Străzile private, majoritatea în noile cartiere ale municipiului Suceava, sunt în afara domeniului public, adică nu beneficiază de programele de asfaltare, salubrizare sau deszăpezire. Așa se face că, deși sucevenii care locuiesc pe aceste străzi plătesc taxe și impozite la primărie, nu au asfalt, își rup mașinile în gropi, iar când plouă noroiul le trece de gleznă. De asemenea, fiind vorba despre proprietate privată, străzile private nu intră în aria de activitate a Poliției Rutiere și Poliției Locale, nu au indicatoare rutiere și în unele cazuri circulația auto se face în ambele sensuri pe o singură bandă de drum, iar pietonii circulă pe același tronson cu mașinile, fără nici un element de siguranță rutieră.
Primarul de Suceava, Ion Lungu, a declarat, ieri, în conferință de presă, că pentru ca străzile private să fie asfaltate, să beneficieze de utilități și orice alte investiții din partea administrației locale, acestea trebuie donate primăriei și una dintre condițiile obligatorii la preluare este ca absolut toți proprietarii străzii să fie de acord cu donația. Potrivit primarului, până acum municipalitatea a preluat circa 15 străzi private, din cele aproximativ 30, câte ar fi în oraș. Printre străzile preluate se numără Traian Țăranu și Octavian Goga, incluse deja în programul de asfaltare pentru 2019.
Condițiile de preluare se stabilesc prin hotărâre de consiliu local
Condițiile și procedura privind trecerea terenului proprietate privată cu destinația de drum în proprietatea publică a municipiului Suceava trebuie reglementate printr-o hotărâre de consiliu local, care poate stabili ca terenul care face obiectul donației să formeze un singur corp funciar înscris într-o carte funciară distinctă, în baza unei documentații cadastrale întocmită cu respectarea documentațiilor de urbanism, strada să aibă o anumită lățime minimă, prevăzută în Ordinul Ministerului Transporturilor nr.49 din 27 ianuarie 1998 pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea și realizarea străzilor în localitățile urbane, să respecte normele privind amenajarea teritoriului și urbanismul, stabilite prin Legea nr. 350/2001, și să existe un act de donație în formă autentică, întocmit de către proprietari. Procedura poate dura între trei săptămâni și două, trei luni.
În condițiile în care administrația locală ar fi cea care ar dori preluarea unei străzi private pentru o cauză de utilitate publică, există și varianta exproprierii fără despăgubiri, având în vedere Decizia nr. 558 din 15 martie 2016 – Secția I civilă a Înaltei Curți de Casație și Justiție, care a decis că, în cazul exproprierii, dacă prejudiciul suferit nu este unul real nu se pot cere despăgubiri.