Peste 1.600 de elevi suceveni cu cerințe educaționale speciale sunt izolați în școli speciale, județul nostru situându-se imediat după București la acest capitol, potrivit unui studiu realizat de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități.
În „Harta segregării”, Suceava figurează cu 1.686 de elevi în școlile speciale, după București, cu 2.862, înainte de Cluj (1.449 de elevi), Iași (1.313 elevi) și Timiș (1.297).
La nivel național, potrivit studiului, 29.733 din cei 70.000 de elevi cu dizabilități din România sunt izolați în școli speciale, adică aproape 50%.
Nici pentru cei pentru care se încearcă integrarea în învățământul de masă, situația nu este mai fericită.
Cei 1.347 de elevi suceveni cu cerințe speciale care învață în școli de masă beneficiază doar de ajutorul a 9 profesori de sprijin, al căror rol este să desfășoare activități de învățare, stimulare, recuperare pentru elevii cu nevoi educaționale speciale, integrați în învățământul de masă. În medie, un profesor de sprijin are grijă de 150 de elevi, județul Suceava înregistrând cel mai mare deficit din țară.
„Cu numai 1.385 de profesori de sprijin în toată țara, chiar și cei care învață în școlile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar. Cu un profesor de sprijin la 150 de elevi cu dizabilități, scor înregistrat în mai multe județe, nu reușim să ne ridicăm nici la standardul minim pentru incluziunea copiilor cu dizabilități. Programa nu este adaptată, nu există accesibilizări și tehnologii asistive, iar profesorii nu au beneficiat de pregătirea necesară gestionării acestor elevi”, se arată în studiul realizat de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități.
Potrivit documentului, 93% dintre direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului (DGASPC) din cele 42 de județe din România au raportat inexistența serviciilor de intervenție timpurie pentru copiii cu dizabilități în comunitate.
De asemenea, în România, rata de angajare a persoanelor cu dizabilități este de 4,2%, România fiind țara cu cea mai mică rată de angajare în câmpul muncii a persoanelor cu dizabilități din UE.
Cifrele prezentate vin în contextul în care, în ultimele zile, ministerul Educației, Ecaterina Andronescu, a făcut o serie de declarații referitoare la segregarea elevilor cu dizabilități, declarații care întăresc prejudecățile la adresa persoanelor cu dizabilități.
„Propunerea de a-i «împărți pe cei cu dificultăți de învățare într-un loc» este discriminatorie și segregaționistă, deoarece reflectă convingerea doamnei ministru că, pornind de la criteriul dizabilității, elevii nu pot învăța în aceeași clasă cu alți colegi care nu au o dizabilitate. Conform doamnei ministru, dizabilitatea reprezintă un criteriu valid pentru separarea acestora într-o altă clasă, fapt ce se înscrie în definiția discriminării prevăzută în O.G. 137/2000”, a arătat Mădălina Turza, președintele Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități.



