Listele cu rezultatele finale de la evaluarea națională din acest an surprind câteva diferențe mari și greu de explicat dintre notele inițiale și notele de după contestații ale mai multor candidați.
Mai exact, elevi notați într-o primă fază cu calificative slabe, de 4, 5 sau 6, au fost apreciați de cea de-a doua comisie de evaluare cu note chiar și cu 2 puncte mai mari.
Un exemplu elocvent în acest sens îl constituie cazul unei eleve de la Școala Gimnazială Zamostea, care a obținut la limba română 5,35, însă după contestație a fost evaluată cu 7,40, adică cu 2,05 puncte mai mult.
De cealaltă parte, la matematică, unde teoretic nu e loc de subiectivism, o lucrare notată cu 7,80 în prima fază a primit nota 9,10 după contestații. Lucrarea aparține unei eleve de la Școala Gimnazială Nr. 1 Gura Humorului. Iar o altă elevă, de la liceul din Moldovița, notată cu 6,3 inițial, a obținut după contestații 8,2. Așadar o diferență de 1,9 punte.
Aceste trei exemple surprind neplăcut și ridică unele semne de întrebare asupra modului în care au fost corectate lucrările. Sigur, întotdeauna este loc de greșeală chiar și cu baremul în față, însă diferențe repetate și deloc de neglijat aduc suspiciuni asupra profesionalismului de care dau dovadă o parte dintre cei care corectează lucrările.
Este adevărat că în cazul lucrărilor de limba și literatura română poate exista o doză de subiectivism, însă multe dintre diferențe sunt substanțiale.
Iar în cazul examenului de la final de clasa a VIII-a, aceste discrepanțe pot face diferența dintre admiterea la un liceu de top sau la un liceu de nivel mediu, iar o notă chiar și cu câteva sutimi mai mică poate diminua semnificativ șansele candidatului de a ocupa un loc la liceul dorit.
Lista exemplelor continuă
Continuăm lista exemplelor care dovedesc că nu toate lucrările au fost corectate cu responsabilitate.
Un candidat de la Școala Gimnazială Nr. 10 Suceava a primit o notă cu 1,45 puncte mai mare după contestații, la proba de limba română, de la 6 la 7,45. Tot 1,45 puncte în plus a primit și o elevă de la școala din Iaslovăț, care a fost notată inițial cu 7,30 la limba română, cea de-a doua comisie de corectare apreciind lucrarea cu 8,75. Și de la Școala Nr. 1 Suceava un elev a primit tot 1,45 de puncte în plus, de la 5,55 la 7,00, tot la limba română.
O majorare de 1,4 puncte, de la nota 8 la 9,40, a primit o elevă de la Colegiul „Dragoș Vodă” Câmpulung, tot la proba de limba română. Unei alte candidate, de la școala din Bursuceni, contestația i-a adus 1,4 puncte, de la 5,7 la 7,1.
La matematică de această dată, o elevă a Școlii Nr. 1 Suceava figurează cu 9,4, după ce inițial fusese notată cu 8,4. Și tot la matematică, un candidat de la Școala „Ion Irimescu” Fălticeni care a făcut contestație a primit 1,20 puncte în plus, de la 6,75 la 7,95.
Iar lista diferențelor mari între nota inițială și nota după recorectare continuă cu alte zeci de exemple.
La Suceava, 523 din totalul de 779 de contestații depuse la examenul de evaluare națională au fost soluționate în favoarea elevilor.
Astfel, 67% dintre lucrările reevaluate au primit note mai mari la a doua corectare.
La limba și literatura română au fost depuse 441 de contestații, 17 note rămânând cu același calificativ, 318 note au fost majorate, iar 106 note au fost micșorate. La proba de matematică, după recorectare, din cele 338 de note contestate, 37 au rămas nemodificate, 205 au crescut, iar 96 de lucrări au primit o notă mai mică. Lucrările au fost corectate într-un alt județ.