Primele două zile ale lunii septembrie au adus o serie de accidente rutiere de o gravitate fără precedent în municipiul Suceava. Șapte morți în accidente, în două zile, practic în interval de ceva mai mult de 24 de ore, un bilanț negru fără grad de comparație. Practic, nici într-un an de zile nu s-au adunat atâția morți în accidente rutiere în municipiul Suceava, în alte perioade de timp.
În mod sigur este vorba și de foarte multă neșansă, de foarte mult ghinion, însă nu numai. Aproape la fel de mult cântărește și indisciplina în trafic sau, mai pe românește, inconștiența unora.
Aici intervine rolul polițiștilor rutieri, cei care prin prezența lor în trafic ar trebui să prevină o parte din astfel de tragedii.
Poliția rutieră, foarte puțin vizibilă în traficul din municipiul Suceava
O realitate este că echipajele de la Biroul Rutier al Poliției municipiului Suceava sunt puțin vizibile în trafic în ultima perioadă de timp.
Cei care circulă des pe timp de noapte, atunci când sunt perioadele critice, pot confirma fără dubiu asta. De altfel, și conducerea poliției județene are statistici privind constatările flagrante în trafic ale polițiștilor de la Biroul Rutier Suceava. Aceste cifre arată scăderi la numărul de constatări în timpul acțiunilor de control de pe timp de zi ori al raziilor de noapte. Ce însemnă asta? Prezență mai scăzută în trafic.
Criză de polițiști care fac muncă de teren. Șefii, mai mult prin concedii
O realitate este și că poliția în general, și cu atât mai mult poliția rutieră, se confruntă cu o criză acută de oameni în operativ, adică polițiștii din stradă. Așa s-a ajuns ca birourile de poliție rutieră din județ să poată asigura cu greu câte un echipaj pe timp de noapte, ori chiar nici unul. Consecința imediată este că puținii polițiști au de soluționat tamponări, accidente, doare penale, iar în trafic sunt foarte puțin vizibili.
Această scuză ține însă doar până la un punct în cazul polițiștilor de la Biroul Rutier al Poliției municipiului Suceava.
Biroul Rutier al Poliției municipiului Suceava este condus de un tânăr ofițer, Radu Crăciun. Acesta este împuternicit la comandă.
La nivel de conducere de poliție județeană, responsabil de problematica rutieră este comisarul-șef Liviu Stejărel Oniu, adjunct al inspectorului-șef. Din păcate, luna august a fost mai degrabă una a concediilor în poliția județeană, șefii împuterniciți pe cele trei posturi principale fiind plecați perioade lungi de timp, uneori toți odată.
Ar fi putut fi prevenite cele trei accidente cu șapte morți?
Dacă facem o analiză a celor trei accidente cumplite, putem să le adresăm o serie de întrebări polițiștilor rutieri. Cel mai elocvent este cazul tânărului în vârstă de 19 ani, care a plecat de la Cetatea de Scaun a Sucevei, spre Sf. Ilie, în noaptea de duminică spre luni, la volanul unui BMW. Tânărul nu avea permis de conducere și, în curba la stânga, a pierdut controlul mașinii. BMW-ul a lovit un stâlp, un copac și s-a răsturnat pe cupolă. Toți cei trei tineri din mașină au decedat. Întrebarea care se poate ridica este de câte ori a circulat acest tânăr fără permis de la Sf. Ilie la Suceava și cât au acționat polițiștii rutieri în zona în care s-a petrecut accidentul, în condițiile în care se știe că noaptea, în weekenduri, se bea la localuri din zona Cetății și apoi se conduce pe străzi.
În cazul tragediei din noaptea de duminică spre luni, cu cei doi tineri de pe motocicletă morți sub roțile unui autocar, se poate vorbi de manevra eronată a șoferului, dar și despre viteza motociclistului. Poate că o mașină de poliție pe artera principală a orașului putea preveni nenorocirea.Aici, pentru o prezentare cât mai echidistantă, trebuie să spunem că tânărul care conducea motocicleta avea permisul de conducere categoria B suspendat într-un dosar penal de consum de alcool, din luna aprilie a anului trecut. El nu avea permis categoria A.
În cazul căruței ieșite în fața unui autocar, la ieșirea din Suceava spre Plopeni, pare că se putea face cel mai puțin pe linie de prevenire. Se pot pune și aici întrebări celor care tolerează de ani de zile căruțele pe drumuri intens circulate, inclusiv pe cele național-europene, pe principiul „nu ai ce le face”, fie că vorbim de administratorii de drum sau de polițiștii rutieri.
S-a spart buba
Accidente cu șapte morți în municipiul Suceava. Poliția rutieră nu mai este vizibilă pe străzi
