Învățământ profesional

Ce meserii caută elevii care se înscriu la profesională. Pentru sudor, zugrav, pădurar sau dulgher poți număra candidații pe degete



În prima etapă de admitere s-au ocupat jumătate dintre locurile disponibile (Sursa: www.adevarul.ro)
În prima etapă de admitere s-au ocupat jumătate dintre locurile disponibile (Sursa: www.adevarul.ro)

Prima etapă de înscrieri în învățământul profesional cu durata de 3 ani a luat sfârșit, fiind ocupate aproximativ jumătate din locurile disponibile în liceele din județ.
Absolvenții claselor a VIII-a care nu vor să urmeze un liceu, în schimb vor să învețe o meserie, s-au înghesuit la câteva specializări despre care cred că le vor deschide mai multe uși în viață. Mulți cu gândul la străinătate, alții cu gândul la o meserie care să le permită integrarea rapidă pe piața muncii și bani frumoși, 866 de elevi au ales învățământul profesional (dintre care 39 la cel dual).
Cea mai căutată specializare rămâne Mecanic auto, cu 366 de elevi înscriși în prima etapă de admitere. De altfel și numărul de locuri alocate acestei calificări profesionale a fost foarte ridicat – 490 – atât datorită cererii pe piață, cât și atractivității domeniului în rândul adolescenților.
Bine a mers și specializarea de Bucătar (chelner) – vânzător în unități de alimentație, unde s-au înscris 115 elevi pe cele 182 de locuri disponibile.
57 de elevi au ales Confecționer produse textile, iar 37 au mers spre Lăcătuș mecanic – prestări servicii. În proporție de 100% s-au ocupat locurile pentru Cofetar – patiser și Bucătar.
Domenii ocolite de adolescenți
La polul opus sunt specializările ocolite de absolvenții claselor a VIII-a, unde poți număra pe degete numărul candidaților.
Fie neatractive pentru cei tineri, fie nepromovate suficient, Zugrav, ipsosar, vopsitor, tapetar, Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic, Fierar betonist – montator prefabricate, Dulgher – tâmplar – parchetar nu au atras nici măcar un candidat, toate locurile disponibile fiind reportate pentru etapa a II-a de admitere.
Nici specializările de Sudor, Preparator produse din carne și pește, Pădurar, Instalator instalații de încălzire centrală, Electrician constructor nu i-au impresionat pe adolescenți, adresabilitatea fiind foarte mică.
Cât despre învățământul profesional dual, din toamna anului viitor, la solicitarea agenților economici din județ vor funcționa trei noi clase de învățământ profesional dual, elevii urmând să fie pregătiți pentru calificările de filator, confecționer îmbrăcăminte din piele și înlocuitori și mecanic auto. Pentru Mecanic auto, de la Colegiul „Al. I. Cuza” Suceava s-au ocupat aproape toate locurile, în schimb Confecționer articole din piele și înlocuitori, de la Colegiul Silvic „Bucovina” Câmpulung Moldovenesc, nu a prins deloc în rândul elevilor. Nici un elev nu a ales această specializare.
În septembrie începe a II-a etapă de admitere
Absolvenții de gimnaziu care vor să învețe o meserie se pot înscrie în continuare în învățământul profesional. Sesiunea de toamnă a admiterii începe în septembrie, iar elevii interesați se pot înscrie în clasele de învățământ profesional unde au rămas locuri libere după prima etapă.
La nivelul județului, din cele 1.680 de locuri disponibile, 816 au rămas neocupate și vor fi scoase la bătaie în etapa a doua de admitere în învățământul profesional.
Potrivit datelor transmise de Inspectoratul Școlar Județean Suceava (IȘJ) Suceava, pe 5 septembrie este programată înscrierea elevilor la unitățile școlare unde există locuri libere, pe 6 septembrie se desfășoară probele suplimentare (dacă numărul elevilor înscriși depășește numărul locurilor libere), iar pe 7 septembrie are loc repartizarea de către comisia de admitere județeană a elevilor care nu au participat sau nu au fost repartizați în etapele anterioare.
Locurile libere în fiecare liceu, pe fiecare specializare în parte, pot fi consultate pe pagina Inspectoratului Școlar Județean Suceava – www.isj.sv.ro.
Avantaje pentru elevi
Avantajele învățământului profesional sunt destul de multe, printre ele regăsindu-se și bursa profesională de 200 de lei, certificate de calificare profesională, posibilitatea efectuării de practică în condiții de muncă reale etc.
Mai mult, printr-un proiect de act normativ publicat de Ministerul Educației, se propune majorarea cuantumului bursei profesionale pentru frecventarea învățământului profesional, inclusiv dual, de la 200 de lei la 250 de lei lunar.
Poate cel mai important, însă, este faptul că diploma obținută de absolvenți (atestatul de certificare profesională) este recunoscută atât în țară, cât și în Uniunea Europeană.
Aceste beneficii sunt evidențiate și de către directorii liceelor, care duc muncă de convingere cu absolvenții de gimnaziu care nu au fost admiși la liceu, pentru a opta pentru aceste clase de meseriași.
De partea cealaltă, pentru învățământul dual, elevii primesc o bursă de 400 de lei pe lună (200 de lei de la sistemul de stat și 200de lei de la agentul economic).



Recomandări