Deputatul PNL de Suceava Angelica Fădor se numără printre inițiatorii unui proiect de lege pentru modificarea unui articol din Legea Educației Naționale în vederea dezvoltării învățământului profesional dual. Angelica Fădor a precizat că prin modificarea propusă se va da posibilitatea elevilor de a alege să învețe o meserie, urmând cursurile învățământului tehnic și profesional, clasic sau dual. Deputatul liberal a amintit că în urma desființării Școlilor de arte și meserii, în 2009, elevii au avut de ales în anii următori doar parcursul teoretic. „După reînființare, învățământul profesional nu a mai prezentat o suficientă atractivitate pentru tineri, având o imagine prăfuită, în lipsa unei promovări adecvate și moderne. Ca urmare, în prezent se constată o lipsă de corelare a ofertei educaționale cu cererea de pe piața muncii, de unde derivă și nevoia imperioasă de a dezvolta învățământul profesional și tehnic, pentru că societatea nu duce lipsă de locuri de muncă, ci de specialiști de medie și înaltă calificare”, a declarat deputatul PNL de Suceava. Angelica Fădor a atras atenția că în prezent România se confruntă cu o criză nemaiîntâlnită a forței de muncă, ceea ce îi face pe agenții economici să își aducă muncitori calificați din Republica Moldova, Ucraina, Vietnam, Sri Lanka, Nepal sau din alte state.
Fădor atrage atenția că în fiecare vară aproximativ 80.000 de tineri între 15 și 19 ani îngroașă rândurile celor care nu se regăsesc nici în școală și nici în câmpul muncii
Angelica Fădor a precizat că din cauza necorelării învățământului cu piața muncii, a lipsei orientării în carieră pentru elevii din gimnaziu, astfel încât decizia în ceea ce privește școala sau profesia să fie luată pe baza unor evaluări profesioniste a profilului și potențialului fiecăruia, dar și a legislației deficitare, în fiecare vară, aproximativ 80.000 de tineri între 15 și 19 ani îngroașă rândurile celor care nu se regăsesc nici în școală și nici în câmpul muncii. „Această propunere legislativă vine să corecteze o prevedere din Legea educației naționale prin care ruta învățământului profesional și tehnic este practic exclusă, dacă nu are loc în cadrul liceal”, a spus deputatul liberal. Angelica Fădor a explicat că în prezent, la primul aliniat din art. 16 din Legea educației naționale se spune că „învățământul general obligatoriu este de 11 clase și cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii doi ani ai învățământului secundar superior. Învățământul liceal devine obligatoriu până cel mai târziu în anul 2020”. Deputatul sucevean a spus că prin acest proiect se propune abrogarea prevederii din finalul acestui aliniat, care instituie obligativitatea învățământului liceal, dându-se posibilitatea elevilor de a alege să învețe o meserie, urmând cursurile învățământului tehnic și profesional clasic sau dual. „România rămâne astfel aliniată la celelalte țări europene, în care învățământul obligatoriu se finalizează cel târziu la 16 ani. Această modificare rezolvă și conflictul dintre primul aliniat din art. 16 și aliniatul 3 din art. 24, care stipulează faptul că «învățământul profesional și tehnic este format din: învățământ profesional, învățământ liceal tehnologic și învățământ postliceal»”, a spus Fădor. Deputatul PNL a mai declarat că prin adoptarea noilor prevederi se extinde accesul persoanelor la formare profesională și educație pentru că aceasta depinde nu doar de motivația sau capacitatea de a învăța, ci și de crearea de condiții adecvate pentru a învăța în diverse contexte, mai ales la locul de muncă pentru cei care doresc să învețe o meserie.
Nu în ultimul rând, Angelica Fădor a amintit că tot pentru dezvoltarea învățământului profesional dual, în cursul săptămânii trecute, la inițiativa președintelui Consiliului Județean, Gheorghe Flutur, la Suceava a avut loc „Caravana Meseriilor”, în cadrul căreia au fost oferite exemple de bună practică în acest domeniu.