la începutul acestui an.
Andronescu a dat exemplul Universității Politehnica București, unde se practică examenele de tip grilă de mulți ani și unde numărul contestațiilor este foarte mic.
”Cu itemi obiectivi nu vom mai ajunge în acele situații (n.r. – multe note modificare și diferențe mari între note) și va trebui să mergem în această direcție. S-ar putea să îi supărăm pe unii dintre profesori. Ok, o să stăm de vorbă și o să le explicăm că este calea către care trebuie să mergem. Foarte mulți profesori spun că nu se poate la disciplina X să dăm examen pe itemi obiectivi. Dar testele Cambridge, Oxford se dau pe itemi obiectivi și nu are nimeni nici o problemă cu corectitudinea acestor examene”, a menționat Ecaterina Andronescu, joi, la conferința de presă.
Potrivit datelor prezentate, numărul de contestații de la examenul de bacalaureat a variat între 42.000 și 48.000 la nivel național, însă numărul tezelor care au primit note diferite după contestații este foarte mare, la fel și diferențele dintre note.
Reamintim că și în județul Suceava, atât la evaluarea națională, cât și la bacalaureatul din acest an, au fost cazuri în care diferențele dintre nota inițială și cea de după contestații a depășit trei puncte.
La ambele examene, mai mult de jumătate dintre notele contestate au fost modificate în favoarea candidaților.
Andronescu nu exclude posibilitatea de a transforma liceele cu rezultate slabe în școli profesionale
Legat de examenul maturității, Andronescu a spus că nu exclude ca liceele cu rezultate slabe să se transforme în școli profesionale.
„Sunt 27 de licee care au avut pe media celor 6 ani rata de promovare între 0 și 5%, ceea ce este inacceptabil. Elevii care au avut asemenea rezultate slabe la bacalaureat sunt cei care au intrat în clasa a IX-a cu medii sub 5, de aceea și insistența noastră de anul acesta de a crește numărul la școlile profesionale. Vom analiza situația și nu exclud ca aceste licee să se transforme în școli profesionale, având în vedere nu numai rezultatele din anul acesta, ci și cele din ultimii șase ani”, a menționat ministrul.