Elevii de gimnaziu din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor trece și în acest an prin focurile evaluărilor naționale, testări introduse de Ministerul Educației în 2014 – 2015, pentru a urmărievoluția elevilor pe parcursul gimnaziului.
Testele au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale, iar rezultatele obținute nu vor fi trecute în catalog și nu vor fi făcute publice.
Calendarul evaluărilor este deja stabilit de Ministerul Educației, probele urmând să se desfășoare în perioada 7 – 23 mai 2019.
În județul Suceava, potrivit datelor transmise de Inspectoratul Școlar Județean, în clasa a II-a sunt înscriși 6.992 de elevi, în clasa a IV-a sunt 7.188, iar clasa a VI-a sunt 5.403 de elevi.
Primii care vor susține testarea sunt elevii de clasa a II-a (7 – 10 mai).
Testările scrise la limba română și limba maternă sunt programate în 7 mai, fiind urmate a doua zi (8 mai) de testele de citire la cele două discipline. Proba de matematică este prevăzută pentru data de 9 mai, în timp ce proba de limbă română (scris și citit) pentru elevii din rândul minorităților naționale se va desfășura în data de 10 mai.
Pentru elevii din clasa a IV-a, evaluarea are următorul calendar:limba română -14 mai, matematică -15 mai și limba maternă -16 mai.
Elevii claselor a VI-a vor susține evaluarea competențelor în zilele de 22 mai (limbă și comunicare) și 23 mai (matematică și științele naturii).
Ministerul Educației a transmis că „rezultatele au ca scop elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor. Precizăm că rezultatele evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se comunică doar părinților acestora”
La ce folosesc evaluările și ce spun specialiștii
Aceste evaluări obișnuiesc elevii cu atmosfera unui examen, fiind primele testări ale căror subiecte sunt făcute de altcineva decât învățătorul de la clasă.
Ministerul Educației urmărește ca prin intermediul acestor evaluări naționale să poată urmări mai bine cum evoluează fiecare elev, dar și dacă și unde sunt probleme la nivel de școală, de clasă sau de elev.
Însă specialiștii atrag atenția asupra unor probleme care planează asupra acestor evaluări, mai ales faptul că acestea nu și-ar atinge scopul.
Prof. Dragoș Iliescu, vicepreședintele Comisiei Internaționale de Testare, expert în măsurare educațională, colaborator OECD la o parte dintre testările standardizate, a realizat pentru www.edupedu.roo analiză asupra acestor evaluări.
Potrivit acestuia, în ceea ce privește evaluările, „nu este clar pentru ce sunt făcute. Sau, mai degrabă, este clar că nu sunt făcute cu un scop explicit în minte. Eu cred că aceste evaluări au menirea de a arăta, ca să suprasimplific, «ce anume merge și ce nu», comparând nivelul actual cu nivelul anterior (deci ar trebui să surprindă evoluția) și explicând care sunt diferențele între diferitele segmente de populație (de ex. din diverse județe, de diferite genuri, de diferite etnii, locuind în zona urbană sau cea rurală, provenind din familii mai avute sau mai sărace, din familii monoparentale sau nu, cu părinții plecați din țară sau nu etc.), cu scopul de a observa disparități, de a identifica și celebra și multiplica succesul și de combate insuccesul etc. etc. Nici unul din rapoartele realizate nu ajută la așa ceva – nu ajută la fundamentarea unor politici publice în domeniul educației, pentru că nu oferă răspunsuri la nici una din aceste întrebări. Știu că avem colegi competenți în Centrul Național de Evaluare și Examinare și cred că instituția ar trebui să impună un standard de raportare care să le permită acestor colegi să ofere acest tip de date către societate. Un astfel de standard de raportare, axat pe răspunsul la întrebările care ne frământă – și care e ascuns acolo în date, fără să fi fost dezgropat până acum – ar arăta că instituția își îmbrățișează cu adevărat misiunea de evaluator național”.