Semne de îngrijorare

Deputatul Ioan Balan îi cere ministrului Transporturilor să prezinte un calendar de investiții pentru modernizarea căii ferate dintre Dornești și București



Deputatul liberal de Suceava Ioan Balan
Deputatul liberal de Suceava Ioan Balan

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a fost luat la întrebări de către deputatul sucevean Ioan Balan. Acesta i-a cerut ministrului să prezinte un calendar de investiții în ceea ce privește modernizarea căii ferate care face legătura între Dornești și București.
Solicitarea nu este una întâmplătoare, ci are legătură cu transportul mașinilor de mare tonaj pe calea ferată, prin sistemul RO-LA, sistem testat în urmă cu mai bine de două luni. La vremea respectivă, un astfel de tren a plecat de la Dornești și a ajuns la Giurgiu, iar autotrenurile au luat mai apoi drumul Bulgariei.
„Acest tip de transport reprezintă o modalitate extrem de eficientă economic: costurile de transport sunt mult mai reduse decât în situația în care autotractoarele de marfă ar rula pe drumurile naționale; se reduce puternic poluarea; se compensează în mare parte absența unui drum rapid sau a unei autostrăzi care să lege Capitala de Nord-Estul țării; se descongestionează în mod semnificativ traficul rutier pe drumurile naționale; reprezintă un stimul financiar suplimentar pentru revigorarea Companiei CFR Marfă. În condițiile în care lucrările de infrastructură din România nu înregistrează nici un progres de ani de zile, vă asigur că am apreciat extrem de puternic demararea acestui tip de transport”, a arătat Ioan Balan.
Deputatul sucevean spune că această inițiativă extrem de bună este frânată de starea infrastructurii feroviare.
„Calea de rulare feroviară de la Siret și până la Giurgiu este extrem de învechită, nepermițând o viteză de transport al mărfurilor și călătorilor mai mare de 50 km/h. În majoritatea statelor europene unde transportul de tipul RO-LA funcționează, trenurile au o viteză medie de deplasare de peste 100 km/h. Astfel, distanța de la frontiera cu Ucraina și până la Giurgiu s-ar putea parcurge în maximum 6 ore. Analizând anexele MasterPlanului General pentru Transporturi, nu mică mi-a fost surprinderea să constat că între obiectivele prioritare de investiții pentru sistemul de transport feroviar, una dintre cele mai învechite secțiuni din Magistrala 500 (București-Suceava-Siret), cuprinsă între Pașcani și Siret, nu există nici măcar ca obiectiv prioritar pentru reabilitarea căii de rulare”, a explicat Ioan Balan.
Parlamentarul liberal i-a adresat ministrului Transporturilor din România o serie de întrebări prin care dorește să afle dacă există un plan concret pentru dezvoltarea sistemului de transport tip RO-LA.
„Anticipați un sistem de stimulente financiare pentru transportatorii care se vor adresa transportului de tipul RO-LA și vor dirija autotractoarele către facilitatea oferită de CFR Marfă? Un astfel de stimulent ar putea fi exceptarea de la plata taxei de utilizare a drumurilor (vigneta) pentru transportatorii care folosesc sistemul RO-LA cel puțin o dată pe lună. În condițiile în care Magistrala 500 (București-Suceava-Siret) este una dintre cele mai degradate rute de transport feroviar, iar de calitatea căii de rulare depinde succesul sistemului de transport RO-LA, vă solicit să prezentați calendarul de investiții pe care îl propuneți, precum și sursele de finanțare pentru această magistrală de cale ferată”, sunt problemele ridicate de Ioan Balan.



Recomandări

Ministrul Transporturilor îl informează pe deputatul Ioan Balan că mai multe treceri la nivel cu calea ferată din județul Suceava vor fi modernizate

Ministrul Transporturilor îl informează pe deputatul Ioan Balan că mai multe treceri la nivel cu calea ferată din județul Suceava vor fi modernizate