Bilanțul celor 12 luni de funcționare a Biroului Pacientului din Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava arată că acesta își dovedește utilitatea: peste 30.000 de persoane au primit informații de la asistentul medical de serviciu, iar comunicarea personalului medical cu aparținători a adus “mai multă ordine” în cabinetele de consultații din UPU și reducerea numărului de reclamații.
Biroul Pacientului a fost deschis în septembrie 2017, cu scopul îmbunătățirii comunicării între personalul medical, pacienți și aparținători. O asistentă medicală are rolul de a răspunde întrebărilor adresate de aparținători cu privire la timpii de așteptare pe coduri de culori, starea de sănătate a pacienților, investigațiile care sunt în curs de efectuare sau consulturile care urmează să fie efectuate.
Practic, asistentul medical de comunicare merge în sălile de așteptare pentru a lua legătura cu familiile sau aparținătorii pacienților, se informează la medici despre starea pacienților și transmite familiei “informații cât mai exacte, într-un limbaj politicos și adecvat capacității de înțelegere a fiecărui interlocutor în parte”.
Conform unei analize efectuate de reprezentanții UPU, interacțiunea personalului medical cu aparținătorii a adus mai multă ordine în cabinele de consultații, în sensul în care activitatea medicală se poate desfășura în condiții optime, fără ca medicii care acordă îngrijirile medicale pacienților din UPU să fie întrerupți în timpul consultațiilor de către aparținători cu diverse întrebări.
Rîmbu: S-au înregistrat progrese, dar nu suficiente
Comunicarea informațiilor către familie este necesară și eficientă îndeosebi în cazurile complexe, când timpii de așteptare sunt mai mari, determinați de efectuarea mai multor investigații, unele de durată, precum și atunci când pacienții au nevoie de consultații medicale interdisciplinare. Îmbunătățirea comunicării cu aparținătorii a condus, pe parcursul ultimului an, la reducerea numărului de reclamații în UPU. Un alt câștig decurge din faptul că asistenții medicali au conștientizat importanța comunicării cu pacienții și familiile lor, optimizându-se astfel și activitatea medicală, circuitele aparținătorilor în secție și menținerea ordinii în incinta UPU.
Managerul spitalului, Vasile Rîmbu, a declarat, ieri, că relația cadre medicale-pacient-aparținător în instituția medicală pe care o conduce s-a îmbunătățit în ultimele 12 luni, dar este încă departe de a avea nivelul dorit.
“S-au înregistrat anumite progrese, dar mulțumirea noastră nu e maximă. Este loc de mai bine din perspectiva celor trei componente ale axei cadre medicale-pacient-aparținător, în sensul că toți trebuie să manifestăm atenție și respect cazurilor, în funcție de urgența lor reală. Nu de puține ori, satisfacția nu este maximă și din felul în care pun problema anumiți pacienți sau aparținători. Cred că ar fi un progres în rezolvarea urgențelor cu adevărat urgențe, dacă cei peste 65 la sută din totalul celor care se prezintă la UPU le-ar acorda prioritate”, a spus Rîmbu.
El a precizat că va insista, în continuare, pe selecția atentă a asistenților medicali care asigură comunicarea cu familiile pacienților, respectiv „să fie oamenii care să se aplece cu adevărat asupra problemelor semnalate de pacienți și aparținători” și astfel să fie atinse obiectivele urmărite la înființarea Biroului Pacientului.
Totodată, managerul spitalului a făcut apel și la pacienți și la familiile lor, să înțeleagă faptul că pentru stabilirea unui diagnostic, cel puțin prezumtiv, sunt necesare analize, investigații, consultații, că durează până la primirea rezultatelor acestor investigații, arătând că aceste cazuri medicale “nu pot fi rezolvate pe loc”.