Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a realizat un sondaj de opinie în rândul angajaților din sistemul de educație privind situația în care se află în acest moment unitățile de învățământ din România.
În total, la sondaj au participat 5.628 de angajați din sistemul de educație: personal didactic, didactic auxiliar și nedidactic, din Arad, Bacău, Bihor, Călărași, Constanța, Cluj, Galați, Harghita, Iași, Suceava și Vrancea.
Lipsa materialelor didactice, precum și a mijloacelor moderne de predare, cum ar fi calculatoarele sau tablele interactive, îngreunează activitatea dascălilor la catedră. Cel mai grav este însă faptul că sunt, în continuare, școli în care lipsesc grupurile sanitare sau apa curentă. Potrivit acestui sondaj de opinie, 53% dintre respondenți cer Ministerului Educației Naționale să investească bani în dotarea școlilor.
Dotări care lipsesc
În cadrul acestui sondaj de opinie, angajații din mai multe unități de învățământ au fost întrebați ce dotări le lipsesc școlilor în care își desfășoară activitatea. 48% au declarat că lipsesc mijloacele moderne de predare, printre care calculatoarele și conexiunea la internet, tablele interactive, videoproiectoarele sau imprimantele. 43% dintre răspunsuri indică lipsa materialelor didactice. 30% dintre respondenți vorbesc despre lipsa sălilor de sport, iar 15% s-au plâns de lipsa laboratoarelor sau a bibliotecilor. Mulți dintre cei care au participat la acest sondaj de opinie au indicat chiar toate aceste lipsuri.
Potrivit FSLI, în privința acestor lipsuri din unitățile de învățământ, aprecierile au fost diferite de la o școală la alta, în funcție de mediul rural-urban sau de finanțarea de care beneficiază școala respectivă. Redăm câteva dintre răspunsurile unor respondenți: “Lipsesc materialele de curățenie și de igienizare”, “Lipsește mobilierul special pentru centrele de activitate”, “Nu avem xerox”, “Nu avem materiale didactice necesare desfășurării activităților. Toate sunt cumpărate de educatoarele din grădiniță”, “Nu avem calculatoare noi și lipsesc toaletele în interiorul școlii”, “Nu avem încălzire centrală”, “Lipsește o magazie pentru materiale”, “Nu avem apă curentă și nici grupuri sanitare”.
O altă întrebare a făcut referire la așteptările cadrelor didactice în privința investițiilor pe care Ministerul Educației Naționale ar trebui să le facă. Astfel, 53% dintre respondenți au spus că ar trebui făcute investiții în materialele didactice, precum și în dotarea unităților de învățământ, 42% dintre angajați au spus că și-ar dori ca ministerul să acorde bani pentru cursurile de perfecționare a cadrelor didactice, 14% dintre răspunsuri au indicat necesitatea manualelor școlare, iar 5% așteaptă ca ministerul să investească mai mult în calitatea oamenilor din sistem și în remunerarea acestora.
Sondajul a fost realizat în primăvara acestui an, atât în mediul online, cât și prin aplicarea unor chestionare direct în unitățile de învățământ.