Răspund pentru pagube

Polițiștii se plâng că își conduc mașinile de serviciu cu stres din cauză că acestea nu au CASCO



Polițiștii sunt răspunzători pentru daunele suferite de vehicule
Polițiștii sunt răspunzători pentru daunele suferite de vehicule

Polițiștii care sunt implicați în tamponări sau accidente în timpul serviciului, cu mașinile de serviciu, sunt răspunzători pentru daunele suferite de vehicule, pentru că acestea nu au asigurare CASCO. Un polițist implicat într-un eveniment rutier în timpul serviciului ajunge automat în fața unei comisii de disciplină, iar în destule situații polițiștii au trebuit să achite daunele suferite de mașini.
Problema a fost semnalată de comisarul Marius Ciotău, președintele Corpului Național al Polițiștilor (CNP), organizația Suceava, care va încerca, prin CNP, să rezolve această situație anormală. Totul pleacă de la faptul că autospecialele de poliție, chiar și cele din dotarea poliției rutiere, care sunt implicate adesea în urmăriri periculoase, nu au asigurare CASCO.
„Dacă un polițist își face treaba ca la carte trebuie să-și asume riscuri. Dacă se întâmplă ceva cu mașina poliției, el plătește, și nu e corect. Ar trebui să fie protejat, nu să fie plimbat pe drum la comisii de cercetare administrativă pentru tamponări. În momentul de față 95% din cercetările administrative se bazează pe faptul că polițistul a tamponat o rablă de Logan”, a declarat Marius Ciotău.
Ofițerul a dat exemplul unui coleg care a fost implicat recent într-o tamponare în fața poliției județene, din vina sa, și care a fost obligat să achite pagubele, în jur de 1.800 de lei.
Daune de la 1.500 la 20.000 de lei achitate de polițiști
Acesta a spus că sunt mulți polițiști care au plătit sume de la 1.500 de lei până la 20.000 de lei pentru reparații.
Ofițerul a subliniat că 80% din parcul auto al poliției este format din mașini vechi, care ar trebui urgent retrase din circulație.
„Nu au ABS și nici servo direcție. Dacă polițistul conduce o astfel de rablă și o avariază i se cere să o repare într-un service autorizat, cu prețuri mai mari decât valoarea autospecialei de poliție”, a arătat Marius Ciotău.
Nici autospecialele Dacia Logan noi nu au asigurare CASCO.
În opinia CNP, problema pleacă de la faptul că polițiștii sunt cercetați administrativ în baza unei legi care face referire la militari (Legea 25/1999, privind răspunderea materială a militarilor).
„În România anilor 2019, avem o lege care îmbină militarii cu polițiștii și asimilează responsabilități de răspundere materială. Ceea ce se întâmplă este neconstituțional și ar trebui ca Avocatul Poporului să sesizeze Curtea Constituțională. Iar polițiștii care au fost cercetați și li s-au imputat prejudicii ar trebui să primească banii înapoi’, a concluzionat Marius Ciotău.
Și în cazul folosirii armamentului din dotare polițistul este supus, pe lângă ancheta penală, în care oricum procurorul cercetează modul de utilizare a armei, și unei anchete administrative. În cadrul acestei anchete administrative cercetările sunt făcute de o comisie formată din 3-7 oameni.
Șeful Poliției Vicovu de Sus a achitat 22.000 de lei din buzunar pentru o tamponare de care nu a fost vinovat
Un caz concret este cel al actualului șef al Poliției orașului Vicovu de Sus, inspectorul Bogdan Cernat, care a achitat o sumă foarte mare, 22.000 de lei, pentru repararea unei mașini de serviciu, după un eveniment rutier. Interesant este că ofițerul a contestat în instanță procesul verbal prin care a fost sancționat de colegii de la Biroul Rutier Rădăuți ca vinovat pentru producerea acelei tamponări, obținând câștig de cauză după doi ani și jumătate. Chiar dacă acel proces-verbal a fost anulat, polițistul nu și-a primit încă banii înapoi.
O altă polițistă de la Vicovu de Sus a achitat 5.000 de lei în urma implicării cu mașina de serviciu într-o tamponare.
Trebuie avut în vedere că polițiștii de la Vicovu de Sus au de gestionat o zonă în care au de a face frecvent cu șoferi care nu opresc la semnele lor din trafic. În aceste condiții apar des urmăririle în trafic, fugarii fiind fie contrabandiști, fie indivizi care nu au permise de conducere ori sunt băuți. Riscul de a fi implicați în accidente îi face pe unii polițiști să se gândească de două ori înainte de a se angaja în urmăriri cu risc ridicat de a-și avaria mașinile ori, mai rău, de a suferi vătămări corporale.



Recomandări

Șeful Poliției Locale Suceava, implicat în ”războiul” asociațiilor pentru câini, cu mașina de serviciu

Șeful Poliției Locale Suceava, Ovidiu Doroftei, cu mașina de serviciu, la Berchișești, sâmbătă seara, împreună cu Gabriel Petrovici (SuceavaFail)
Șeful Poliției Locale Suceava, Ovidiu Doroftei, cu mașina de serviciu, la Berchișești, sâmbătă seara, împreună cu Gabriel Petrovici (SuceavaFail)