Cine îi verifică?

Șoferii străini de autocar implicați în accidente în Suceava, o problemă serioasă în acest an



Șoferul autocarului ucrainean nu a păstrat distanța regulamentară și a lovit în spate autoturismul Opel pe care l-a proiectat pe contrasens, într-un tir
Șoferul autocarului ucrainean nu a păstrat distanța regulamentară și a lovit în spate autoturismul Opel pe care l-a proiectat pe contrasens, într-un tir

Una dintre problemele sesizate în acest an în analizele privind accidentele rutiere este legată de șoferii străini, de autocare, implicați în accidente rutiere pe raza județului nostru.
O problemă este că acești șoferi nu prea sunt verificați de nimeni, fie că vorbim despre legalitatea curselor, respectarea timpilor de odihnă sau starea tehnică a mașinilor. O altă problemă este legată de modul în care conduc acești șoferi, care de multe ori depășesc cu mult viteza legală ori fac depășiri extrem de riscante.
Autocare străine implicate în accidente grave
O tragedie s-a produs la finele lunii mai a acestui an, pe DN 2, la Ratoș, pe raza comunei Bălcăuți.
O tânără de 18 ani a murit, iar prietenul ei, de 19 ani, a fost rănit grav, după un accident care a fost provocat, cel puțin din primele cercetări, de un șofer de autocar din Ucraina.
Autoturismul Opel cu care circulau tinerii de 19 și 18 ani, condus de primul, a fost lovit din spate și proiectat pe contrasens, într-un tir. Din păcate, impactul i-a fost fatal tinerei de 18 ani. Autoturismul a fost lovit din spate de un autocar în care se aflau 58 de persoane, copii și profesori din Ucraina, care mergeau spre litoralul bulgăresc.
Cu privire la mecanismul de producere a accidentului, șoferul de 19 ani ar fi încetinit, însă șoferul autocarului din spate nu a redus viteza la timp. Așadar, rezultă o culpă evidentă a șoferului de autocar, anume nepăstrarea distanței regulamentare în mers, care pare a fi cauza principală a producerii accidentului.
În luna iulie a acestui an, un autocar cu 50 de pasageri s-a răsturnat, tot pe DN 2, în apropiere de localitatea Dănila.
Autocarul care s-a răsturnat era din Belarus și mergea spre Bulgaria, pe litoralul Mării Negre.
Din neatenție, șoferul a lovit un cap de podeț, după care nu a mai putut stăpâni autocarul.
După evaluarea făcută la locul accidentului, 17 persoane, dintre care 16 copii și un adult, au fost transportate la Spitalul Județean Suceava. Victimele au scăpat fără leziuni grave, însă accidentul a fost unul cu implicații majore, în județ fiind instaurat Codul Roșu de intervenție.
La începutul lunii septembrie a acestui an, doi tineri care se deplasau pe o motocicletă au murit sub roțile unui autocar ucrainean, pe artera principală a municipiului Suceava.
Șoferul autocarului, un ucrainean în vârstă de 37 de ani, care circula pe direcția Metro către Spitalul Județean, a virat la stânga, pe Calea Obcinilor, moment în care motocicleta care venea din celălalt sens al arterei principale, dinspre Spitalul Județean Suceava, a intrat sub autocar. Cauza acestui accident este mai greu de stabilit, cert fiind că și motociclistul avea viteză foarte mare. Totuși, manevra șoferului, viraj la stânga, fără a se asigura suficient, în condițiile în care semaforul nu funcționa la acea oră târzie din noapte, a contribuit la tragedie, într-o măsură mai mare sau mai mică, acest aspect urmând a fi stabilit pe parcursul anchetei și în urma expertizei de specialitate.
Depășirea inconștientă a șoferului unui autocar plin de oameni
Recent, luna trecută, un șofer de autocar din Republica Moldova a fost înregistrat de o cameră video în timp ce a intrat într-o depășire în orb, peste linia dublă continuă, în curbele deosebit de periculoase de la intrarea în Prisaca Dornei dinspre Câmpulung Moldovenesc. Din fericire, această depășire inconștientă nu a dus la provocarea unui accident, însă este un bun exemplu despre manevrele pe care le fac unii dintre acești șoferi care, s-ar presupune, ar trebui să fie cei mai buni din cei mai buni.
Foarte puține controale și amenzi date de inspectorii ISCTR
În județul Suceava există o instituție care se numește Inspectoratul de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) și care are ca atribuții clare verificarea transportatorilor, de marfă și de persoane.
Deși problematica șoferilor străini este una majoră, ISCTR Suceava are foarte puține constatări, spre deloc, cel puțin în ceea ce privește transportatorii de persoane cu autocarul, adică exact cei care au provocat un șir de accidente în acest an.
Cum ISCTR Suceava este o instituție care, de când s-a înființat, nu a comunicat niciodată rezultate ale controalelor din trafic, Monitorul de Suceava a solicitat, în scris, un răspuns cu privire la activitatea ISCTR Suceava în ceea ce privește controlul transportatorilor de persoane efectuat de operatori străini, de la începutul acestui an.
„În urma activității de inspecție și control desfășurată de către inspectorii care își desfășoară activitatea în județul Suceava, au fost verificate în trafic 31 de autovehicule ce efectuau transport rutier contracost de persoane, prin servicii ocazionale și prin servicii regulate, fiind întocmite 5 procese verbale de constatate a contravenției în trafic, dintre care 4 procese verbale au fost întocmite în urma verificării autovehiculelor implicate în accidente rutiere”, a fost răspunsul reprezentanților ISCTR Suceava.
Din start, trebuie să observăm că patru din cinci amenzi au fost date pe numele unor operatori implicați în accidente rutiere. În aceste cazuri, ancheta și aplicarea amenzii sunt obligatorii, pentru neregulile care se constată. Se mai poate observa că aproape într-un an de zile au fost verificate doar 31 de autovehicule ce efectuau transport rutier contracost de persoane, adică extrem de puțin din punctul nostru de vedere.
Și polițiștii rutieri ar trebui să trateze mai serios această categorie de participanți la traficul din județ, în cadrul acțiunilor de control în trafic pe care le realizează.


Autoturismul Opel în care se aflau cei doi tineri de 19 și 18 ani implicați în accidentul de la Ratoș
Autoturismul Opel în care se aflau cei doi tineri de 19 și 18 ani implicați în accidentul de la Ratoș
Autocarul implicat în accidentul cu cei doi motocicliști morți în Suceava
Autocarul implicat în accidentul cu cei doi motocicliști morți în Suceava
Șoferul autocarului ucrainean nu a păstrat distanța regulamentară și a lovit în spate autoturismul Opel pe care l-a proiectat pe contrasens, într-un tir
Șoferul autocarului ucrainean nu a păstrat distanța regulamentară și a lovit în spate autoturismul Opel pe care l-a proiectat pe contrasens, într-un tir


Recomandări

40 de camere cu radar vor fi montate pe drumurile naționale care străbat și Suceava. Șoferii nu vor scăpa de amendă dacă reduc viteza doar unde este radar

Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava

Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava
Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava

Accident violent în Suceava, cu un autoturism intrat într-un autobuz. Doi răniți și cinci mașini implicate în total

Accident violent în Suceava, cu un autoturism intrat într-un autobuz. Doi răniți si cinci mașini implicate în total
Accident violent în Suceava, cu un autoturism intrat într-un autobuz. Doi răniți si cinci mașini implicate în total